کد خبر : 9555
تاریخ انتشار : شنبه 19 مرداد 1398 - 20:58

شرکت نفت نمی تواند بدهی خود به شهرداری را انکار کند

رییس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: شرکت نفت نمی تواند بدهی خود به شهرداری را انکار کند زیرا مدیرکل امور مالیاتی به صراحت شرکت نفت و گاز مارون و کارون را موظف به پرداخت حق آلایندگی سال ۹۳ کرده است.   شورای شهر اهواز اظهار داشت: حق آلایندگی شرکت نفت و گاز کارون در سال

رییس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: شرکت نفت نمی تواند بدهی خود به شهرداری را انکار کند زیرا مدیرکل امور مالیاتی به صراحت شرکت نفت و گاز مارون و کارون را موظف به پرداخت حق آلایندگی سال ۹۳ کرده است.

PhotoGrid 1565457641470 300x224 شرکت نفت نمی تواند بدهی خود به شهرداری را انکار کند

 

شورای شهر اهواز اظهار داشت: حق آلایندگی شرکت نفت و گاز کارون در سال ۹۳ با احتساب جرایم بیش از هفت هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال و شرکت نفت و گاز مارون بیش از سه هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع شهرداری بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال حق آلایندگی برای سال ۹۳ طلب دارد بیان کرد: شرکت نفت نیز باید مستندات قانونی خود را در زمینه پرداخت عوارض آلایندگی ارائه کند.

سنواتی یادآور شد: میزان حق آلایندگی این شرکت‌ها در سال ۹۴، ۱۹ هزار میلیارد ریال است البته این میزان حق آلایندگی تنها برای اهواز نیست و بین اهواز، باوی، کارون، شادگان و هفتکل که در حوزه نفت و گاز کارون و مارون قرار دارند تقسیم می شود.  وی با اشاره به توجه ویژه شورای پنجم به مناطق کم برخوردار بیان کرد: منطقه ملاشیه یکی از بزرگ‌ترین سکونتگاههای غیررسمی است و آسفالت این منطقه با هدف محرومیت زدایی در اولویت قرار دارد.

رییس شورای شهر اهواز افزود: حرکت به سمت شهر هوشمند، تکمیل طرح GIS‌ و سیماک (ممیزی املاک و اموال شهرداری) از دیگر پروژه‌های در دستور کار است همچنین راه‌اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات به عنوان اولین شورای شهر در کشور، یکی از مهمترین کارهای این شورا است.

وی افزود: تکمیل افتتاح چندین سطح از سطوح پل شهید کجباف، بلوار خادم شهدار، پل ولایت، افتتاح چندین سرای محله، راه‌اندازی ایستگاه‌های BRT و ریل‌باس و انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای اجرای سه پروژه در سطح شهر اهواز از دیگر فعالیت‌های شورا هستند.

وی ادامه داد: در ۲ ساله گذشته ۷۸ نشست علنی در شورای شهر اهواز برگزار شده و تعداد کل مصوبات این شورا تاکنون ۶۲۰ مورد بوده است، همچنین ۴۶۷ مورد مصوبه به فرمانداری ارسال و ۱۳ مصوبه به شهرداری ابلاغ شده است. در این مدت نیز با ۶ لایحه در صحن شورای شهر اهواز مخالفت شده است. همچنین ۱۲ طرح شورا به شهرداری ارسال شده است که چهار طرح مصوب و ۶ طرح در جریان است.

عقب ماندگی اهواز در پروژه های عمرانی  یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز در این نشست گفت: شهر اهواز از نظر اجرای پروژه های عمرانی در مقایسه با سایر کلانشهرها عقب تر است که دلیل اصلی این عقب ماندگی به محدودیت منابع مالی باز می گردد.

محمدجعفر فلسفی با اشاره به اینکه محدودیت منابع مالی اجازه اجرای پروژه های عمرانی بزرگ را به شهرداری و شورای شهر اهواز نداده است افزود: مهم ترین چالش شهر اهواز درحال حاضر مشکلات ترافیکی است که سبب بروز مشکل برای شهروندان شده است.

وی ادامه داد: اولویت شورای پنجم شهر اهواز تکمیل پروژه های عمرانی نا تمام شهر از جمله تقاطع غیر همسطح شهید کجباف، پل ولایت و اتوبان پل ششم به سمت گلستان بود، پروژه تقاطع سید خادم الشهدا به مدت چهار سال تعطیل شده بود اما با تغییر شورای شهر و شهردار در مدت زمان یکسال به بهره برداری رسید.  فلسفی بیان کرد: اتمام این پروژه علاوه بر روان شدن ترافیک، سبب خروج کوی آل صافی از بن بست و افزایش ارزش ملکی کوی رمضان شد.

