دهمین دفاع ژنرال دولت برای کسب رای اعتماد در مجلس

مجلس در ادامه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت پرداخت. به گزارش اعتدال، امروز از ساعت ۸ صبح ادامه بررسی برنامه و صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دستور کار مجلس قرار گرفت. در ادامه صلاحیت و برنامه های محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت توسط نمایندگان مجلس

مجلس در ادامه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت پرداخت.
39285 121 238x300 دهمین دفاع ژنرال دولت برای کسب رای اعتماد در مجلس
به گزارش اعتدال، امروز از ساعت ۸ صبح ادامه بررسی برنامه و صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دستور کار مجلس قرار گرفت.
در ادامه صلاحیت و برنامه های محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت توسط نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
در ادامه جلسه نوبت صبح مجلس صلاحیت و برنامه های سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاداسلامی توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.
در جلسه عصر امروز از ساعت ۱۴:۳۰ مجلس نوبت به رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور رسید تا صلاحیت و برنامه های وی مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار بگیرد.
پس از اطهارات رحمانی فضلی، بیژن نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت، وزیر بعدی است که بررسی صلاحیت و برنامه های وی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ۲ نماینده موافق و ۲ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه به ایراد سخن می پردازند و خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع می کند. با این حال نمایندگان مخالف و موافق می توانند بخشی از وقت اختصاصی را در اختیار سایر نمایندگان همسو قرار دهند. در نهایت خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از برنامه خود برای مدیریت وزارت خانه دفاع می کند.
بیژن نامدارزنگنه ۶۵ ساله کارشناسی ارشد مهندسی عمران دارد، وزیر نفت (سه دوره)،  وزیر نیرو (دو دوره)،  وزیر جهاد سازندگی (دو دوره)، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه کاری خود دارد.
ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت: چرا شبانه قرارداد چینی‌ها را فسخ کردید؟
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گفت: چرا در سال ۹۲ پول خوراک پتروشیمی‌ها را به ارز مبادله‌ای گرفتید در حالی که پیشتر در خارج از کشور دریافت می‌کردید؟ چرا شبانه قرارداد چینی‌ها را فسخ کردید و الان مجبور شدید همان قراردادها را با آنان منعقد کنید؟
سیدمحمدجواد ابطحی در جلسه علنی امروز بعدازظهر (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، با قرائت فرازهایی از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در  جمع دولت شهید رجایی، گفت: کاری به مسائل فنی وزارت نفت ندارم. تضاد منافع در بحث کسب و کار و مدیریت استراتژیک را داریم. می‌گوییم وقتی مدیریت دولتی و خصوصی در یک جایی با هم یکسان شد، فساد می‌آورد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: این مسئله بحث مفصلی دارد. گره اصلی فسادهای نهادینه شده عدم توجه به تعارض منافع است. اصل ۱۴۱ قانون اساسی رییس‌جمهور و معاونان و کارکنان رییس‌جمهور را از داشتن دو شغل برحذر می‌داند. از جمله مدیریت عامل و هیات مدیره انواع شرکت‌های خصوصی. باشگاه اندیشه‌ورزان نفت و نیرو را داریم. آقای زنگنه بفرمایید خودتان، معاونان و رییس‌ دفتر شما در این باشگاه چه می‌کنید؟ این باشگاه موسسه‌ای خصوصی است که در سال ۹۴ تاسیس شده است. تصمیمات راهبردی وزارت نفت در این باشگاه گرفته می‌شود. باید تکلیف مشخص شود. این مسئله تعارض منافع ایجاد می‌کند. آقایان می‌توانند باشگاه بزنند ولی آنجا نروند. تهمت نمی‌زنم اما نباید عضو این باشگاه باشید.
این عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی گفت: اینکه وزیر گفت، جای گروهبان‌ها نیست باید بگوییم آقای زنگنه شما ۲۸ ساله بودید معاون وزیر ارشاد بودید و ۳۰ ساله شدید، وزیر شدید. شما از کی ژنرال شدید؟ آقای زنگنه باید به مجلس می‌آمدید  و نماینده می‌شدید. کی به بچه‌ها میدان داده شده مدیر اجرایی شوند؟ جوانان الان چه کنند؟ فارغ‌التحصیلان نفت پشت در هستند.
خادمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت: آقای زنگنه، نمایندگان مجلس را استخدام نکنید و به رسالت خود برسید
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: رییس جمهور و رییس مجلس و رییس قوه قضاییه لطفا جلوی این مفسده و رانت دو طرفه یعنی استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت را بگیرید. اگر امید به استخدام‌ها نبود آن وقت وزیران پیشنهادی بهتر صداقت موافقان و مخالفان واقعی خود و تعداد آرای واقعی خود را مشاهده می‌کردند.
