کد خبر : 7640
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 تیر 1398 - 4:00

خروجی سدهای کرخه و مارون برای کشت تابستانه افزایش یافت

استاندار خوزستان گفت: خروجی سدهای کرخه و مارون برای حل مشکل کمبود آب کشت تابستانه در پایین دست این حوزه ها افزایش یافت. به گزارش خوزتاب، غلامرضا شریعتی اظهار داشت: از شب گذشته خروجی سد کرخه ۵۰ مترمکعب درثانیه افزایش یافته و به ۳۵۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است. وی افزود: خروجی سد مارون نیز

استاندار خوزستان گفت: خروجی سدهای کرخه و مارون برای حل مشکل کمبود آب کشت تابستانه در پایین دست این حوزه ها افزایش یافت.

6057476 440 300x209 خروجی سدهای کرخه و مارون برای کشت تابستانه افزایش یافت

به گزارش خوزتاب، غلامرضا شریعتی اظهار داشت: از شب گذشته خروجی سد کرخه ۵۰ مترمکعب درثانیه افزایش یافته و به ۳۵۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

وی افزود: خروجی سد مارون نیز با ۲۰ مترکعب در ثانیه افزایش، به ۹۰ مترمکعب درثانیه رسیده است.

شریعتی درباره خشک شدن رودخانه کرخه نور در انتهای حوزه رودخانه کرخه در شهرستان هویزه نیز گفت: لایروبی کانال ازرگ (فاضل) به طول ۲.۵ کیلومتر برای تامین آب زمین های کشاورزی حاشیه «کرخه نور» نیز از امروز آغاز شده است.

لایروبی کانال های پایین دست کرخه

فرماندار شهرستان حمیدیه نیز در گفت وگو با ایرنا بر لایروبی رودخانه کرخه نور و کانال های منتهی به آن برای حل مشکل تامین آب کشاورزی تاکید کرد.

شاهین هاشمی با اشاره به ظرفیت محدود رودخانه ۱۰۵ کیلومتری کرخه نور افزود: این رودخانه از کانال «وصیله» آبگیری می شود و با توجه به محدودیت انتقال آب این کانال، جریان این رودخانه نیز محدود است و با توجه به افزایش کشت توان تامین آب مورد نیاز را ندارد.

وی افزود: برای کاهش مشکلات آب زمین های حاشیه کرخه نور، لایروبی کانال های «ازرگ» و «وصیله» در دستورکار قرار گرفته است.

هاشمی اضافه کرد: کانال «ازرگ» در بخش گمبوعه قرار دارد و می تواند ۲۵ مترمکعب درثانیه آب کرخه را از طریق کانال های چمران و سلمان به «کرخه نور» منتقل و نیاز روستاهای پایین دست حمیدیه و هویزه را تامین کند.

وی اضافه کرد: شرکت بهره برداری کرخه و شاوور مجری طرح لایروبی این کانال است.

به دنبال وقوع سیلاب در حوزه رودخانه های کرخه، کارون و دز و پر شدن سدهای خوزستان، شریعتی استاندار وعده کرد که برای جبران خسارت سیل و نابودی کشت زمستانه روستائیان، کشت تابستانه بدون محدودیت اجرا شود. این در حالیست که با وجود امکان تامین آب (به گفته مسئولان سازمان آب و برق) به دلیل محدودیت شبکه های آبیاری، امکان کشت تابستانه بدون محدودیت وجود ندارد.

در روزهای اخیر کشاورزان در برخی شهرستان ها نسبت به نبود آب اعتراض کرده اند. به ویژه کشاورزان حاشیه رودخانه کرخه نور در هویزه (پایین دست رودخانه و سد کرخه) به دلیل خشک شدن این رودخانه و تامین نشدن آب کشت تابستانه تجمع اعتراضی برگزار کرده اند. کشاورزان شادگان نیز که در انتهای حوزه رودخانه مارون- جراحی قرار دارند می گویند آّبی برای آبیاری زمین های کشاورزی ندارند. ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.