کد خبر : 7267
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 خرداد 1398 - 4:06

عملکرد مسؤولان در مقابله با سیلاب خوزستان قابل قبول است

مدیرعامل آب و برق خوزستان با بیان اینکه عملکرد استان خوزستان در مقابله با سیلاب قابل‌قبول است، گفت: اقدامات سازه‌ای مانند احداث سیل‌بند و کانال‌های سیل‌بر بیشترین تاثیر را در مقابله با سیلاب دارد که تاکنون بودجه‌ای برای آن مصوب نشده است. عملکرد مسؤولان در مقابله با سیلاب خوزستان قابل قبول است مدیرعامل آب و

مدیرعامل آب و برق خوزستان با بیان اینکه عملکرد استان خوزستان در مقابله با سیلاب قابل‌قبول است، گفت: اقدامات سازه‌ای مانند احداث سیل‌بند و کانال‌های سیل‌بر بیشترین تاثیر را در مقابله با سیلاب دارد که تاکنون بودجه‌ای برای آن مصوب نشده است.

 عملکرد مسؤولان در مقابله با سیلاب خوزستان قابل قبول است

عملکرد مسؤولان در مقابله با سیلاب خوزستان قابل قبول است

مدیرعامل آب و برق خوزستان با بیان اینکه عملکرد استان خوزستان در مقابله با سیلاب قابل‌قبول است، گفت: اقدامات سازه‌ای مانند احداث سیل‌بند و کانال‌های سیل‌بر بیشترین تاثیر را در مقابله با سیلاب دارد که تاکنون بودجه‌ای برای آن مصوب نشده است.

به گزارش خوزتاب ، فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان امشب در نشست خبری واکاوی سیلاب ۹۷-۹۸ با اشاره به دوره بازگشت هزارساله سیلاب خوزستان، اظهار کرد: در صورت پیش‌بینی دقیق‌تر و سریع‌تر سیلاب امسال در خوزستان، میزان عملکرد مقابله با سیلاب ۱۵ درصد بهبود پیدا می‌کرد و در زمان شروع سیلاب میزان ظرفیت خالی سدها ۸۰۰ میلیون مترمکعب بود.

وی افزود: عملکرد مجموعه استان خوزستان در مقابله با سیلاب قابل‌قبول و قابل دفاع است و اگر کار کارشناسی انجام شود مشخص خواهد شد که خسارت وارد شده حداقل میزان ممکن بود.

ایزدجو با بیان این‌که بیشترین میزان آب‌گرفتگی متعلق به روستاهای در حریم رودخانه بود، عنوان کرد: روستاهای حوضه کارون بزرگ و کرخه ۱۳۱ روستا هستند که تقریباً ۳۲ روستای بحرانی مشخص شدند و ۳ روستا در وضعیت بحرانی‌تر در شوش و حمیدیه قرار دارند و نیازمند جابه‌جایی هستند اما به دلیل وجود تبعات اجتماعی تا امروز تصمیمی برای جابه‌جایی گرفته نشد و مقرر شد ایمن‌سازی روستاها در برنامه قرار بگیرد.

وی گفت: اگر اقدامات غیرسازه‌ای که ناشی از روش‌های مدیریتی، آگاهی‌رسانی به مردم، عملکرد بهتر در سیلاب‌دشت‌ها و تدارک تجهیزات موردنیاز پیش‌بینی هستند را بهتر انجام می‌دادیم درمجموع شامل ۲۰ درصد بهبود عملکرد خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: بیشترین میزان تأثیرگذاری در عملکرد مقابله با سیلاب مربوط به اقدامات سازه‌ای است که تاکنون بودجه‌ای برای بهبود سازه‌ای وزارت نیرو مصوب نشده است.

وی گفت: اجرای کانال سیلاب‌بر رودخانه کرخه تأثیر زیادی در بهبود عملکرد مقابله با سیلاب دارد و اگر اقدامات سازه‌ای انجام نشود باید برای سال‌های آینده نیز نگران تکرار چنین حوادثی بود.

آغاز لایروبی ۳ نقطه از اول تیرماه

ایزدجو با بیان این‌که احداث سیل‌بندها از جمله اقدامات سازه‌ای محسوب می‌شود، اظهار کرد: درآمد حاصل از فروش آب از شبکه‌های آبیاری زهکشی هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و درآمد مازادی وجود ندارد که برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مربوط به حفاظت سواحل و سامان‌دهی رودخانه‌ها هزینه شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده که در سه نقطه با توجه به منابع و ماشین‌آلات در مساحتی حدود ۷۰۰ هزار مترمکعب کار لایروبی از اول تیرماه آغاز شود و در صورت تخصیص بودجه بیشتر، مساحت لایروبی افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ضمن تکذیب عدم تمایل سازمان آب و برق در آب‌گیری تالاب هورالعظیم به دلیل محافظت از دایک مرزی، عنوان کرد: سازمان آب و برق و محیط‌زیست شرکت نفت را موظف کردند که مطالعاتی در خصوص تعیین رقوم سطح آب در هورالعظیم انجام دهد و طبق مطالعات رقوم بهره‌برداری از مخزن هورالعظیم افزایش پیدا می‌کند و تأسیسات نفتی برای سیلاب حدود ۱۰۰ ساله ایمن‌سازی خواهد شد که شرکت نفت نیز از سال گذشته اقدامات را در این خصوص آغاز کرده است.

اعمال برخی محدودیت‌ها در کشت تابستانه

ایزدجو با اشاره به اهمیت کشت تابستانه در استان خوزستان، اظهار کرد: در سدهای دز، کارون و کرخه از نظر حجم آب مشکلی برای تأمین آب کشت تابستانه وجود ندارد و کشاورزانی که از پمپ آب به صورت سنتی و از رودخانه برداشت می‌کنند محدودیتی برای کشت‌های پرمصرف ندارند اما کشاورزانی که از شبکه‌ها آب برداشت می‌کنند به دلیل محدودیت ظرفیت شبکه‌ها به جهاد کشاورزی حداکثر ظرفیت کشت تابستانه ابلاغ شده است.

وی افزود: در حوضه سد مارون با توجه به مصرف آب و حجم آب موردنیاز نخیلات شادگان که حدود ۳۰ مترمکعب در ثانیه است، حداکثر تا ۴ هزار مترمکعب امکان کشت پرمصرف وجود دارد. فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.