کد خبر : 24314
تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 - 12:46

عزم جدی دولت سیزدهم در رفع مشکل فاضلاب اهواز

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab دنبال کنید

استاندار خوزستان: اجرای طرح اساسی ساماندهی فاضلاب کلانشهر اهواز با جدیت از سوی دولت در حال اجرا است.

 عزم جدی دولت سیزدهم در رفع مشکل فاضلاب اهواز

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ صادق خلیلیان، استاندار خوزستان  در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح فاضلاب در شهر اهواز عنوان داشت: در بدو ورودم به استان خوزستان فاضلاب اغلب محلات شهر اهواز بدون اینکه بارندگی صورت گرفته باشد؛ کف خیابان روان بود؛ این موضوع نشان از غفلت و بی‌توجهی بزرگ‌ طی سال‌های گذشته دارد.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم تصمیم گیری کرد تا فاضلاب شهر اهواز را با اجرای طرح اساسی ساماندهی کند؛ بنابراین در راستای تکمیل طرح اصلی دو ساله دولت از سال گذشته ١۴۴ نقطه بحرانی شناسایی شد و جبهه‌های گسترده کاری در شهر فعالیت خود را آغاز کردند؛ امسال نیز رفع مشکل فاضلاب ٧٠ نقطه بحرانی دیگر در دستور کار قرار گرفت و به این صورت مشکل نقاط بحرانی مناطق مختلف را در راستای طرح اصلی برطرف خواهد شد.

استاندار خوزستان افزود: تصفیه فاضلاب شهر اهواز در دولت گذشته افتتاح شد اما اتصال و شبکه آن در جهت بهره‌برداری مردم برقرار نبود؛ بنابراین اتصالات و شبکه آن برقرار شد در عین حال تاسیسات تصفیه فاضلاب غرب نیز در حال تکمیل است.

خلیلیان در رابطه با ترمیم نوارهای حفاری ادامه داد: از میان ٨٠ خیابانی که کار آسفالت آن‌ها بایستی انجام شود تا دو هفته گذشته ۴۴ خیابان تکمیل شد و مابقی در همین ماه به اتمام می‌رسند؛ ٢۴٠ میلیارد تومان از محل سفرهای استانی دولت به سازمان آبفا اختصاص یافت تا طرح‌های مربوطه و ترمیم نقاط حفاری را سرعت بخشد.

تکمیل باند دو طرفه شمال به جنوب پل شهید چمران از محل اعتبارات حق آلایندگی

وی با اشاره به تکمیل باند دو طرفه شمال به جنوب پل شهید چمران از محل اعتبارات حق آلایندگی ادامه داد: با تکمیل این پل بخش اعظمی از ترافیک کاهش یافت و مابقی آن نیز تکمیل خواهد شد.

استاندار خوزستان از تعریف نقشه راه برای اعتبارات حق آلایندگی در شهرهای استان خبرداد و گفت: نقشه راهی برای اعتبارات حق آلایندگی در شهرهای مختلف براساس پروژه‌های مورد نیاز هر شهر مشخص شده است تا تحول اساسی را در شهرهای استان شاهد باشیم.

خلیلیان ابراز داشت: راه‌اندازی طرح‌های عمرانی در شهرها بخشی از مشکلات بیکاری شهری را رفع خواهد کرد؛ خوشبختانه در اهواز، آبادان و خرمشهر فعالیت‌ها آغاز شده است‌.

انتقال آب از شمالی ترین نقطه استان به جنوبی ترین نقطه استان با طرح غدیر 

خلیلیان در خصوص ابرپروژه غدیر اظهار داشت: ابرپروژه غدیر در ٣ مرحله انجام شده است که مرحله نخست آن آب را از کرخه دریافت می‌کرد؛ سال گذشته در چارچوب مصوبات دولت ٣۴ هزار میلیارد تومان به خوزستان برای اجرای طرح‌های مختلف اختصاص یافت و بخش‌ میانی ابرپروژه غدیر اجرا شد تا آب را از دز به شهرهای استان منتقل کنیم.

