کد خبر : 18348
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 تیر 1400 - 19:17

محمد کیانوش راد:

خوزستان با چوب و تفنگ و تشر اداره نمی شود/تجزیه طلبان از اعتراضات مردم تشنه سودی نمی برند/صدای مردم خوزستان به جایی نمی رسد/ انجام طرح جامع  آمایش سرزمینی راه نجات خوزستان و ایران است

اخبار خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

محمد کیانوش راد، نماینده مردم اهواز در مجلس ششم، به جماران گفت: کاش حداقل در قبال انتقال آب کارون، شهرها و روستاهای خوزستان را تشنه لب نمی گذاشتند. گویی قرار است خوزستان را به زمین سوخته تبدیل کنند و ظاهرا کاری هم از دست ما خوزستانی بر نمی آید.

 

PicsArt 07 19 06.48.24 1280x721 خوزستان با چوب و تفنگ و تشر اداره نمی شود/تجزیه طلبان از اعتراضات مردم تشنه سودی نمی برند/صدای مردم خوزستان به جایی نمی رسد/ انجام طرح جامع  آمایش سرزمینی راه نجات خوزستان و ایران است

 

 

به گزارش خوزتاب به نقل از جماران: نماینده مردم اهواز در مجلس ششم با ابزار تأسف از انتقال آب سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران، گفت: کاش حداقل در قبال انتقال آب کارون، شهرها و روستاهای خوزستان را تشنه لب نمی گذاشتند. گویی قرار است خوزستان را به زمین سوخته تبدیل کنند و ظاهرا کاری هم از دست ما خوزستانی بر نمی آید.  امام جمعه، نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و سایر شخصیت های دانشگاهی و رسانه ها با دیدگاه های متفاوت، مجدانه و صادقانه پیگیر مشکلات آب بوده و هستند، اما صدایشان به جایی نمی رسد.

 

محمد کیانوش راد، با تأکید بر اینکه خوزستانی ها از مصائب و این استان گفته اند و نوشته اند، اظهار داشت: خوزستانی ها همیشه گفته اند انتقال کارشناسی شده، علمی و مبتنی بر پیوست های زیست محیطی آب، صرفا باید برای شُرب استان های بالا دست باشد و هرگز برای مصرف صنایع و کشاورزی به کارگیری نشود. این موضع اصولی، عادلانه و منطقی مردم خوزستان مبتنی بر توجیهات اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی است.

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم تأکید کرد: با تأسف، همه دولت های مرکز نشینِ پس از انقلاب، از چپ و راست، اصلاح طلب و اصول گرا، در انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات ‌مرکزی ایران برای مصرف صنایعی چون فولاد، کشاورزی و برنج کاری همداستان بوده و هستند. البته در عدم رسیدگی به رفع مشکلات و تنگناهای روستاها و شهرهای خوزستان از نظر حل مشکل فاضلاب و آبرسانی و ده ها مشکل دیگر نیز عملکردی یکسان داشته اند .

 

صدای مردم خوزستان به جایی نمی رسد

وی با اشاره به این مسئولین آب رودخانه های خوزستان را برای استان های دیگر برده اند و مشکلات اولیه مردم این استان را حل نکرده اند، افزود: کاش حداقل در قبال انتقال آب کارون، شهرها و روستاهای خوزستان را تشنه لب نمی گذاشتند. گویی قرار است خوزستان را به زمین سوخته تبدیل کنند و ظاهرا کاری هم از دست ما خوزستانی بر نمی آید.  امام جمعه، نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و سایر شخصیت های دانشگاهی و رسانه ها با دیدگاه های متفاوت، مجدانه و صادقانه پیگیر مشکلات آب بوده و هستند، اما صدایشان به جایی نمی رسد.