39289 896 دهمین دفاع ژنرال دولت برای کسب رای اعتماد در مجلس
هدایت الله خادمی در جلسه علنی امروز بعدازظهر (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت: طی چهار سال گذشته دهها بار در رسانه‌ها مطرح شد که وزارت نفت ۵۰ میلیارد دلار بدهکار است؛ یعنی ۵۰ میلیارد دلار وام بدون بهره برداری اجرایی کردن پروژه‌های اساسی به وزارت نفت داده شده است یعنی ۵۰ میلیارد دلار فاینانس داخلی بدوه بهره که جای تقدیر و تشکر دارد.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس  با بخشی از این منابع مالی فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا شهریور ۹۲، ۹۳ درصد پیشرفت، فازهای ۱۷ و ۱۸، ۸۵ درصد و فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بیش از ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و یک سال پس از حضور حضرتعالی با همت شما و همکارانتان تکمیل و باعث شد برداشت از مخازن مشترک پارس جنوبی برای اولین بار برابر یا بیشتر از قطر شود. پس این فاینانس داخلی چه اشکالی داشته است؟ مردم محروم و بی‌کس شهرستان‌های ایذه و باغملک با عبور ۲۰۰ کیلومتر رودخانه کارون در دل خود بیش از ۲۰ سال است آب شرب ندارد. ۲۰ سال است که همه دولت‌ها آمدند و رفتند و نتوانستند ۳۰۰ میلیون دلار فایناس داخلی یا خارجی دهند تا مردم مجبور به کوچ نشوند. امیدوارم با دست مبارک‌تان بهره‌برداری از این پروژه را کلنگ زنی کنید
وی آمار اعلام شده تولید و صادرات نفت قبل و بعد از تحریم را بزرگ‌نمایی دانست و خطاب به مردم مدعی شد: به عنوان یک کارمند وزارت نفت با ۳۰ سال سابقه و دهها سال مدیر عامل شرکت‌های نفتی و نایب رییسی کمیسیون انرژی مجلس خدمت شما عرض می‌کنم افزایش تولید نداشته بلکه برگشت به تولید را داشته‌ایم. کاملا با آن فرق دارد. اگر بخواهیم موضوع را ساده توضیح دهیم دقیقا مثل این است که تصمیم گرفته‌ایم به مسافرت بروید شیر آب و گاز را می‌بندید، پس از بازگشت از مسافرت شیر آب و گاز را باز می‌کنید، همین. گر چه برای اینکه چاه‌های صدمه نمی‌بینند و از تولید نیفتند، تولید چرخشی از چاه‌های خواهیم داشت که کاری روتین است که در شرایط عادی هم انجام می‌شود.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: تحریم‌ها ما را متوقف کرد و نتوانستیم تولید در دسترس را بفروشیم. با همت دولت، تیم دیپلماسی و نظام تحریم‌ها برداشته شد و چاه‌ها را باز کردیم و فروختیم. از تیم دیپلماسی، رییس‌جمهور و دکتر ظریف باید تشکر کرد. آقای ظریف در اینجا مظلوم واقع شدند. پس بزرگترین دستاورد وزارت نفت آن هم با وزیری قوی با سه دهه وزارت نباید فقط متاثر از دیپلماسی وزارت امور خارجه، تیم مذاکره کننده، نظام و رییس‌جمهور باشد و عملا نباید بازگشت به تولید و قبل از تحریم را به حساب وزارت نفت گذاشت بلکه باید به حساب نظام، وزارت خارجه، رییس‌جمهور و بقیه گذاشت که چنین فضایی ایجاد شد تا اجازه فروش را به ما دادند.
خادمی با نقد برنامه‌ پیشنهادی وزیر نفت ادامه داد: این برنامه همان برنامه سال ۹۲ است که معاونت نظارت مجلس این برنامه را مورد بررسی و گزارش داده است که آمایش سرزمینی و ده‌ها مورد دیگر در آن دیده نشده است و فقط ۲۸ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام و اسناد بالادستی انطباق دارد.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: جناب مهندس، فرمودید در سال ۹۴ در بنزین خودکفا می‌شویم اما روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود، گفتید مدیریت مصرف سوخت را سامان می‌دهید اما نه تنها سامان ندادید که میزان مصرف بنزین به بیش از ۸۰ میلیون لیتر در روز رسید، گفتید تا سال ۹۶ و در شرایط تحریم می‌توانید تولید نفت و میعانات گازی را به ۵.۷ میلیون بشکه برسانید ولی نشد، گفتید پرونده پارس جنوبی را در پایان دولت یازدهم می‌بندید ولی نبستید، گفتید ژنرال‌ها را جایگزین گروهبان‌ها می‌کنید ضمن ایراد به این ادبیات که در صنعت جایگاهی ندارد و از فرد بزرگی مثل شما انتظار نمی‌رود اما هر شش معاون و قائم مقام شما استعفا دادند و رفتند.
وی ادامه داد: شاید منظور از ژنرال‌ها همان تعداد زیادی نماینده بازمانده در انتخابات مجلس باشد که هیچ تخصصی هم متناسب با وزارت نفت ندارند، البته تعدادی دیگر هم منتظر استخدام در سه سال آینده هستند و هم اکنون در تهیه مقدمات به سر می‌برند.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آقای مهندس لطفا من بعد نمایندگان مجلس را استخدام نکنید تا نمایندگان مجلس به رسالت ذاتی و نظارتی خود ادامه دهند و به فکر مردم محروم باشند. رییس جمهور و رییس مجلس و رییس قوه قضاییه لطفا جلوی این مفسده و رانت دو طرفه را بگیرید. اگر امید به استخدام‌ها نبود آن وقت وزیران پیشنهادی بهتر صداقت موافقان و مخالفان واقعی خود و تعداد آرای واقعی خود را مشاهده می‌کردند.
علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت پس از اتمام سخنان این نماینده خطاب به وی، گفت: این سخن شما اشتباه است، چرا چنین چیزی را می‌گویید؟
خادمی اظهار کرد: که منظور او نمایندگانی است که نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند اما لاریجانی با تاکید به وی گفت شما می‌گویید نماینده‌های مجلس و یعنی همین افرادی که اینجا هستند.
واکنش لاریجانی به ادعای نماینده ایذه درباره استخدام نمایندگان در وزارت نفت
رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات نماینده ایذه و باغملک در خصوص استخدام نمایندگان در وزارت نفت واکنش نشان داد.
هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و باغملک که در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت صحبت می‌کرد و ادعایی را مبنی بر استخدام نمایندگان در وزارت نفت مطرح کرد، علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت پس از اتمام سخنان این نماینده خطاب به وی، گفت: این سخن شما اشتباه است، چرا چنین چیزی را می‌گویید؟
خادمی اظهار کرد: که منظور او نمایندگانی است که نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند اما لاریجانی با تاکید به وی گفت شما می‌گویید نماینده‌های مجلس و یعنی همین افرادی که اینجا هستند.
احمدی لاشکی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت: زنگنه برندی در مجموعه نفتی جهان است/ او از همان دوران جوانی از گروهبانی به ژنرالی رسید
نماینده مردم نوشهر و چالوس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزارت نفت از همان دوران جوانی از گروهبانی به ژنرالی رسیده است، گفت:‌ منتقدان وزیر پیشنهادی به این نکته توجه کنند که آقای زنگنه برندی در مجموعه نفتی جهان است.
39290 493 دهمین دفاع ژنرال دولت برای کسب رای اعتماد در مجلس
قاسم احمدی لاشکی در جلسه بررسی  صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: وزیر نفت از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ کارشناسی ارشد عمران خود را از دانشگاه تهران با رتبه ممتاز کسب کرد و از همان دوران جوانی از گروهبانی به ژنرالی رسید.
نماینده مردم نوشهر و چالوش ادامه داد: چه کسی را سراغ دارید که ۵ سال وزیر جهاد سازندگی ، ۹ سال وزیر نیرو و ۱۲ سال وزیر نفت باشد؟ ایشان ۲۶ سال وزارت را تجربه کردند و اگر امروز مجددا مورد اقبال همکارانمان در مجلس قرار بگیرد جمع وزارتشان به ۳۰ سال خواهد رسید.
او افزود: منتقدان آقای زنگنه به این نکته توجه کنند که آقای زنگنه برندی در مجموعه نفتی جهان است. در زمان مدیریت او میزان تولید نفت خام از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز به۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسیده است یعنی یک میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه افزایش تولید داشته ایم. همچنین در بخش صادرات نفت میزان صادرات از ۱میلیون و۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون بشکه رسیده است.
احمدی لاشکی ادامه داد: در بخش گازرسانی نیز با افزایش گازرسانی روبرو بودیم و در سه سال و نیم گذشته به ۷۸ شهر جدید و بیش از ۹ هزار روستا گازرسانی شد.
او اضافه کرد: این انصاف نیست که گفته شود برنامه وزیر نفت عینا برنامه سال ۹۲ می باشد زیرا آمارهای جدیدی در برنامه هایشان به چشم می‌خورد. آقای زنگنه راهکارهای مختلفی برای مشکلات ارایه دادند .
نماینده نوشهر و چالوش و تاکید بر اینکه دریای خزر می‌تواند سرمایه بزرگی برای کشور باشد افزود: میدان حوزه دریای خزر نقش برجسته‌ای در ۳ استان شمالی کشور ایفا می‌کند و نباید نادید گرفته شود.
او افزود: با توجه به گزارش معاونت نظارت مجلس ۴۸ درصد برنامه آقای زنگنه همسو با قوانین فرادستی دیده شده و ۱۳ درصد جزو حوزه تشکیلات و ساختاری وزارتخانه‌ای بوده است و حدود ۴۰ درصد آن منطبق با برنامه‌هاست.
احمدی لاشکی گفت: در حوزه مباحث قانونی نیز برنامه ایشان منطبق با سیاست کلی رهبری بوده و با برنامه ششم توسعه منطبق است. ضمن آنکه قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در آن دیده شده و برای ارتقاء نظام مالی و بودجه سنواتی راهکاری داده باشد.
لاهوتی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت: زنگنه از برجام توانست بسیاری از مشتری‌های از دست رفته نفت را احیا کند
نماینده لنگرود تاکید کرد: آقای زنگنه باید چراغ قوه در دست می‌گرفت و مشتری‌های از دست داده نفت ایران پیدا می‌کرد. ماموریت زنگنه پس از برجام آغاز شد و توانست بسیاری از مشتری‌های از دست رفته را احیا کند.
39291 771 دهمین دفاع ژنرال دولت برای کسب رای اعتماد در مجلس
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در صحن علنی مجلس به عنوان موافق ابقای بیژن زنگنه در دولت دوازدهم اظهار داشت: در پاسخ به صحبت‌های آقای ابطحی در مورد حضور وزیر نفت در باشگاه اندیشه‌ورزان نفت و نیروی ایرانیان باید بگویم که آقای زنگنه به هیچ وجه تمایل حضور در این باشگاه را نداشتند و از یک سال قبل از ایشان شنیدم که قصد واگذاری این باشگاه را دارند.
او افزود: شرایط باشگاه‌داری در کشورمان در حال حاضر بسیار سخت است و اجحاف در حق زنگنه است که بخواهیم درباره وی اینگونه صحبت کنیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم حوزه نفت در شرایط بحرانی و تحریم‌ها قرار داشت و صادرات ما به بازارهای جهانی روزی یک میلیون بشکه بود، ادامه داد: ماموریت آقای زنگنه این بود که ضمن افزایش تولید باید مشتری‌های نفت ایران را احیا می‌کرد.
لاهوتی گفت: آقای زنگنه باید چراغ قوه در دست می‌گرفت و مشتری‌های از دست داده نفت ایران پیدا می‌کرد. ماموریت زنگنه پس از برجام آغاز شد و توانست بسیاری از مشتری‌های از دست رفته را احیا کند.
