کد خبر : 24093
تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 - 9:30

شیوع گونه H۳N۲ آنفلوآنزا در کشور

خبرهای مهم خوزستان و ایران را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

یک متخصص ویروس شناسی:

 شیوع گونه H۳N۲ آنفلوآنزا در کشور

به گزارش پایگاهدخبر خوزتاب؛ دکتر فاطمه فتوحی رییس آزمایشگاه تحقیقات آنفلوانزای انستیتو پاستور ایران گفت: در حال حاضر بیشتر آنفولانزای نوع A از زیرگونه H۳N۲ عامل ایجاد بیماری در کشور است و مواردی هم آنفلوانزای زیرگونه H۱N۱ گزارش می‌شود.
نمونه‌های آنفلوانزای ۳ استان سمنان، زنجان و مرکزی به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌شود.
در بین بیماری‌های ویروسی، یک وجه تمایز بیماری آنفلوآنزا آن است که میزبان‌های متعدد حیوانی دارد.

وی  با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا، آنفلوانزا خیلی شایع بود، بیان کرد: با شیوع کرونا و استفاده از ماسک و رعایت بعضی ملاحظات بهداشتی و غیرحضوری شدن مدارس، شیوع آنفلوآنزا خیلی کم شد. مدارس یکی از منابع اصلی انتشار ویروس آنفلوآنزا هستند. بچه‌ها در مدارس مبتلا می‌شوند و در خانه ویروس را به بزرگسالان انتقال می‌دهند. از سوی دیگر مسافرت‌های بین المللی هم خیلی می‌توانند در انتشار ویروس آنفلوانزا نقش داشته باشند. اگر این بیماری در یک گوشه از دنیا شیوع پیدا کند، خیلی سریع می‌تواند در همه دنیا پخش شود، ولی امسال محدودیت‌ها خیلی بیشتر از دو سال قبل برداشته شدند، ماسک کمتر مورد استفاده قرار گرفت و سطح ایمنی در برابر ویروس آنفلوانزا پایین آمده بود و از این رو امسال آنفلوانزا به شدت شایع شد. در حال حاضر بیشتر آنفلوآنزای نوع A از زیرگونه H۳N۲ عامل ایجاد بیماری در کشور است و مواردی هم آنفلوانزای زیرگونه H۱N۱ گزارش می‌شود.

ایشان با تاکید بر اینکه آنفلوآنزا درمان خاصی ندارد، اظهارکرد: در افرادی که در منزل بستری هستند توسط پزشک معمولا درمان‌های حمایتی تجویز می‌شود. داروهای تب بر، داروی ضد سرفه و در مواردی داروهای ضد حساسیت و دگزامتازون تجویز می‌شود. خوشبختانه آنفلوآنزاهای شایع فعلی خیلی باعث مرگ و میر نمی‌شوند و افراد مبتلا خیلی کم نیاز به بستری دارند اما افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته باشند، بیشتر مستعد ابتلا به فرم‌های شدیدتر بیماری هستند.

رییس آزمایشگاه همکار مرجع کشوری آنفلوآنزا انستیتوپاستور ایران در خاتمه، بیان کرد: واکسن آنفلوآنزا واکسنی چهار ظرفیتی است که توصیه می‌شود مخصوصا گروه‌های حساس که در معرض خطر بیشتری هستند این واکسن را تزریق کنند. این واکسن در مادران باردار، افراد دارای ضعف سیستم ایمنی و بچه‌ها نیز توصیه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.