کیانوش راد گفت: صاحب منصبان مرکز نشین خوزستانی نیز تنها نقشی درجه سوم و چهارم در معادلات دارند و یا چهل سال است منافع خود را بر منافع استان ترجیح داده اند. شمشیر های مرصّع نشان برای پست ها و مراسم و ایامِ خاص اما نقشی تعیین کننده در تصمیم سازی یا تصمیم گیری استان نداشته اند. یا به بازی گرفته نشده اند و  یا نخواسته اند که نقشی تعیین کننده داشته باشند.

 

وی تأکید کرد: همه دولت ها از نظر منابع آب استان خوزستان، یک الگو و برنامه واحد را تاکنون دنبال کرده اند. مردم خوزستان هم این را فهمیده اند که با دلخوش کردن به اصول گرا یا اصلاح طلب، هاشمی، خاتمی یا احمدی نژاد و روحانی و حالا رئیسی، هیچ تفاوت و تغییری در سیاست های کلان انتقال آب نخواهد افتاد. نخبگان خوزستانی و ان ‌جی او های مستقل و فعال هم در تنگنا و در محاق، در افت و خیزند، و چون کارون بی رمق و بی جانشان کرده اند .

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مردم خوزستان با مشکلاتشان اعم از بی آبی، بیکاری، فقر و تبعیض رها شده اند. خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد، اما مسئولان خوزستان را فراموش کرده اند و با‌ نقمت های جنگ و پس از آن تنها رها کرده اند. چه کسی می داند‌، گریه کهنسال مردی در کنار گاوی افتاده بر زمین، که همه چیز  او بود یعنی چه؟! چه‌ کسی می داند‌ نابودی زمین و کشت و ماهی و هور یعنی چه؟! چه کسی گریه و بغض و تحقیر جوان بیکار خوزستانی را در کنار منابع عظیم نفت و گاز  و بندر و پتروشیمی و فولاد و نیشکر می فهمد؟! چه کسی از تشنگی حتی روستاهای شمال خوزستان، ایذه و مسجدسلیمان، آن هم در کنار سد و سرچشمه کارون خبر دارد؟!

 

خوزستان با چوب و تفنگ و تشر اداره نمی شود

وی با تأکید بر اینکه بی کفایتی دولت دوازدهم توسعه خوزستان را سال ها ره عقب راند، اظهار داشت: خوزستان با چوب و تفنگ و تشر اداره نمی شود و با مهر و محبت و احترام به راه می آید. اعتراض مردم و کشاورزان تشنه طبیعی است؛ آن هم مردمی که در دفاع از تمامیت ارضی ایران و اسلام ذره ای کم نگذاشته اند. تدبیر و بصیرت در برخورد با معترضان وظیفه قانونی و اخلاقی و انسانی همه مسئولان انتظامی و امنیتی است. با این حال، نه تجزیه طلبان و وابستگان آنها، به بهانه های قومی، و نه افراطی های تند مزاج داخلی و خارجی از اعتراض مردم تشنه سودی نمی برند.

کیانوش راد در خصوص راه حل مشکل خوزستان نیز گفت: راه حل کلی پیش روی نظام، همانگونه که هزاران بار گفته شده است ، انجام طرح جامع  آمایش سرزمینی در کشور است. راه نجات خوزستان و بلکه کشور، اجرای طرح کلان آمایش سرزمین برای توسعه ایران است. تخصیص امکانات و منابع کشور در قالب کار کارشناسی علمی و بی طرفانه و با حضور شخصیت های علمی و مستقل و همچنین با حضور کارشناسان سازمان های مردم نهاد، زمینه و بستر  اعتماد سازی برای اجرای هر گونه طرحی است. باید به فکر اعتماد و سرمایه اجتماعی جامعه خوزستان و ایران بود. آنان که به خواسته ها و گرایشات متنوع و متکثر مردم وقعی نمی نهند، باید باور کنند که اعتماد مردم به مسئولان روز به روز در حال فروپاشی است.

 

خوزتاب khuztab

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.