کد خبر : 25205
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 دی 1401 - 23:46

سد چم‌شیر گچساران آبگیری می‌شود

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد چم‌شیر گچساران بدون هیچ مشکلی آبگیری و وارد مدار و چرخه توسعه منطقه و کشور خواهد شد.

4356107 سد چم‌شیر گچساران آبگیری می‌شود

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ سید علی احمدزاده  استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز چهارشنبه در حاشیه نشست شورای آموزش و پرورش در خصوص این سد، اظهار کرد: همه مطالعات و کارهای مطالعاتی در چند فاز در سد چمشیر انجام شده دریاچه و بستر آن مورد مطالعات علمی قرار گرفته و وضعیت جدیدی برای این سد رخ نداده است.

وی با بیان اینکه حرف‌های غیرعلمی و غیر تخصصی و مساله‌دار پیرامون سدهای استان توسط برخی ها زده می‌شود، افزود: چرا باید کسی که در مورد سد تنگ سرخ هیچگونه شناخت علمی ندارد نظر بدهد چرا باید کارشناس کامپیوتر یا روانشناسی در مورد سد حرف بزند که هیچ مبنای علمی ندارد ممکن است که برخی از آدم‌های علمی هم در خصوص سد اظهار نظرهایی کرده باشند اما این سئوالات در گذشته همه پاسخ داده شده است.

احمدزاده تاکید کرد: در سد چمشیر همه چیز دیده شده است و چیز زیادی در آن وجود ندارد این سد هیچ مشکلی نداشته و در حال آبگیری است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: وزیر نیرو اعلام کرده که وزارتخانه با نظر مدیریت ارشد استان در خصوص سد چمشیر هم رای و همراست .

وی بیان کرد: عده‌ای کارهای بزرگ نظام را کوچک و یا وارونه جلوه می دهند و وقتی دلیل علمی ندارند و تنها جنجال به پا می‌کنند تا کارهای کشور کمرنگ جلوه داده شود کاری که برای کشور تحول زاست آن را آسیب جلوه می‌دهند.

احمدزاده گفت: سد هیچ مشکلی برای آبگیری ندارد چنانچه قرار است کسی درباره آن حرف بزند باید وزارت نیرو تایید کند که مشکل دارد بعضی ها می‌خواهند مصالح و منافع کشور و مردم را فدای منافع خودشان کنند سد چمشیر یک سد بسیار مهم و تحول ساز در کشور است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سد آبریز بیشتر از سد چمشیر سهمیه آبی برای استان دارد و آن هم باید ساخته می شد.

وی ادامه داد: سد چمشیر در جایی ساخته می‌شود که صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی وجود دارد و برای پیشرفت در این حوزه نیاز به سهمیه آب دارد.

احمدزاده ابراز کرد: اکنون فاز اول پالایشگاه گچساران را در سفر دوم خواهیم داشت که در کل و در همه فازهای آن ۱۰۵ هزار بشکه در روز ظرفیت آن است و در فاز اول ۳۵ هزار بشکه خواهد بود در حالی که کل پالایشگاه شیراز ۳۲ هزار بشکه ظرفیت دارد برای این کارهای بزرگ به آب پایدار نیاز است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: سد چمشیر هیچ گونه مشکل علمی ندارد یک کار بزرگ را نظام آغاز کرده و به نتیجه رسیده، ما به غیر از آب به برق آن نیاز داریم برقی که تولید می‌ کند کل هزینه های سد را بر خواهد گرداند در حالی که اکنون مشکل برق در کشور وجود دارد و تاسیسات تولید برق سد توسط سرمایه گذار خارجی آماده شده است.

احمدزاده تصریح کرد: هیچگونه تغییری در پی‌سی آب ایجاد نخواهد شد جلسه‌ای برای سد آبریز و چمشیر در وزارت نیرو داشتیم از متخصصین و مهندسین وزارت سوال کردم که موضوع فاجعه گتوند چیست مگر مطالعه درستی انجام نشده که یکی از بهترین متخصصان سدسازی گفت: پی‌سی آبی که به پشت سد می ریخت ۱۱۰۰ بود که برای کشاورزی خوب است اما اکنون پی سی آن ۹۵۰ شده است پس چرا دروغ برای کارهای بزرگ گفته می شود تا این کارها زیر سوال برود.

وی اظهار کرد: مدیر شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد از قویترین نیروهای کارشناس آب و زمین شناسی در کشور است و تاکنون در خصوص مشکلی در این رابطه سخنی به میان نیاورده است و نباید کسی که هیچ گونه علمی در خصوص سد ندارد جریان سازی کند.

نگاهی به سد در حال احداث چمشیر

حجم کل مخزن این سد را ۳/۲ میلیارد متر مکعب با مساحت ۵۱ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را ۵۹۸ متراست و تراز سد چمشیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به ۵۶۰ متر خواهد رسید.

سد چمشیر دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه،۶۰۴ متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع، ۷۵ متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

سد چمشیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.