او تاکید کرد: از افتخارات دولت روحانی و افتخارات آقای زنگنه است که امروز صادرات نفت ایران به بیش از ۲.۵ میلیون بشکه رسیده است.
نماینده مردم لنگرود با اشاره به توسعه پارس جنوبی اظهار داشت: از ۱۱ فاز پارس جنوبی، پنج فاز در این دولت به بهره‌برداری رسید و یکی از افتخارات دولت روحانی این است که برداشت ما از ذخایر نفتی از برداشت قطری‌ها افزایش یافته است.
او تاکید کرد: همین چند وقت اخیر بود که ۲۲۰ نماینده مجلس بابت  افزایش سهم ایران از ذخایر نفتی نسبت به قطری‌ها از آقای زنگنه تشکر کردند.
لاهوتی همچنین با اشاره به گازرسانی به روستاهای کشور اظهار داشت: در طول چهار سال گذشته به ۹ هزار روستا گازرسانی شده که یکی از اقدامات موفق آقای زنگنه در وزارت نفت محسوب می‌شود.
او تاکید کرد:‌ گازرسانی به سیستان و بلوچستان و زاهدان زمانی آرزوی ما بود و هر سال اعداد و ارقام مربوط به این حوزه در قوانین بودجه تکرار می‌شد اما خوشبختانه در طول وزارت آقای زنگنه در دولت یازدهم این موضوع محقق شد.
نماینده مردم لنگرود با اشاره به رشد ۲۴ درصدی پتروشیمی در دولت یازدهم اظهار داشت: پتروشیمی از ۴۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش پیدا کرد.
لاهوتی همچنین با بیان اینکه خودکفایی در بنزین همواره یکی از مطالبات نمایندگان مجلس و مردم بود، گفت: خوشبختانه امسال در بحث بنزین به خودکفایی می‌رسیم و ۷ الی ۸ شهرستان در کشورمان موفق به تولید بنزین سوپر شده‌اند.
او همچنین با اشاره به انعقاد قرارداد توتال اظهار داشت: این خواسته ما نمایندگان مجلس بود که در حوزه نفت، سرمایه‌گذاری خارجی ۶۵ میلیارد دلاری داشته باشیم. آقای زنگنه توانست با قرارداد توتال ۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.
این نماینده مجلس افزود: قبل از سال ۹۲ روزانه ۶ میلیون متر مکعب گاز وارد کشور می‌کردیم. امروز ۱۳ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کنیم.
نادری در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت: زنگنه با درایت موفق به حفظ و تثبیت سهم ایران در اوپک شد
نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از عملکرد بیژن زنگنه در وزارت نفت دولت یازدهم گفت که وی با درایت موفق به حفظ و تثبیت سهم ایران در اوپک شد.
39293 177 دهمین دفاع ژنرال دولت برای کسب رای اعتماد در مجلس
شهاب نادری در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر امروز (شنبه) مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت به اظهارات نماینده ایذه اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه مجلس را متهم به رانت خواری کردند من ضمن رد اظهارات مطرح شده می گویم که نمایندگان خالصانه در مورد کابینه ورود کردند و طرح مطالبی ناشی از بیکار شدن ایشان در حفاری شمال و مسائل شخصی از تریبون مجلس شایسته نیست.
وی افزود:‌ آقای زنگنه تمام عمرش را در شرایط دفاع مقدس، سازندگی و شرایط حاصل از تحریم گذرانده. او مردی از تبار کرمانشاه و فردی نام آشنا در توسعه و آبادانی است که به اذعان مراجع قضایی از سلامت برخوردار است و ظرفیت بالای مدیریتی وی و ۲۶ سال سابقه حضور وی در وزارت خانه لقب شیخ الوزرایی به وی داده اند.
نادری ادامه داد: در زمان دفاع مقدس و زیر بمباران صدام ایشان نگذاشت صادرات نفت قطع شود. همچنین قیمت نفت را کاهش دادند اما مدیریت و تجربه آقای زنگنه باعث شد سهم ایران از اکو اضافه شود. مهندس زنگنه چهره نام آشنای عرصه سازندگی و دارای قدرت بالای چانه زنی و تاثیرگذاری در عرصه بین‌المللی است که اقدامات شایسته ای در بازار نفت و گاز جهان انجام داده و با درایت و زیرکی موفق به حفظ و تثبیت سهم ایران در اوپک شده در حالیکه کشورهای دیگر موظف به کاهش سهم خود بوده اند.
نماینده مردم پاوه در مجلس ضمن قدردانی از وزارت نفت در دولت یازدهم گفت:‌ آقای زنگنه در تولید و صادرات نفت به عنوان راهبردی ترین کالای کشور موفقیت‌های چشم گیری داشته و نقش ایران در بازار نفت در دوران وزارت ایشان برجسته بوده است و برنامه هایی که ارائه کرده اند نیز در راستای توسعه متوازن منطقه ای بوده که ۴۷ درصد با اسناد بالادستی منطبق و ۴۰ درصد با آن همسو است.
نادری در پایان از نمایندگان خواست با رای قاطع بیژن زنگنه را که در دولت مقام معظم رهبری هم وزیر بوده به عنوان وزیر نفت دولت دوازدهم انتخاب کنند.
