کد خبر : 21676
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 15:26

رسم شوخوس بندر باستانی ماهشهر ثبت ملی شد

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

در اولین همایش پاسداری از آثار ناملموس کشور رسم شوخوس و حناترکنون بندرماهشهر ثبت ملی شد.

IMG 20220216 WA0015 رسم شوخوس بندر باستانی ماهشهر ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خوزتاب، با تلاش پایگاه منظر فرهنگی بندر باستانی ماهشهر رسم شوخوس به دلیل سابقه بسیار قدیمی، برگزاری جمعی، اجرای گسترده و انتقال این رسم به نسل امروز به نام بندرماهشهر ثبت ملی شد.

فریدون بندری، سرپرست فرماندار بندرماهشهر با ابراز خرسندی از ثبت آثار بندرماهشهر عنوان کرد: خرسندیم میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور در بندرماهشهر بوده ایم. این همایش و ثبت و‌ پاسداری از آثار ناملموس فرصتی ارزشمند برای ارتقای فرهنگ بومی منطقه را فراهم کرده است.

بندری خاطرنشان کرد: از جمله آثار ثبت شده بندرماهشهر می توان به رسم شوخوس اشاره کرد که در بین تعداد اکثریت مردم بومی بندرماهشهر همچنان با ذوق و اشتیاق و بصورت گسترده برگزار می شود.

سارا عبادی مدیر پایگاه منظر فرهنگی بندرماهشهر در اختتامیه همایش پاسداری از میراث ناملموس کشور بیان کرد: با تلاش و پیگیری های صورت گرفته توانستیم در حوزه آداب و سنت های منطقه دو پرونده شوخوس و حناترکنون را ثبت ملی کنیم.

عبادی افزود: شوخوس یکی از رسوم ماهشهری است که همچنان با قوت و جدیت در بین نسل های مختلف و اکثریت مردم بندرماهشهر انجام می شود، این رسم برای داوران ثبت آثار ملی ناملموس وزارت میراث و گردشگری کشور بسیار جالب توجه بود.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی بندرماهشهر خاطرنشان کرد: رسم زیبای حناترکنون که متفاوت است با حنابندان هم توانستیم به نام بندرماهشهر ثبت کنیم، این رسم برای درست کردن حنای روز حنابندان با آداب و رسوم و اشعار خاصی بوده که همچنان در بین مردم بندرماهشهر پابرجا است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.