کد خبر : 7618
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 تیر 1398 - 3:11

تمام تلاش خود را برای تامین آب کشاورزی بکار بسته ایم

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد: سازمان آب و برق ضمن انجام کلیه اقدامات لازم جهت آماده سازی تاسیسات و مجاری آبرسانی، هیچ گونه محدودیتی در حوضه کرخه جهت انجام کشت های تابستانه و برداشت از رودخانه منظور نکرده است. به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، فرهاد ایزدجو، در اراضی تحت پوشش شبکه های آبیاری،

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد: سازمان آب و برق ضمن انجام کلیه اقدامات لازم جهت آماده سازی تاسیسات و مجاری آبرسانی، هیچ گونه محدودیتی در حوضه کرخه جهت انجام کشت های تابستانه و برداشت از رودخانه منظور نکرده است.
Screenshot ۲۰۱۹ ۰۲ ۱۹ ۱۶ ۳۷ ۲۵ 1 300x239 تمام تلاش خود را برای تامین آب کشاورزی بکار بسته ایم
به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، فرهاد ایزدجو، در اراضی تحت پوشش شبکه های آبیاری، سازمان آب و برق با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی، به منظور کمک به معیشت بهره برداران، براساس پتانسیل و ظرفیت های تاسیسات ازجمله ایستگاه های پمپاژ، کانال ها و خصوصا زهکش ها حدود ١٠هزار هکتار سهمیه را برای کشت شلتوک در حوضه کرخه تعیین کرده است.
لازم به توضیح است که بر اساس سوابق گذشته حداکثر کشت انجام شده شلتوک در شبکه کرخه حدود ١١هزار و ٥٠٠ هکتار بوده که در آن زمان زهکش های موجود قادر به تخلیه آب زهکشی این میزان از اراضی نبوده است و حدود ٤٠٠٠ هکتار از اراضی هویزه در محل تلاقی زهکش های EMD و CMD دچار آبگرفتگی ناشی از زه آبهای مربوط به کشت برنج شدند.
ایزدجو تاکید کرد: سازمان آب و برق خوزستان در چارچوب برنامه ابلاغی استانداری که در اختیار همه دستگاه های شهرستانی از قبیل فرمانداری ها، بخشداری ها، سازمان جهاد کشاورزی و … گردیده درحال تامین آب کافی جهت تمامی کشت های تابستانه می باشد.
وی تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه چنانچه کشت برنج در محدوده شبکه های آبیاری بیش از ظرفیت های موجود در شبکه های آبیاری انجام شود مشکلات و چالش های متعددی را هم از جهت تامین آب و هم از جهت دفع زه آبهای تولیدی به همراه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اظهار تاسف از این که تا کنون فقط در شبکه کرخه بیش از ١٧هزار و ٥٠٠ هکتار کشت برنج علاوه بر سایر کشت ها انجام شده است گفت: پیش بینی می شود این مقدار تا ٢٥هزار هکتار افزایش یابد در این صورت تاسیسات موجود علاوه بر این که قادر به تامین مقدار آب کافی مورد نیاز نیستند، شبکه های زهکشی نیز قادر به دفع پس آبهای این مقدار از سطوح کشت برنج نمی باشند.
وی ادامه داد: در هر صورت سازمان آب و برق بر اساس وظیفه، تمام تلاش خود را در جهت تامین آب این میزان کشت و همچنین افزایش ظرفیت زهکش ها بکار بسته است ولی در صورت ادامه این روند و بدلیل محدویت تاسیسات و زیرساخت ها، ایجاد مشکلات عدیده برای دفع پسابها و آبگرفتگی بخش زیادی از اراضی کشاورزی بسیار محتمل می باشد. دلیل این موضوع نیز آن است که طراحی شبکه های آبیاری و زهکشی بر اساس این میزان از کشت محصولات پر مصرف انجام نشده است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.