کد خبر : 7078
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 خرداد 1398 - 1:39

تصمیمات ستاد تنظیم بازار و قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان لازم الاجراست

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، جلسه قرارگاه فرماندهی اقتصادی و استان خوزستان با محوریت تامین گوشت قرمز، مرغ و شکر در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان برگزار شد. جانشین فرماندهی اقتصادی استان خوزستان در این جلسه پس از بررسی مصوبات قبلی، به تشریح چگونگی روند اقدامات انجام شده و وضعیت نیازهای اساسی موجود در استان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، جلسه قرارگاه فرماندهی اقتصادی و استان خوزستان با محوریت تامین گوشت قرمز، مرغ و شکر در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان برگزار شد.

IMG 20190604 023708 474 300x296 تصمیمات ستاد تنظیم بازار و قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان لازم الاجراست

جانشین فرماندهی اقتصادی استان خوزستان در این جلسه پس از بررسی مصوبات قبلی، به تشریح چگونگی روند اقدامات انجام شده و وضعیت نیازهای اساسی موجود در استان پرداخت.

سید نوراله حسن زاده، در جلسه قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان با اشاره به مصوبه واردات مرغ به استان از دیگر استان ها که مصوب شده بود،اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت معدن و تجارت و اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، زنجیره تامین مرغ را به طور کامل بررسی دقیق و آسیب‌شناسی و در نهایت تصمیم درست مبنی بر چگونگی تامین این کالای اساسی بگیرند.

حسن زاده افزود: به دادگستری استان نیز اعلام شود،برنامه‌هایی که قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان ابلاغ می‌کند را اجرایی و با متخلفان برخورد کند اگر پس از تصمیم گیری در این قرارگاه با متخلفان برخورد نشود، نابه سامانی در بازار رخ می دهد .

جانشین فرماندهی اقتصادی استان ومعاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان این که بیشتر مشکلات مرغداران، کمبود منابع مالی است، گفت: اگر دولت می‌توانست این منابع را در اختیارشان بگذارد، قطعا مشکلاتشان حل می‌شد زیرا غالباً مشکلات مالی آنها را وادار می‌کند که تنظیم قیمت مرغ را در بازار بر هم بزنند و روابط پنهانی برای عدم عرضه یا افزایش قیمت را برقرار می کنند اما شرایط کشور به گونه ای نیست که دولت بتواند بیش از این کمک های خود را داشته باشد.

حسن زاده عنوان کرد: تصمیمات ستاد تنظیم بازار و قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان لازم الاجراست و اگر کسی تبعیت نکند باید با او برخورد قانونی شود.

معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در بخش دیگر سخنان خود در خصوص شکر گفت: تمامی فروشگاه های موجود در اهواز روالی که از قبل وجود داشته را ادامه دهند، سیستم جدیدی برای این کار وارد نکنیم. همچنین به همه فروشگاه های سطح شهر شکر تحویل بدهید که مملو از شکر شوند تا دیگر نه گران فروشی باشد و نه کمبود شکر احساس شود، با این روند، تخلفی صورت نمی‌گیرد.

حسن زاده تصریح کرد: اقتصاد کشور بر مبنای عرضه و تقاضا است اما چون در کشور مشکلاتی وجود دارد باید در حوزه‌های مختلف مراقبت صورت بگیرد که اقلام به موقع به دست مردم برسد و مشکلی در تامین کالای مورد نیاز نداشته باشند.

بیشتر نا به سامانی های بازار مرغ در استان به خاطر وجود دلالان است

امیرحسین نظری رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خوزستان نیز در این نشست درباره بحث واردات مرغ از استان لرستان که از مصوبات قبلی این قرارگاه بود، گفت: جهت ارسال محموله مرغ از استان های لرستان و چهارمحال، مشکل حمل و نقل وجود داشت که پس از هماهنگی  برای اعزام کامیون از استان برای واردات مرغ، مرغداران استانی، قیمت عرضه مرغ را تا حد قیمت لرستان کاهش دادند و عرضه آن را با قیمت استان‌های دیگر در استان توزیع کردند.

نظری با بیان اینکه همچنان نیازمند واردات مرغ به استان هستیم؛ گفت: زمزمه افزایش قیمت بین مرغداران وجود دارد به همین دلیل باید به سمت و سوی واردات پیش برویم تا بتوانیم قیمت آن را تعدیل کنیم.