قره‌خانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت: عملکرد زنگنه قوی‌ترین دلیل برای حضورش در دولت دوازدهم است
نماینده مردم علی‌آباد با اشاره به عملکرد زنگنه در طول چهارسال گذشته اعلام کرد: برخی کشورها از توطئه فریز نفتی قصد کاهش درآمد نفتی پس از برجام را داشتند اما با دیپلماسی آقای زنگنه قادر به انجام این کار نشدند.
39296 641 دهمین دفاع ژنرال دولت برای کسب رای اعتماد در مجلس
اسداله قره‌خانی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: باورم بر این بود که نیازی به دفاع از عملکرد آقای زنگنه در مجلس نباشد چرا که کارنامه ۲۶ساله ایشان بسیار درخشان بوده و عملکرد ایشان در دولت یازدهم قوی ترین صلاحیت وی برای حضور در دولت دوازدهم است.
او افزود: اما به دلیل مطرح شدن برخی از مسایل و روشن شدن زوایای خدمات زنگنه و فعالیت او در بخش های مختلف وزارت نفت و وقوف ایشان به بخش انرژی برنامه پنجم و ششم توسعه باید به عنوان نماینده موافق حضور آقای زنگنه مواردی را بیان کنم.
نماینده مردم علی آباد کتول ادامه داد: زمستان سال ۸۶ رابه یاد آورید که با سخت تر شدن شرایط جوی ترکمنستان با قطع گاز برای افزایش قیمت‌ها باج خواهی کرد که در آن سال موفق شد قیمت‌ها را افزایش دهد حال این موضوع را با زمستان سال ۹۵ مقایسه کنیم که باز هم با سرد شدن هوا ترکمنستان با باج‌خواهی قصد قطع گاز را کرده که آقای زنگنه در همان زمان وعده گازرسانی از پارس جنوبی  به مناطق شمال کشور تا تیرماه ۹۶ را داد که این وعده هم محقق شد و سایه شوم تهدیدات ترکمنستان برای همیشه از سر مردم شمال کشور برداشته شد.
او با اشاره به افزایش سهم ایران در برداشت از ذخایر پارس جنوبی نسبت به قطر اظهار داشت: برداشت برابر از ذخایر پارس جنوبی با قطر یک مطالبه ملی و به عقده حقارت تبدیل شده بود اما آقای زنگنه توانست برداشت ایران از ذخایر را افزایش دهد به طوری که در  ابتدای سال ۹۲ سهم ایران از برداشت گاز در پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز بوده اما در پایان سال ۹۵ این رقم به ۵۷۵ میلیون متر مکعب در روز رسید. و این محقق نشد مگر با سیاست های درست آقای زنگنه و افتتاح فاز های ۱۷ تا ۲۱ پارس جنوبی.
قره خانی با اشاره به فعالیت‌های وزارت نفت پس ازبرجام اظهار داشت: در حالی که تولید نفت ایران قبل از برجام یک میلیون بشکه بود آقای زنگنه اعلام کردند این رقم را پس از برجام به دو میلیون بشکه می رسانند اما مورد تمسخر برخی از کشورها قرار گرفت و دیدیم که پس از برجام تولید نفت ایران به بیش از دو و نیم بشکه در روز رسید .
این نماینده مجلس با بیان اینکه طرح فریز نفتی از دیگر توطئه های کشورهای خارجی در حوزه نفت ایران بود گفت: دیدیم که برخی کشورها از توطئه فریز نفتی قصد کاهش درآمد نفتی پس از برجام را داشتند اما با دیپلماسی آقای زنگنه قادر به انجام این کار نشدند.
وی با اشاره به امضای قرارداد توتال اظهارد اشت: جمعی کثیری از شرکت های کوچک و بزرگ بین المللی پس از برجام قصد سرمایه گذاری در حوزه های نفتی ایران داشتند اما قراردادهای نفتی کشورمان ایوبی داشت که برای صیانت از منافع ملی تیم آقای زنگنه اقدام به اصلاح این قراردادها کرد.
نماینده مردم علی آباد کتول اظهارد اشت: البته در ابتدا قراردادهای جدید نفتی نواقصی داشتند که سه بار مورد اصلاحات قرار گرفتند اما در نهایت با اصلاح این قراردادها ریاست مجلس قراردادهای جدید را به دولت ابلاغ کرد.
او ادامه داد: پس از آن قرارداد های جدید نفتی موسوم به IPC برای سرمایه گذاری در پارس جنوبی مبنا قرار گرفت و در این قراردادها ورود تکنولوژی‌های جدید، سرمایه‌گذاری‌های صددرصدی خارجی‌ها ، رازداری و محرمانگی، افزایش ضریب تولید نفت و… در نظر گرفته شد.
قره‌خانی با بیان اینکه از دولت یازدهم سوآپ‌های نفتی احیا شدند گفت:جلوگیری از خام فروشی رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه هماهنگی های شجاعانه و مقتدرانه زنگنه در افزایش تولید نفت تکمیل پروژه های نیمه تکمیل بخشی از اقدامات وزیر نفت در دولت یازدهم بود که منجر شد صنعت نفت در رشد اقتصادی در کشورمان نقش قابل توجهی داشته باشد.
این نماینده مجلس ادامه داد: امیدواریم تمام کابینه پیشنهادی دولت را با رای قاطع از میدان بهارستان به سمت میدان پاستور بدرقه کنیم و پس از آن نقش نظارتی خود را داشته باشیم.
*********
پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف تعدادی از نمایندگان به طرح تذکر و اخطار پرداختند. پس آن وزیر پیشنهادی نفت ۳۰ دقیقه وقت داشت از برنامه های خود دفاع کند که لاریجانی از او خواست طبق هماهنگی صورت گرفته با معاون اول رییس جمهور، جهانگیری، حدود ۵ دقیقه از وقت خود را برای دفاع رییس جمهور از وزرای پیشنهادی اختصاص دهد.
