کد خبر : 25202
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 دی 1401 - 19:02

تأمین منابع آبی مورد نیاز کشاورزان و دامداران حاشیه کرخه نور

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

با اجرای طرح پمپاژ آب رودخانه دز به کرخه نور از طریق کانال زهاب بر نیشکر دهخدا، برای بازگشت جریان حیات به چرخه زیستی با تامین آب روستا‌ها برداشته شد . تأمین منابع آبی مورد نیاز کشاورزان و دامداران حاشیه کرخه نور

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اجرای این طرح را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت برشمرد و افزود: از آبان ماه امسال به درخواست استانداری خوزستان و با توافق حاصل شده بین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با سازمان آب و برق خوزستان با هدف تامین آب روستا‌ها انجام شده است.

دکتر عبدعلی ناصری افزود: در تابستان امسال با کاهش آب رودخانه کرخه، کشاورزان و دامپروران منطقه کرخه نور با مشکلات متعددی روبرو شده بودند که با رهاسازی آب از طریق کانال زهاب بر نیشکر دهخدا، مشکل تامین آب این منطقه برطرف شد.

وی افزود: ۱۵ متر مکعب در ثانیه آب با کیفیت مطلوب متناسب برای کشت محصولات کشاورزی از کانال زهاب بر به کرخه نور پمپاژ می‌شود و ایستگاه‌های پمپاژ این کشت و صنعت به طور شبانه روز فعال هستند.

پیشتر نیز این کشت و صنعت دهخدا از طریق احداث کانال شمالی، توانسته بود با انتقال زهاب نیشکر، بخشی از زمین‌های روستا‌های ابوطیور، عنافچه، چم العبید، چنیبه و…را احیا کند.

رونق کشت محصولات کشاورزی

اقدام کشت و صنعت نیشکر دهخدا در اجرای پمپاژ آب از کانال زهاب بر، رضایت اهالی روستا‌های اطراف کرخه نور را به دنبال داشته است. سّیدرضا هاشمی یکی از کشاورزان روستای «دهلیز» از روستا‌های توابع بخش حمیدیه، کشت پاییزه گندم و کلزای منطقه را پربرکت برشمرد و گفت که با اقدام نیشکر دهخدا، رونق به این منطقه بازگشته و مشکل تامین آب کشاورزی و دامپروری برطرف شده است.

 مدیر مهندسی زراعی نیشکر دهخدا به جزییات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: از هشتم آبان ماه امسال این شرکت برای جبران کمبود منابع آب در حوزه کرخه و برطرف کردن مشکلات کشاورزان حاشیه رودخانه کرخه نور از طریق کانال زهاب بر نیشکر، امکانات و تجهیزات خود را به کار بست.

علی فنطاسی افزود:در این بازه زمانی، شکستگی‌های موجود در بدنه مسیر زهاب‌بر از موقعیت ایستگاه پمپاژ اصلی زهکش تا «کانال فاضل» ترمیم شد و پس از ایجاد بند خاکی در سطح مقطع مسیر زهاب بر در پائین دست این نهر، آب شیرین با کیفیت مطلوب در مسیر زه‌آب بر هدایت شد.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح، کشاورزان حاشیه این مسیر از کالورت موسوم به چمران تا رودخانه کرخه نور اقدام به نصب پمپ‌های متعدد برای آبیاری اراضی کشاورزی کردند. همچنین با انتقال آب باکیفیت به رودخانه کرخه نور، مشکل آب کشاورزی و دامپروری روستا‌ها رفع شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.