کد خبر : 17915
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 - 16:16

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان خبر داد::

خرید تضمینی نزدیک به ۱ میلیون تن گندم در خوزستان/ مطالبات کشاورزان پرداخت شد

اخبار خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

IMG 20210509 174201 968 1 خرید تضمینی نزدیک به 1 میلیون تن گندم در خوزستان/ مطالبات کشاورزان پرداخت شد

 

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب khuztab ؛ مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در گفتگو با اصحاب رسانه خرید تضمینی گندم را بیش ۹۸۰هزار تن خواند و افزود: تا کنون میزان قابل توجهی از محصولات مزارع گندم استان برداشت شده است و کلیه مراکز خرید تا پایان فصل برداشت در هر منطقه، آمادگی لازم برای خرید گندم از کشاورزان محترم را دارند.

 

جهان نژادیان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ممکن است به رکورد خرید سال گذشته دست یابیم گفت: سال گذشته حدود ۵۷۰ هزار هکتار از مزارع استان زیر سطح کشت گندم قرار گرفت که نسبت به سال پیش از آن با تغییرات خاصی روبرو نشدیم و متاسفانه بدلیل عدم بارندگی های آخر فصل نیز سطح بالایی از مزارع دیم نیز دچار آسیب جدی شدند ولی امکان این وجود دارد که میزان قابل ملاحظه ای از گندم های مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری نمائیم.

 

وی در پاسخ به وضعیت نگهداری گندم های خریداری شده تصریح کرد: با عملیاتی نمودن برنامه ریزی هایی که پیش از آغاز خرید گندم داشتیم بیش از ۵۰ درصد محمولات وارد شده به مراکز خرید را بصورت همزمان با فرایند خرید به سیلوهای ذخیره سازی استاندارد انتقال دهیم که همین اقدام به تنهایی موجب کاهش خسارت ناشی از انباشت کوتاه مدت گندم در مراکز خرید شدو این روند تا پایان موجودی کالا (گندم) در مراکز خرید ادامه خواهد داشت.

 

جهان نژادیان با تشریح این عملیات لجستیکی گفت: برنامه حمل از طریق سامانه ویژه بازرگانی دولتی ایران صورت میگیرد و ما بر اساس برنامه های ابلاغی اقدام به انتقال این محمولات به سیلوهای ذخیره سازی استاندارد در داخل و خارج از استان می نمائیم.

 

وی افزود: میزان نیازمصرفی سالیانه استان از خریداری محصول ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن می باشد و مابقی گندم خریداری شده در یک عملیات هماهنگ از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به سایر استان های کشور جهت اختلاط و ارتقاء کیفیت آرد و نان سایر هموطنان منتقل خواهد شد.

 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در خصوص خرید توافقی دانه روغنی کلزا نیز اظهار داشت: با توجه به سیاست های کشت قراردادی که توسط وزارت جهاد کشاورزی اعمال شده و همچنین ایجاد مشوقه های لازم مانند اعمال تخفیفات تعرفه ای برای خریداران دانه های وارداتی و تصویب فروش روغن و کنجاله کلزا با نرخ های حاصل از عرضه و تقاضا در ستاد تنظیم بازار شاهد ورود بخش خصوصی به مبحث خرید دانه روغنی کلزا در سال جاری هستیم، از این رو دانه روغنی کلزا در استان بصورت توافقی توسط ۲ کارخانه فرآوری دانه های روغنی با قیمت ۵ درصد بالاتر از نرخ مصوب تضمینی خریداری می شود ، ضمن اینکه با تعیین مرکز خرید در شهرستان بهبهان این کالای باارزش را به صورت خرید تضمینی از کشاورزان دریافت می نماییم و در طول این مدت توانستیم بیش از ۸۸ هزار تن دانه روغنی کلزا را از کشاورزان پرتلاش استان خریداری نمائیم.

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به پرداخت وجه کشاورزان گفت: تا کنون ۴۰ درصد از مطالبات کشاورزان گندم کار و ۷۰درصد کلزا کار پرداخت شده و با تلاش همکارانم در شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ظرف چند ساعت آینده به حساب آنان واریز خواهد شد.

****

به گزارش خوزتاب khuztab ؛ برداشت گندم و کلزا در خوزستان از ۲۰ فروردین شروع شده و تا اواسط خرداد ادامه می‌یابد

پیش بینی شده امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم و ۱۱۷ هزار تن دانه روغنی کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شود.

 

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص وضعیت اراضی زیر کشت گندم در استان خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری (۱۴۰۰ – ۱۳۹۹) در خوزستان، ۳۹۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و ۱۷۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم است و در مجموع، ۵۶۶ هزار هکتار زیر کشت گندم رفته است.

 

سید عبدالرضا سیداحمدی در خصوص عملکرد سال گذشته گندم در خوزستان گفت: در سال زراعی گذشته (۹۹ – ۹۸)، کل میزان تولید گندم استان خوزستان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است که از این میزان، یک میلیون و ۲۰۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد.

 

فرماندار حمیدیه نیز روز گذشته عنوان کرد تا کنون بیشترین خرید تضمینی گندم در خوزستان به ترتیب در شهرستان های شوشتر و حمیدیه صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب نزدیک به ۲۵۰۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر کار برداشت گندم در سطح ۵۶۶ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی در خوزستان را انجام می‌دهند

استان خوزستان با تولید سالانه حدود ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی، شیلاتی و عسل به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال و عمل آوری ۱۳۸ نوع محصول جایگاه نخست کشوری را دارد

گندم ، کلزا ، جو، خرما، نیشکر ، چغندرقند ، برنج ، مرکبات ، صیفی و محصولات جالیزی مهمترین تولیدات بخش کشاورزی خوزستان هستند.



 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.