کد خبر : 21594
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1400 - 18:56

تصاویر شگفت انگیز

خزانه جهانی بذر روز قیامت در نروژ

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

خزانه جهانی بذر واقع در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ در ۱۰۰ کیلومتری قطب شمال که با هدف ذخیره سازی دانه‌های زراعی از سراسر جهان و حفظ گونه‌های مختلف گیاهی از جنگ، بیماری و سایر بلایای طبیعی ساخته شده، روز دوشنبه ذخایر جدیدی را دریافت خواهد کرد.
..

کلیپ را تا انتها ببینید 👇

..

این اتفاق به‌ندرت روی می‌دهد چراکه درهای این خزانۀ بزرگ، برای جلوگیری از قرار گرفتن بذرها در معرض دنیای خارج، تنها چند بار در سال باز می‌شود.

قرار است روز دوشنبه بانک‌های ژن از سودان، اوگاندا، نیوزیلند، آلمان و لبنان، نمونه‌هایی از دانه‌های قابل کشت در کشورهای خود از جمله ارزن، سورگوم و گندم را به این بانک بسپارند.

مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (ICARDA) نیز که در سال ۲۰۱۲ میلادی در پی جنگ سوریه، مقر خود را از شهر حلب به بیروت منتقل کرد، حدود ۸۰۰۰ نمونه از بذرهای مختلف را به این مرکز منتقل می‌کند.

این مرکز پیش از این سه بار طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی بخشی از بذرهایی را که به خزانه جهانی نروژ سپرده بود، پس گرفت تا آنها را جایگزین مجموعه آسیب دیدۀ خود در جریان جنگ سوریه کند و به کاشت و برداشت آنها در لبنان و مراکش بپردازد.

وزیر توسعه بین‌المللی نروژ در این خصوص می‌گوید: «این موضوع که مجموعه بذرهای تخریب شده در جریان جنگ داخلی سوریه به کمک بذرهای ذخیره شده در این خزانه بازسازی شده‌اند، نشان می‌دهد که خزانه جهانی بذر به عنوان بیمه‌ای برای تامین مواد غذایی حال و آینده و تضمین امنیت غذایی محلی عمل می‌کند.»

خزانه جهانی بذر که برخی آن را «خزانه بذر روز قیامت» می‌نامند، دارای بیش از ۱.۱ میلیون نمونه بذر از حدود ۶۰۰۰ گونه گیاهی است که از ۸۹ بانک بذر در سراسر جهان جمع آوری شده است. این خزانه همچنین پشتیبانی برای پرورش دهندگان گیاهان و برنامه‌های آنها برای توسعه واریته‌های جدید هر محصول کشاورزی است.

IMG 20220214 190139 745 خزانه جهانی بذر روز قیامت در نروژ

پیش از این بیش از ۶۰۰۰ گونه گیاه مختلف در سراسر جهان کشت می‌شد، اما به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، تغییر شیوۀ مصرف در جوامع باعث شده تا در حال حاضر جوامع مختلف حدود ۴۰ درصد کالری خود را از سه محصول اصلی یعنی ذرت، گندم و برنج دریافت کنند و به همین دلیل کشت این سه محصول نیز توسعه بیشتری یافته است.

این قطعه بتنی در دل سرزمین پوشیده از برف و یخ قطب شمال که محل انبار و ذخیره دانه های زراعی است شاید کلید ژنتیکی بقای انسان باشد.

برای رسیدن به محل ذخیره دانه ها باید از پنج در و چندین تونل که در عمق ۱۲۵ متری دل کوه تعبیه شده عبور کرد. این مکان در ارتفاع ۱۳۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در مقابل انفجار مقاوم است. همچنین در بحران گرمای زمین در بدترین شرایط تا ۲۰۰ سال دوام می آورد.

این دانه ها در اتاقهایی انبار می شوند که دمای آنها منفی ۱۸درجه سانتیگراد است. حتی اگر جریان برق قطع شود به لطف عایق ایجاد شده توسط خاک منجمد در قطب شمال دمای اتاق می تواند زیر صفر باقی بماند.

《خزانه جهانی بذر اسوالبارد» را میتوان به نوعی منوی کشاورزی بشر برای آیندگان دانست.》

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.