زنگنه در دفاع از برنامه‌هایش برای وزارت نفت: باید باهم بسازیم تا مشکلات را حل کنیم/ در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شود
وزیر پیشنهادی نفت تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع در صنعت نفت بحث سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین مشترک متعدد است که در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شده و هیچ میدانی بلاتکلیف باقی نماند.
39297 165 دهمین دفاع ژنرال دولت برای کسب رای اعتماد در مجلس
بیژن نامدار زنگنه در جلسه صحن علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی اظهار داشت: در کشورمان هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم یک کالا نیست نفت دارای ابعاد سیاسی، بازرگانی خارجی و حتی امنیت ملی است.
او افزود: در حال حاضر ۹۸ درصد انرژی کشور از نفت تولید می‌شود و بخش عمده بودجه کشور نیز از نفت است و اهمیت نفت باعث شده که دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی به اعمال تحریم بر علیه نفت پافشاری کنند و به ترتیب نفت و زیرمجموعه‌های آن رزمندگان خط مقدم مقابله با دشمنان هستند.
زنگنه تصریح کرد: در روزهایی که جهت رای اعتماد نمایندگان در مجلس حضور داشتند همواره در توسعه میادین مشترک، تسریع در اجرای قراردادهای جدید نفتی، پرهیز از خام‌فروشی نفتی، ساخت داخل، مدیریت منابع انسانی تاکید شده است.
او با بیان اینکه اساسا برنامه‌های من مطابق با برنامه‌های ششم توسعه است، ادامه داد: آنچه که معاونت نظارت بر برنامه‌های مجلس اعلام کرده ۴۷ درصد برنامه‌های بنده با احکام منطبق، ۴۰ درصد همسو و هیچ مورد مغایری وجود نداشته است و به ۱۳ درصد نیز اشاره‌ای نشده است.
زنگنه تصریح کرد: اعتقاد من این است که وزیر نباید برنامه ارائه دهد برنامه‌ها در قانون تصویب می‌شوند و ما موظف به اجرای آنها هستیم. در هر صورت بنده همه اسناد بالادستی از سیاست‌های رهبری تا قانون برنامه ششم را ذکر کرده‌ام و اکنون به برنامه‌های گذشته اشاره‌ای نمی‌کنم نگاهم به آینده است.
او ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در صنعت نفت بحث سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین مشترک متعدد است که در برنامه من به صراحت آمده که باید همه میادین مشترک طی چهار سال تعیین تکلیف شده و هیچ میدانی بلاتکلیف باقی نماند.
زنگنه خاطرنشان کرد: بر اساس قراردادهای جدید نفتی با افزایش ضریب بازیافت و به کارگیری فناوری نوین و ایجاد اشتغال تاکید شده است.
وزیر نفت یادآور شد: اگر بخواهیم برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت اجرایی شود، به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که ۱۲۰ میلیارد دلار آن باید از طریق جذب سرمایه خارجی صورت گیرد و با جذب این رقم در بالادست صنعت نفت رونق ایجاد خواهد شد.
او ادامه داد: اگر می‌خواهیم در خوزستان تحرک ایجاد شود باید طرح‌های توسعه میادین و بازیافت در میادین بهره‌برداری اجرا شود چرا که سرمایه‌گذاری ده‌ها هزار دلاری ده‌ها هزار اشتغال ایجاد می‌کند. البته نفت در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زا نیست اما در زمان اجرا و در زنجیره فنی مهندسی اشتغالزا است و اگر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد منابع مشترک هدر رفته منابع موجود از بین می‌رود و افت تولید صورت می‌گیرد.
زنگنه با اشاره به ابلاغیه رهبری در سال ۷۹ گفت: در این ابلاغیه افزایش ظرفیت تولید برای صیانت از صنعت نفت متناسب با ذخایر موجود مطرح شده تا قدرت امنیت اقتصادی سیاسی کشور را افزایش دهد.
وزیر نفت با بیان اینکه ایران سومین ذخایر نفت را در دنیا را داراست، افزود: متاسفانه به لحاظ تولید ظرفیت ما پایین است این درحالی است که نفت تنها مقوله اقتصادی محسوب نمی‌شود و رابطه تولید نفت با قدرت و جایگاه سیاسی و امنیتی در منطقه بسیار مهم است.
زنگنه با اشاره به اتمام پارس جنوبی گفت: فاز یازده پارس جنوبی در منطقه تخلیه طبیعی و احداث پایانه نفتی در دریای عمان و جهش دومین پتروشیمی‌ها برای جلوگیری از خام فروشی از مواردی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
وزیر نفت با اشاره به تولید محصولات پتروشمی در کشور گفت: میزان تولیدات از یک میلیارد دلار در سال ۷۱ به محدود ۲۰ میلیارد دلار در سال ۸۴ رسید و ما توانستیم تحریم‌ها را با پشتوانه محصولات پتروشیمی پشت سر بگذاریم.
زنگنه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این مدت ۹ میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی اضافه شد و درصدد آن هستیم که میزان تولیدات را به ۴۰ میلیارد دلار برسانیم.
وزیر پیشنهادی نفت همچنین در خصوص تولید نفت خام گفت: میزان تولید نفت خام از ۷/۱ میلیون بشکه به ۳ میلیون بشکه رسیده است.
