کد خبر : 19499
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 مهر 1400 - 9:45

زمین لرزه به برخی آثار تاریخی شهرستان اندیکا آسیب وارد کرد

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب KHUZTAB بخوانید

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: زمین‌لرزه روز دوشنبه که در حد فاصل استان های خوزستان و چهارمحال وبختیاری رخ داد به چند اثر تاریخی در شهرستان اندیکا خسارت‌ وارد کرد

 

IMG 20211007 093833 619 زمین لرزه به برخی آثار تاریخی شهرستان اندیکا آسیب وارد کرد

به‌گزارش خوزتاب؛ به نقل روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدحکمت الله موسوی با بیان این‌که درپی زمین‌لرزه رخ‌داده، بخش‌هایی از بنای ثبت‌ملی امام‌زاده شاه‌قطب‌الدین در شهرستان اندیکا که مربوط به دوره تیموریان است دچار خسارت جدی شده افزود: علاوه بر ایجاد ترک‌های عمیق در دیواره‌های این بنا، سکو و صفه موجود در زیر امام‌زاده به صورت کامل ریزش کرده و تخریب شده که این اتفاق، گنبد امام‌زاده را در وضعیت ناپایدار قرار داده و هر لحظه بیم آن می‌رود که گنبد این اثر تاریخی ریزش کند.

وی ادامه داد: مسجد امام‌جعفر صادق (ع) که در مجاورت امام‌زاده قطب‌الدین قرار دارد و قدمت آن به دوره صفوی باز می‌گردد نیز در این حادثه کاملاً تخریب شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بیان کرد: همچنین آسیاب‌های تاریخی شهرستان اندیکا در این زلزله آسیب‌ دیده‌اند و سد باستانی و ثبت‌ملی قلعه‌خواجه نیز ترک‌های جزئی برداشته است.

وی همچنین گفت: در پایش‌های به عمل آمده تا این لحظه، چند ساختمان مسکونی در منطقه گردشگری سوسن‌سرخاب اندیکا نیز خسارت‌ دیده‌اند.

موسوی خاطرنشان کرد: باتوجه به گستردگی شهرستان و کوهستانی و صعب‌العبور بودن برخی مکان‌های تاریخی، کار پایش آثار تاریخی به منظور یافتن آسیب‌های احتمالی ادامه دارد؛ ضمن این‌که همه آسیب‌ها به ستاد مدیریت بحران شهرستان به منظور برآورد میزان دقیق خسارت گزارش داده شده است.

وی گفت: باتوجه به پایش‌ها و استعلام‌های به عمل آمده تا این لحظه زلزله اخیر در سایر نقاط خوزستان، خسارتی به آثار تاریخی مشاهده نشده است؛ باوجود این، کماکان بررسی‌ها از سوی کارشناسان ادامه دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخریب و یا آسیب در محوطه‌ها، بافت‌ها و موزه‌ها اقدام حفاظتی انجام و گزارش داده خواهد شد.

به گزارش خوزتاب زمین لرزه ای به بزرگی: ۵.۷ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین در ساعت ۰۶:۰۹ صبح دوشنبه ۱۲ مهرماه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ۲ منطقه چلگرد استان چهار محال و بختیاری و قلعه خواجه شهرستان اندیکا خساراتی برجا گذاشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.