نظری تصریح کرد: البته بیشتر نا به سامانی های بازار مرغ در استان خوزستان به دلالان برمی‌گردد که تعدادشان هم مشخص است، این افراد هیچ مجوزی ندارند و عامل واسطه گری شده اند که باعث افزایش قیمت در سطح استان می‌شوند. باید در چرخه توزیع قرار بگیرند و مجوز عرضه دریافت کنند، به دادگستری هم شکایت کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: کشتارگاه ها می توانند بر اساس قیمت استان‌های دیگر در سطح استان مرغ کشتار و توزیع کنند اما تاکید می‌کنم که واردات مرغ باید انجام شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان در ادامه با بیان این که بین کشتارگاه ها و مرغداران روابط پنهانی وجود دارد، افزود: البته این روابط مستند نیست و هیچ مدرکی که نشان دهد چقدر خرید و فروش می‌کنند، وجود ندارد یکی به دلیل این که مالیات پرداخت نکنند و دوم اینکه گرفتار قانون نشوند .

حدود ۲هزار میلیارد تومان بهای خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده

خدارحم امیری زاده مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه۴ نیز در یک گزارش کلی از بحث خرید گندم وکالاهای اساسی استان و شکر که در بندر امام خمینی (ره) موجود است، گفت: ۱ میلیون و ۲۳۷ هزار تن گندم خریداری شده که نسبت به مشابه سال قبل ۱۳۰ هزار تن جلوتر هستیم و خرید همچنان ادامه دارد.

امیری زاده در خصوص پرداخت بهای گندم به کشاورزان نیز گفت: بیش از ۲هزار میلیارد تومان بهای خرید گندم بوده که تا الان حدود ۹۸ درصد بها گندم کشاورزان پرداخت شده وحدود بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر باقی مانده که به زودی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث کلزا تا امروز بیش از ۴۵ هزار تن خریداری کرده ایم که بیش از ۹۸ درصد بهای آن به کشاورزان پرداخت شده، البته به این دلیل که کامیون ها برای جابجایی چغندر رفتند، از نظر حمل و نقل با مشکل مواجه شدیم که باعث اخلال در کار شد، همچنین بیش از۳۰۰ هزار تن گندم در مراکز خرید داریم که با توجه به شرایط موجود، حتما باید انتقال پیدا کنند و صادرات به خارج از استان به یک معضل تبدیل شده و هنوز نتوانسته ایم ترانزیت لازم را بر اساس برنامه‌ای که شرکت بازرگانی دولتی داده بود، کاملا اجرا کنیم البته پیشرفت خوب بوده زیرا مسیر ریلی را راه اندازی کردیم، بیش از ۵۰۰ هزار تن به صورت ریلی صادر کردیم.

امیری زاده با اشاره به سیلوی شهید فاروق در بندر امام خمینی(ره) گفت:۶۰ هزار تن گندم در آن سیلو انبار شده که ۲۰ هزار تن را به سیستان و بلوچستان ارسال کردیم و دو بار۲۰هزار تنی دیگر نیز باید ارسال شود. امیدوارم که هم خرید استثنایی هم بحث حمل که بسیار مطلوب تر از سالهای قبل است، به درستی انجام شود.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه۴ ادامه داد: در بحث کالاهای اساسی در بندر امام نیز ذخیره‌سازی کالاها بیش از ۱۵۷ هزار تن است که خوشبختانه کشتی برنج و کشتی شکر در حال تخلیه است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد:  برنج ۴۶۴۰۸ هزار تن، روغن خام۷۶۵۴۷ هزار تن، شکر خام بیش از۳۰۷۵هزار تن و شکر سفید موجودی بندر امام خمینی است و مشکلی درباره کمبود نداریم و خوشبختانه به سایر استان‌ها نیز ارسال می شود. همچنین تحویل شکر خام به توسعه نیشکر برای تولید، استحصال و شکر سفید هم از سر گرفته شده که به سایر استانها صادر می‌کنیم. در طرح ضیافت هم تا الان ۱۴۹۸ تن سهمیه توزیع شده و هر حواله ای که صادر می‌شود هیچ مشکل کمبودی در بحث شکر سفید وجود ندارد .

مجتبی بهزادی/خوزتاب

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.