او ادامه داد: چرا برخی در صادرات گاز تاکید دارند در حالی که ما خود داخل کشور با کمبود مواجه‌ایم البته تولید برداشت گاز از پارس جنوبی دو برابر شده و در صورتی که ۱۷۰میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داشته باشیم، می‌توانیم آن را صادر کنیم.
وزیر نفت گفت: در حال حاضر ده میلیارد متر مکعب صادرات داریم که آن را به ۷۰ میلیارد متر مکعب خواهیم رساند و قراردادی را با شرکت خارجی برای تولید لوله‌های بدون درز بسته‌ایم .
او در مورد گاز رسانی به شهرهای کوچک و روستاهای کشور گفت: پیش از این به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود که ۹ هزار روستای دیگر نیز گازرسانی شد و ۵ هزار روستا نیز در دست اقدام است.
زنگنه با اشاره به وضعیت معاش کارکنان شرکت نفت گفت: نیروهای شرکت نفت برای ما بسیار مهم هستند باید به معیشت آنان توجه کنیم و نباید مشابه کارکنان یک اداره کل با آنها رفتار کنیم. باید با قواعد شرکت‌های مشابه دنیا در زمینه زندگی آنان اقدام کنیم.
او در ادامه تشریح کرد: هنگامی که من تصدی وزارت نفت را بر عهده داشتم. این وزارتخانه ۱۲۰ هزار پرسنل داشت. اما وقتی بازگشتم با توجه به اینکه تمام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها واگذار شده بود با  ۲۲۰ هزار کارمند روبرو شدم آن هم در شرایطی که ۲۵ هزار نفر از سیستم خارج شده بودند باید با کمک شما نمایندگان این مشکل را حل کنیم.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی مهمترین مسئولیتی است که ما بر عهده داریم این از معدود دفعاتی است که وزیر نفت برای رای گیری به صحن مجلس می‌آید و اکثریت قاطع اجتماع با او همراه هستند.
او ادامه داد: بورس یکی از دیگر مواردی است که ما باید از آن حمایت کنیم که جز با هماهنگی مجلس این کار امکان‌پذیر نخواهد بود.
او یادآور شد: چهار سال پیش در چنین روزی وقتی برای گرفتن رای اعتماد آمده بودم، در راهرو با آقای زاکانی و نادران که مخالف سرسخت من بودند روبرو شدم به خاطر دارم که به آ‌قای نادران گفتم آقای دکتر با هم مخالف باشیم اما متنفر نباشیم. بعدها در سال  ۹۳ من از ایشان و آقای توکلی کمک خواستم که هر دو بزرگوارانه به من کمک کردند. خوشحالم که هر زمان پای منافع ملی به میان می‌آید همه باهم یک صدا می‌شوند.
زنگنه ادامه داد: این نهمین بار است که برای گرفتن رای اعتماد به مجلس می‌آیم اما این بار خوشحال‌ترم زیرا تاکنون هیچ‌گاه چنین وفاق و وحدت ملی را مشاهده نکرد‌ه‌ام ما باید برای حل مشکلات چشم در چشم اقدام کنیم.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ادامه داد: بر سر قراردادهای نفتی من با خیلی‌ها مذاکره کردم تا بتوانم رای اعتماد را به نوعی بگیرم تا کشور بتواند مسائل و مشکلات موجود را پیش ببرد.
او در ادامه یادآور شد: هنگامی که امام دختر و پسری را عقد می‌کردند فقط یک جمله به آ‌نها می‌گفتند که باهم بسازید امروز هم ما یک خانواده‌ایم که باید باهم بسازیم تا مشکلات را حل کنیم.
بیژن زنگنه در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس اظهار داشت: یکی از نمایندگان مجلس پرسیدند آیا افزایش تولید نفت مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است پاسخ می‌دهم افزایش تولید نفت متناسب با ذخایره موجود با مجموعه سیاست‌های نظام و اقتصاد مقاومتی انطباق دارد.
او با اشاره به صحبت‌های محمد جواد ابطحی درباره حضورش در باشگاه نفت و نیرو ادامه داد: بنده ۴ سال است که وزیر نفت هستم و در این مدت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از زیر دستان من عبور کرده است .
بنده عضو هیات موسس باشگاه نفت و نیرو هستم و این موسسه غیر انتفاعی در سال ۹۱ ثبت شده است که ما در آن سال در خواب هم نمی‌دیدیم آقای روحانی در انتخابات حضور پیدا کند و ما دوباره وزیر نفت شویم.
زنگنه ادامه داد: هدف از راه‌اندازی باشگاه نفت و نیرو این بود متخصصان این حوزه گرد هم می‌آیند و جمع این متخصصان ۲۰۰ نفر هم نمی‌شود که ماهانه یک بار گرد هم می‌آیند و یک اتاق فکر مجانی برای دولت است که می‌تواند از ظرفیت‌های آن استفاده کنند بدون اینکه هزینه‌ای باید آن بپردازد.
او با بیان اینکه این باشگاه با حق عضویت اعضاء اداره می‌شود، گفت: شما که از چهار سال گذشته از حضور بنده در این شرکت اطلاع داشته اید چرا از همان دوره اقدام به پیگیری این موضوع از مراجع قضایی نکردید گفت: امروز گویی کشف جدیدی کرده‌اید.  این باشگاه چه تاثیری می‌تواند در سیاست‌های کلان نفت داشته باشد و تاکنون در این باشگاه ۳۰ الی ۴۰ سخنرانی انجام شده و نمی‌دانم چرا عده ای نگران این موضوع هستند. قرار براین است که اگر این موسسه منحل شد اموال آن به یک دانشگاه واگذار شود.