وی ادامه داد: احداث تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه و جمهوری با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء از دیگر پروژه های در نظر گرفته شده برای اهواز است که تفاهم نامه ساخت آنها امضا شده است.

این عضو شورای شهر با اشاره به توجه شورای شهر به نقاط کم برخوردار گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ شورای شهر و شهرداری اهواز توجه ویژه ای به مناطق کم برخوردار داشت و خیابان های مناطق بسیاری از جمله مهدیس و ملاشیه آسفالت شدند. امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که پروژه های آسفالت را سرعت ببخشیم.

فلسفی با اشاره به گلایه مندی شهروندان از وضعیت چاله ها در آسفالت خیابان ها اظهار داشت: آسفالت خیابان ها منوط به ۲ مساله تامین منابع مالی و تامین قیر است، گاهی به دلیل عرضه در بورس، قیر موجود نیست و گاهی منابع مالی اجازه نمی دهد، از این رو پروژه های آسفالت به کندی پیش می رود.

وی در خصوص منازل در معرض خطر منبع آب گفت: تصمیم گیری برای این منازل بیش از ۲۰ سال زمان برده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است، درحال حاضر زمین برای جابجایی این منازل و پیمانکار این پروژه تعیین شده اند.

رییس کمیسیون عمران ،شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز بیان کرد: کمیته سیل با مسئولیت آقای باباپور نائب رییس شورای شهر اهواز در شورای شهر اهواز تشکیل شده و به دنبال راهکارهایی برای حفاظت شهر در برابر سیل احتمالی هستیم.

تنها اولویت شرکت نفت تولید نفت است  یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز در این نشست یکی از دلایل عدم توسعه مناطق کم برخوردار را سنگ اندازی های شرکت نفت دانست و گفت: اولویت شرکت نفت در هر صورت تولید نفت است و شهروندان اهوازی جزئی از اولویت های آنها نیستند در نقاط مختلف مانند علی آباد که به دنبال توسعه هستیم با مخالفت های شرکت نفت مواجه می شویم.

رحیم کعب عمیر در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز گفت: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه دولت، شهرداری و شهروندان هرکدام باید یک سوم هزینه بلیت اتوبوس را پرداخت کنند اما دولت از سال ۹۳ تا ۹۶ یارانه ای به شهرداری اهواز نداده است.

وی ادامه داد: تا پیش از سال ۸۹ دولت حدود ۸۲.۵ درصد هزینه های اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی را پرداخت می کرد اما از آن زمان تاکنون هیچ اعتباری در این خصوص در نظر گرفته نشده است، در سال ۹۷ شهرداری حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه حمل و نقل عمومی کرد سود تسهیلات وام گرفته شده به این منظور ۱۳ درصد است که دولت ۹ درصد آن را پرداخت می کند.

وی بیان کرد: سیستم حمل و نقل عمومی در تمام کشورها غیر درآمدزا است و دولت ها باید یارانه بدهند، در ابتدای شورای پنجم ۱۷۰ دستگاه اتوبوس در اهواز فعال بود که با خریداری اتوبوس های جدید به ۲۲۵ دستگاه افزایش یافت اما درحال حاضر تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس فعال وجود دارد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز

با اشاره به اینکه ۷۰ دستگاه اتوبوس فاقد کولر هستند خاطر نشان کرد: برای خرید هر اتوبوس ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که شهرداری چنین توان مالی ندارد از این رو به استاندار خوزستان پیشنهاد  شد مبلغ ۲۶۰ میلیارد ریال برای نوسازی ۷۰ اتوبوس اختصاص دهد.  وی در بخشی دیگر درخصوص ناوگان تاکسیرانی اهواز یادآور شد:

درحال حاضر یکهزار و ۸۰۰ تاکسی در اهواز فعال است که ۵۰۰ دستگاه آن فرسوده می باشد حدود یکهزار و ۵۰۰ خودروی شخصی هم ساماندهی شده اند.

این عضو شورای شهر درخصوص تخلف تاکسی ها درخصوص گرفتن کرایه بالاتر از نرخ مصوب گفت: تحت پوشش قراردادن اتوبوس و تاکسی های مسافر بر توسط سامانه حمل و نقل برای جلوگیری از تخلف، از جمله فعالیت مهم کمیسیون حمل و نقل است البته کمبود بازرسان تاکسیرانی را قبول می کنم.

