کد خبر : 1682
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1396 - 9:25

حکم فدراسیون و مجازات فروزان

خیلی صریح باید گفت این ناشایست‌ترین و سنگین‌ترین حکم ناقض حقوق شهروندی است که در تاریخ فوتبال ایران صادر شده است. روز گذشته، گلري كه ممكن است ۱۰۰۰ بهانه براي محروميتش وجود داشته باشد را به جرم فعاليت‌هاي همسرش به مدت سه ماه از حضور در ميادين محروم كرده‌اند. حكمي كه با هيچ متر و

خیلی صریح باید گفت این ناشایست‌ترین و سنگین‌ترین حکم ناقض حقوق شهروندی است که در تاریخ فوتبال ایران صادر شده است.

14 5 7 13432forozan حکم فدراسیون و مجازات فروزان

روز گذشته، گلري كه ممكن است ۱۰۰۰ بهانه براي محروميتش وجود داشته باشد را به جرم فعاليت‌هاي همسرش به مدت سه ماه از حضور در ميادين محروم كرده‌اند. حكمي كه با هيچ متر و هيچ توجيهي نمي‌توان به آن مشروعيت بخشيد.

پيشتر هم البته در فدراسيون فوتبال و كميته اخلاق يا كميته منشور اخلاقي و هر چيزي به اين اسامي، چنين مجازات‌هاي نچسبي را شاهد بوده‌ايم. اما هنوز ۲۴ ساعت هم از حرف‌هاي روشن رئيس‌جمهور درباره منشور حقوق شهروندي نمي‌گذرد. او كه خيلي صريح گفت: «بياييد مثل همين يك هفته با مردم برخورد كنيم در همه ۴ سال پيش‌رو.» و حالايكي از فدراسيون‌هايي كه از بودجه عمومي دولت استفاده مي‌كند حكمي داده در تضاد كامل با هرگونه حقوق شهروندي. بديهي است كه اگر كسي در اينستاگرام و فضاي مجازي و حقيقي فعاليتي مجرمانه انجام دهد بايد به دادگاه برود و حكمي متناسب بگيرد. اگر فعاليت همسر يك فوتباليست هم مدلينگ باشد-با همه اما و اگرهاي قانوني و شائبه‌هايي كه وجود دارد- مي‌شود اين خانم را بازخواست كرد. اما حالا با حكم صادر شده كميته اخلاق فدراسيون فوتبال، به نظر مي‌رسد يك بازيكن به خاطر عكس‌ها و فعاليت‌هاي همسرش محكوم شده. به خاطر عكس‌هايي كه همسر اين بازيكن در صفحه شخصي خودش منتشر كرده. و حالا اين دروازه‌بان بايد از حقوق شهروندي‌‌اش كه حق حيات و فعاليت آزاد را شامل مي‌شود محروم شود. كاش آقاي تاج، رئيس محترم فدراسيون فوتبال و دوستانشان در كميته اخلاق كه اتفاقاً همه از دستگاه قضا آمده‌اند و به خوبي با حقوق و قوانين موضوعه كشور آشنا هستند، يكبار قانون اساسي و بخش‌هاي مربوط به حقوق شهروندي در آن را مي‌خواندند يا در صورت امكان منشور بلندبالاي حقوق شهروندي را كه دولت به عنوان مانيفستش براي مردم منتشر كرده نگاهي مي‌كردند.

مگر مي‌شود يكي را به دليل رفتار همسرش مجازات كرد؟ فعاليت‌هايي كه مشخص نيست در دادگاه صالحه بررسي شده و برايش مجازاتي در نظر گرفته‌اند يا نه! اين با كجاي آيين شريعت همخواني دارد كه اگر يكي از نزديك‌ترين كسانت مرتكب جرمي شد تو را به جايش مجازات مي‌كنند‌‌‌؛ از كي تا حالا كسي را در قبر ديگري مي‌خوابانند و كسي را بابت اشتباهات ديگري محكوم مي‌كنند؟محسن فروزان، در همه اين سال‌ها و قبل از ازدواجش، بارها و بارها در زمين بازي يا حاشيه مسابقات فوتبال رفتارهايي كرده بود كه مي‌شد برايش مجازات‌هاي تنبيهي بزرگتري گرفت و معمولاً با مسامحه با او برخورد شده. اما حالا مجازاتي برايش در نظر گرفته‌اند كه مستحق‌اش نيست. كه گناه و جرم ارتكابي – اگر چنين جرمي وجود داشته باشد و قضاوتي شده باشد- از او سر نزده.

بگذريم كه دوستان اگر فروزان را به جرم اشاء فحشاء منكر براي عكس‌هاي بدحجاب همسرش هم مجازات كرده‌اند، كافي است سري به فضاي مجازي بزنند و ببينند با حكم شتاب‌زده‌شان چطور به ماجرا دامن زده‌اند و اشاعه داده‌اند. حالا كاربران عكس‌هايي كه تا قبل از اين كمتر دست به‌دست شده بود را در فضاي مجازي شخم مي‌زنند و تصاوير ميليون‌ها بار ديده مي‌شوند به لطف حضرات فدراسيون فوتبال.
در اين شرايط شايد بهتر باشد دولت محترم و شخص آقاي رئيس‌جمهور پيش قدم شوند و در دفاع از حقوق شهروندي، بندهاي صريح حقوق شهروندي را به مديران فوتبال كشور يادآوري كنند و منشور دوست‌داشتني حقوق شهروندي را از فدراسيون فوتبال جاري كنند، پيش از اينكه باز پاي نهادي بين‌المللي وسط كشيده شود و فريادمان به هوا برود. پيش از اينكه چنين احكام نامناسبي باب شود و تكثير شود و حقوق اوليه شهروندي و شهروندان را يك‌جا با خود ببرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.