وزیر نفت دولت یازدهم با اشاره به موضوعی که از سوی یک نماینده مخالف مطرح شد مبنی بر اینکه پول خوراک پتروشیمی را با ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنید، اظهار داشت: مگر می‌شود کالایی را در ایران به یک فرد بفروشیم و از وی ارز دریافت کنیم بنابراین برای  خوراک پتروشیمی باید ارز مبادله‌ای دریافت کنیم .
او ادامه داد: گفته می‌شود شبانه قرارداد توسعه آزادگان را فسخ کرده‌ایم موضوع این بود که این پروژه به شرکت واگذار شده بود که کار انجام نمی‌داد و ما را معطل کرده بود بنابراین دست به کار شده‌ایم و قرارداد را فسخ کردیم و خودمان کار را در دست گرفتیم و تولید را هم افزایش دادیم.
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در وزارت نفت گفت: مطرح شد که از بانک مرکزی وام ۵۰ میلیارد دلاری بدون بهره دریافت کرده ایم که این صحت ندارد مگر بانک مرکزی وام بی‌بهره به کسی می‌دهد؟ نرخ بهره این وام ۸ درصد تعیین شد و آن را هم پرداخت می کنیم .
زنگنه ادامه داد: گفته شد تولید نفت افزایش نکرده است و تولید به اندازه همان میزان قبل از تحریم‌ها بوده ، در خطاب به این نمایندگان مخالف می‌گوییم اگر قصد مخالفت با بنده دارید چرا با دهها هزار نیروی کار که عامل افزایش تولید نفت بوده اند اینگونه برخورد می کنید ؟
او افزود: عده‌ای فکر می‌کنند تولید نفت مانند شیر اب است که هیچ زحمتی ندارد اما نیروی کار ما در فلات قاره شرکت ملی نفت و غیره مجاهدت کرده اند تا تولید نفت افزایش یابد.
زنگنه با بیان اینکه قطعا آقای ظریف برای برجام بسیار زحمت کشیدند و من دست ایشان را می بوسم اظهار داشت: به طور قطع برجام بود که دست ما را در حوزه افزایش تولید نفت بازگذاشت و ما را از چاه بیرون آورد اما این توطئه دشمنان بود که با فریز نفتی بخواهند تولید نفت ایران را کاهش دهند اما من در این خصوص ایستادگی کردم و نگذاشتم که تولید نفت را تحت عنوان فریز نفتی کاهش دهند در این شرایط عده ای به بنده تهمت زدند که می خواهد ارزان فروشی کند اما من کوتاه نیامدم .
وزیر نفت دولت یازدهم گفت: عده‌ای مدعی شدند که برنامه بنده همان برنامه سال ۹۲ است اما شما برنامه را نخواندید تمام ارقام و اعداد مطرح و برنامه ششم در برنامه بنده گنجانده شده است و سیاست ما در اجرای برنامه ششم توسعه است .
او ادامه داد: عده‌ای می‌گویند  شما نمایندگان مجلس را استخدام کردید بله بنده با استخدام نمایندگان ادوار گذشته مجلس موافقت کردم چرا که پس از اتمام هر دوره مجلس یکی از دغدغه های هیات دولت این است که نماینده های مجلس بیکار درجامعه رها نشوند.  قطعا اگر نماینده مجلس نگران شغل آینده خود در حد درآمدهای یک کارمند دولتی باشد قطعا هزاران مساله از وی سلب می زند بنده افتخار می‌کنم که تعدادی از نمایندگان اوار مجلس را در وزارت نفت استخدام کردم.
وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به صحبت یکی از نماینده‌های مجلس مبنی بر اینکه جنابعالی از نمایندگان در وزارت نفت برای جمع‌آوری رای استفاده کرده‌اید، پاسخ داد: بنده حداقل عقل سیاسی را دارم می‌دانم که نماینده دوره قبلی برای من رای جمع نمی‌کند بلکه باید بگویم که در این اقدام بنده جهت جذب نمایندگان ادوار مصلحت ملی در کار بوده است.
زنگنه با اشاره به سوال یکی از نمایندگان مبنی بر ارتباط دانشگاه با وزارت نفت تصریح کرد: ما قراردادهای درازمدتی با دانشگاه‌ها برای کار در بخش بالادست نفت منعقد کرده‌ایم.
او با اشاره به اینکه ما بحث شرکت‌های E&P را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: آقای ابطحی گفت که چه زمانی می‌خواهید میدان را به جوانان بدهید، بنده معتقدم از همین الان. اصرار کردم که کسی دیگر وزیر شود اما در انتها تنها  ماندم و همه پشت مرا خالی کردند. همه به من گفتند وزارت را قبول کن و من در قبال خواست جوانان و فرزندان شهدا مقاومت نمی‌کنم. بنابراین شهوت قدرت در کار نبوده است برای بنده نیز جوانگرایی یک اصل است.
وزیر پیشنهادی نفت  در پایان با اشاره به علت حضورش در کابینه دوازدهم به عنوان وزیر نفت توضیح داد: رسول خادم در سال ۷۵ در المپیک جهانی کشتی آمریکا مدال طلا را گرفت و با ناباوری ۴ طرف تشک را بوسید خداحافظی کرد و مربی شد. در سال ۷۷ مسابقات جهانی در ایران برگزار شد. رسول خادم دوباره بر روی تشک آمد و اگر نمی‌آمد در سنگین وزن کسی را نداشتیم در فینال آن مسابقات کشتی‌گیر کوبایی بر او غلبه کرد و خادم مدال نقره گرفت اما ایران قهرمان جهان شد این جوان به من درس داد که برای عزت ایران از آبروی خود بگذرم.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.