وی در بخشی دیگر در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر وضعیت متروی اهواز افزود:

تنها راه حل مشکل متروی اهواز تجدیدنظر دولت برای تعیین فاینانسور است و باید مانند پروژه مترو سایر کلانشهرها اعتباری در این خصوص اختصاص دهد در غیر این صورت نتیجه ای ندارد، درحال حاضر پرونده اختلاف شهرداری اهواز و پیمانکار پروژه در کمیته فنی وزارت کشور درحال بررسی است.

کعب عمیر به پروژه ریل باس در اهواز نیز اشاره کرد و توضیح داد: هفت ایستگاه اتوبوس به این منظور آماده شده و ظرفیت واگن های این قطار ۳۶۰ نفر است که مطابق پیش بینی ها سه الی ۶ درصد حجم سفرهای درون شهری را به خود اختصاص می دهد.

وی درخصوص طرح جامع شهر اهواز گفت: در سال ۶۷ برای نخستین بار طرح جامع شهری اهواز مصوب شد که مدت اعتبار آن ۲۰ ساله بود اما در سال ۹۶ که بازنگری شد بخشی از مناطق حاشیه ای در آن پیش بینی نشده بود  که با پیگیری های شهردار، شورای شهر و استاندار خوزستان این طرح مجددا بازنگری شد و از سال ۹۷ به طور رسمی دستگاه های خدماتی به طور رسمی به این مناطق خدمات رسانی کردند.

لزوم افزایش آگاهی شهروندان  رییس کمیسیون تحقیق ،نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز در این نشست یکی از راه های توسعه اهواز را مطالبه گری مردم دانست و افزود: مردم باید به سطح بالایی از حقوق خود در جامعه آشنا شوند تا به واسطه آن مطالبه گری بالا برود.

محمدرضا ایزدی با اشاره به لزوم همکاری رسانه ها و مردم برای پیگیری حق آلایندگی افزود: بیش از ۲۲۰ حلقه چاه در اهواز  وجود دارد که عوارض آن پرداخت نمی شود.  وی خاطر نشان کرد: شرکت نفت وگاز کارون سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای عوارض سال ۹۳ به شهرداری بدهکار است اما از پرداخت آن شانه خالی می کند.  وی تاکید کرد: بیش از ۲۲۰ حلقه چاه در اهواز داریم که عوارض آن پرداخت نمی شود.

نیاز داریم تا برای باز پس گرفتن حق مردم، رسانه ها با اعضای شورا همصدا شوند.  وی یکی دیگر از مصادیق ضرورت افزایش آگاهی شهروندان را وظیفه دولت در اعطای زمین به زوج های جوان دانست و اظهار داشت:

وقتی متولیان امر، واگذاری زمین ها را به افراد ناحق بسپارند،  ساخت و سازهای غیرمجاز رونق پیدا می کند در حالی که با افزایش مطالبه گری مردم این مشکل کمتر می شود.

نایب رییس شورای شهر اهواز نیز با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه ها در اهواز گفت: سرمایه گذاران در سایر کلانشهرها باید از ۱۵ دستگاه استعلام بگیرند درحالی که تعداد مجوزهای لازم در اهواز ۲۱ مورد است.

مهران باباپور ادامه داد:

سرمایه گذاران نگران سرمایه های خود هستند و باید طوری زمینه حضور آنها فراهم شود که بازگشت سرمایه آنها تضمین شود.

ساخت چهار فرهنگسرا در اهواز  رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی امور ورزش و جوانان شورای شهر اهواز نیز گفت: در بحث انجام کارهای فرهنگی دستگاه های مختلفی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، تربیت بدنی و آموزش و پرورش دخیل هستند اما براساس یک سنت همیشه شهرداری در این مسائل ورود کرده است.

حجت الاسلام جاسم موسی پور ادامه داد: در ۲ سال گذشته ۲ فرهنگسرا در کوی رمضان و کیانشهر افتتاح شده و ۲ فرهنگسرای دیگر نیز درحال تکمیل هستند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۰۲ مدرسه عمدتا در مناطق کم برخوردار توسط شهرداری برای سال جدید آماده سازی شدند و این روند برای امسال نیز ادامه دارد.

موسی پور تصریح کرد: تا پیش از این هیچ کدام از شهدای گمنام اهواز یادمان نداشتند اما درحال حاضر در ۲ نقطه این یادمان ها ساخته شده و برای ۲ نقطه دیگر نیز کلنگ زنی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.