وی بیان داشت: طرح غدیر در صورت تکمیل همه استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دلیل عدم وجود تنش آب شرب امسال اجرای طرح غدیر است، عنوان داشت: درجه شوری آب کرخه ١٨٠٠ است در حالی که این شاخص در دز حدود ۶٠٠ می‌باشد که استاندارد آب بین المللی است از سال گذشته آب شرب ١ هزار و ۵٠٠ روستا نیز پایدار شد و یا دارای آب جدید شدند.

خلیلیان تصریح کرد: ١ هزار روستای دیگر باقی مانده که فعالیت‌های لازم برای آبدار کردن آن‌ها در حال انجام است؛ ضمن اینکه سایر شهرها تحت پوشش چند طرح تامین آب قرار دارند.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی در چارچوب مصوبات سفر هیئت دولت انجام شده است؛ ابراز داشت: پروژه‌های راه‌های اصلی استان فعال شده است و همین امر موجب توسعه صنعت استان خواهد شد.

معوقات کارگران شهرداری به صفر رسید

وی با اشاره به انباشت معوقات کارگران شهرداری عنوان داشت: یکی از مشکلاتی که در بدو آغاز به کار در خوزستان با آن مواجه شدیم؛ مطالبات کارگران شهرداری‌ها بود در این راستا ۴٠ درصد از حق آلایندگی دریافتی از سوی شهرداری‌ها را به پرداخت معوقات کارگران عزیز اختصاص دادیم و این مطالبات به صفر رسید و ۶٠ درصد آن را نیز بلوکه کردیم تا برای مصارف روزمره شهرداری‌ها مصرف نشود.

بهره‌مندی همه شهرهای استان خوزستان از حق آلایندگی

استاندار خوزستان در خصوص دریافت حق آلایندگی از شرکت‌های آلاینده اظهار داشت: حق آلایندگی در سال‌های متمادی به عنوان طلب استان از شرکت‌های آلاینده به شمار می رفت و دولت گذشته موفق به دریافت آن نشد، بنابراین احصا حق آلایندگی به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت و حاصل آن دریافت ۵ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان بود که میان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها توزیع شد.

خلیلیان پیرامون چگونگی توزیع حق آلایندگی در استان بیان داشت: شهرداری‌ها در سنوات مختلف بیشترین درآمد حاصل از عوارض، ارزش افزوده و… را صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان می‌کردند و بخش اندکی از آن برای عمران و آبادانی شهر هزینه می‌شد در توزیع حق آلایندگی دو ضابطه مورد توجه قرار گرفت، نخست دوری و نزدیکی به منابع آلاینده و سپس جمعیت تا همه شهرها و روستاها از آن بهره مند شوند در همین راستا سهم شهرداری‌های ٨٧ شهرِ استان از دریافت حق آلایندگی ٧٠ درصد شد؛ همچنین ٣٠ درصد آن نیز برای جمعیت روستایی (٢ هزار و ١٧ روستای دارای دهیاری، ٢ هزار و ٢۶ روستای فاقد دهیاری و سایر نقاط مشمول این عوارض در نظر گرفته شد.

تعیین کارگروه تخصصی و ویژه برای تعیین طرح‌های اولویت‌دار

استاندار خوزستان تصریح کرد: یک کارگروه تخصصی ویژه‌ی تعیین طرح‌های اولویت‌دار شهرداری‌ها در شهرهای مختلف تعیین شد تا مشکلات ٨٧ شهرِ استان خوزستان برطرف شود.

خلیلیان درخصوص تشکیل کمیته فنی برای دهیاری‌ها افزود: مبلغ اختصاص یافته به دهیاری‌ها تحت نظر این کمیته فنی در زمینه‌های مختلف بر حسب نیاز مصرف خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.