کد خبر : 26726
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1402 - 16:44

جزئیات دزدی آثار باستانی سنگ نگاره ۲هزار ساله

خبرهای مهم ایران و جهان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

 

بسته‌بندی شلخته سنگ‌نگاره باعث شک ماموران پلیس مرزی بریتانیا شد. گاردین نوشته احتمال می‌رود قاچاقچیان می‌خواستند با این بسته‌بندی طوری وانمود کنند این یک شیء بی‌ارزش است.

IMG 20230403 161959 828 جزئیات دزدی آثار باستانی سنگ نگاره ۲هزار ساله

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب به نقل از گاردین؛ نقش‌برجسته‌ای که در فرودگاه لندن ضبط شده هم مستقیما از دل کوه یا به اصطلاح انگلیسی آن از «سنگ زنده» بریده و جدا شده است.

دکتر سنت جان سیمپسون، باستان‌شناس ارشد موزه بریتانیا، به گاردین گفته تاکنون ندیده در دزدی آثار باستانی کار تا جایی پیش برود که قطعه‌ای را از دل صخره یا کوه جدا کنند.

او گفته: «این سطح دیگری از بی‌رحمی است. شما حتی می‌توانید جای ماژیک را ببینید که خط کشیده‌اند و بعد با دستگاه فرز سنگ را به طور اریب بریده‌اند.»

 قدمت سنگ‌نگاره قاچاق شده ایران، نزدیک به دو هزار سال برآورد شده و چنان نادر است که نمی‌توان به راحتی روی آن قیمتی گذاشت.

در این نقش‌برجسته، که ارتفاعش کمی بیش از یک متر است، مردی با حالتی موقر و در حالی که یک دستش را بالا برده دیده می‌شود.

چند ده سنگ‌نگاره‌ای که از دوران ساسانی به جای مانده عمدتا در نقش رستم، نقش رجب، تاق بستان و بیستون در دل کوه حک شده‌اند.

او می‌گوید احتمالا این سنگ‌نگاره از جایی در استان فارس و اطراف شیراز می‌آید، چرا که سبکش به نقش‌برجسته‌های آنجا شباهت دارد.

او می‌گوید: «فکر می‌کنم این بخشی از یک سنگ‌نگاره بزرگتر باشد. ممکن است قطعات دیگری وجود داشته باشند

دکتر سیمپسون با اشاره به حالت ایستادن مرد در سنگ‌نگاره می‌گوید اینکه او انگشت اشاره‌اش را بلند کرده نشان‌دهنده آن است که این مرد در حضور شاه یا خاندان سلطنتی است و همین باعث می‌شود که او احتمال دهد این نقش‌برجسته «بخشی از یک ترکیب‌بندی بزرگتر است که شاه در سمت راست آن به تصویر کشیده شده و افراد دیگری پشت سرش قرار دارند.»

بر اساس گزارش گاردین، چنین نقش کنده‌کاری شده مهمی در بازارهای سیاه می‌تواند ۳۰ میلیون پوند فروخته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.