کد خبر : 7521
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 تیر 1398 - 8:13

فساد سیستمی در دستگاه قضایی استان وجود ندارد

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در هیچ کدام از بخش های دادگستری استان و سازمان های تابعه آن، فساد سیستمی وجود ندارد. به گزارش روابط عمومی دادگستری خوزستان، دکتر فرهاد افشار نیا در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و شهدای هفتم تیر، اظهار کرد: غالب کارکنان دستگاه قضایی

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در هیچ کدام از بخش های دادگستری استان و سازمان های تابعه آن، فساد سیستمی وجود ندارد.
IMG 20190624 WA0012 300x200 فساد سیستمی در دستگاه قضایی استان وجود ندارد
به گزارش روابط عمومی دادگستری خوزستان، دکتر فرهاد افشار نیا در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و شهدای هفتم تیر، اظهار کرد: غالب کارکنان دستگاه قضایی استان افرادی مومن و متعهد به نظام جمهوری اسلامی هستند که از نفوذناپذیری لازم برای انجام ماموریت ها و مسئولیت هایی که به عهده دارند، برخوردارند. البته
در جای جای دستگاه های اجرایی و قضایی ممکن است افرادی باشند که پا را از وظایف قانونی خود فراتر بگذارند و دست به اقدامات غیر مشروعی بزنند اما سیستم هشیار است و برخورد لازم را با این افراد می کند.
وی تصریح کرد: یکی از ابزارهای شناسایی این نوع آسیب ها و معضلات، برگزاری دیدارهای مردمی است که حداقل هفته ای یک بار به صورت رسمی دایر است و در روزهای دیگر نیز مراجعات فوق العاده و ضروری در خصوص پرونده ها، صورت می گیرد.
دکتر افشارنیا گفت: در سال گذشته به همراه معاونین، با هزار نفر از مراجعین به صورت چهره به چهره ملاقات کردیم و مشکلات آنان پیگیری شد.
وی گفت: در برخورد با کارچاق کن ها و دلال ها و افرادی که به دنبال نفوذ در دادگستری و سازمان های تابعه هستند، با ۲۲۰ نفر از آنان برخورد و  برای انان پرونده تشکیل شد. همچنین با وکلایی که فراتر از قانون اقداماتی داشتند  برخوردهای لازم صورت گرفته است.
رئیس کل دادگستری خوزستان بیان داشت: یکی از مشکلات ما، کمبود نیروی انسانی کافی برای اداره مطلوب دستگاه قضا در استان است. البته مشکلات مادی و کمبود نیروی انسانی در تمام دادگستری های کشور وجود دارد اما در خوزستان به مراتب مضاعف است به طوری که از ۴۲۶۲ نیروی مصوب در چارت سازمانی اداری، تنها ۱۵۳۵ نفر در خدمت دستگاه هستند و از ۱۰۳۴ پست مصوب قضایی، ۵۷۸ پست دارای تصدی است که با آمار سنگین ورودی پرنده ها به دادگستری استان، کار بسیار دشوار شده است.
دکتر افشارنیا ادامه داد: در سال ۹۶، تعداد ۸۱۹ هزار و ۸۹۴ پرونده به محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف استان وارد شد  که در سال ۹۷ این رقم معادل ۹۱۳ هزار فقره بود و لازم به ذکر است که این میزان پرونده علاوه بر دادگستری ها، سایر سازمان های قضایی را نیز درگیر می کند.
وی گفت: بدترین صلح از بهترین حکمی که در دادگاه صادر می شود بهتر است چرا که در صلح، هر دو طرف از توافق حاصله رضایت دارند.
مقام عالی قضایی استان خوزستان افزود: شورای حل اختلاف استان ۲۱۷ شعبه شهری و ۱۱۳ شعبه روستایی فعال دارد که به شعب صلحی و حکمی تقسیم می شوند. در سال گذشته از مجموع ۱۱۱ هزار و ۱۱۳ پرونده صلحی که قابلیت صلح و سازش را داشتند، ۳۵ درصد به سازش ختم شده است که راضی کننده است.
دکتر افشار نیا در خصوص آمار زندانیان استان، گفت: در سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۰۱ نفر به عنوان متهم و محکوم وارد زندان شدند اما رقم فعلی زندانیان ثابت زندان های استان ۱۰ هزار و ۷۵۳ نفر است.
وی افزود: در سه ماهه جاری ۷۰۱۰ نفر وارد زندان های استان شدند که در ورودی ها به زندان نسبت به سال گذشته متاسفانه ۱۳ و نیم درصد افزایش داشته ایم.
۳۹ و نیم درصد تعداد زندانیان استان مربوط به جرم سرقت است که به مشکلات معیشتی و بیکاری برمی گردد. همچنین ۲۰  درصد این آمار نیز مربوط به افرادی است که در جرائم مرتبط با مواد مخدر و روان گردان فعالیت حرفه ای در زمینه خرید و فروش دارند.
دکتر افشارنیا گفت: شوراهای حفظ اراضی ملی و منابع طبیعی و کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی از کارگروه های موفق دادگستری استان در زمینه پیشگیری از جرائم است.
وی با بیان این که رمز پیشرفت و موفقیت استان در افزایش سرمایه گذاری است، گفت: سرمایه های دولتی کافی نیست و بخش خصوصی باید وارد میدان شود تا ضمن داشتن اقتصاد پایدار، نرخ اشتغال نیز افزایش یابد.
در این خصوص اقدامات جدی در ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی دادگستری استان صورت گرفته است.
دکتر افشارنیا در پایان سخنان خود، از زحمات کلیه مسئولان و کارکنان دادگستری ها و سازمان های تابعه قدردانی کرد.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نیز در این نشست، با تکیه بر ضرورت رعایت تقوا برای همه انسان ها، گفت: برخی افراد از راه درست تخطی می کنند که این رسالت دستگاه قضایی است که جامعه، را از پلیدی ها پاک کند و افراد منحرف شده را به راه راست برگرداند.
وی پیشگیری را از مهم ترین رسالت های دستگاه قضا برشمرد و افزود: همه نهادها و دستگاه ها از جمله خانواده، آموزش و پرورش و دانشگاه ها، حوزه های علمیه، صدا و سیما، نشریات و شبکه های اجتماعی مجازی نیز وظیفه فرهنگ سازی و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی را در جامعه به عهده دارند و اگر به درستی به وظایف خود عمل کنند، بسیاری از این پلیدی ها در جامعه اتفاق نمی افتد.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد گفت: آمارهای ارایه شده از یک سو قابل تقدیر و از سوی دیگر برای جامعه اسلامی ما ناراحت کننده است. این در حالی است که برخی کشورهای دیگر در زمینه پیشگیری اقدامات قابل توجهی داشته اند.
وی با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری و آسیب های اجتماعی ناشی از آن، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، دشمن در دو زمینه اعتیاد و مسائل جنسی سرمایه گذاری می کند و از این راه اهداف خصمانه خود را پیش می برد. مقابله با این دسیسه ها نیاز به قاطعیت دستگاه قضایی دارد.
امام جمعه شهرستان اهواز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله دکتر بهشتی و دیگر شهدای هفتم‌ تیر، گفت: رسالت قاضی بسیار دشوار است و در اسلام رسالتی به دشواری قضاوت وجود ندارد در عین حال به نقل از روایات، با فضیلت ترین اعمال، دشوارترین آن هاست.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد از قضات و مسئولان قضایی خواست تا خود را در معرض دیدار با مردم قرار دهند و به ویژه در نماز جمعه ها با مردم دیدار کنند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.