کد خبر : 27132
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 21:09

فعال بودن ۹۱ طرح سرمایه‌گذاری گردشگری در خوزستان/ صدور ۴۱ مجوز ایجاد و اصلاح در سال ۱۴۰۱

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرستان های خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب بخوانید
  

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که ۴۱ مورد مجوز ایجاد و اصلاح در سال ۱۴۰۱ از سوی این اداره‌کل صادر شده است گفت: این میزان، به لحاظ آماری، بیشترین تعداد صدور مجوز در یک سال بوده است

daaeebcb فعال بودن ۹۱ طرح سرمایه‌گذاری گردشگری در خوزستان/ صدور ۴۱ مجوز ایجاد و اصلاح در سال ۱۴۰۱

به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری خوزتاب: به نقل از  روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمسلم موسوی ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با اشاره به این که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مجموع تعداد ۶۵ مجوز ایجاد/اصلاح تأسیسات گردشگری صادر شده است، اظهار کرد: ارزش سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این مجوزات، ۱۷هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که طی این مدت، شاهد یک رشد ۱۶۵ درصدی نسبت به مدت مشابه گذشته هستیم.

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که تأسیسات یادشده شامل هتل، هتل‌آپارتمان، بوم‌گردی، سفره‌خانه سنتی، مجتمع گردشگری و … هستند افزود: طی نشست ویدیوکنفرانسی برگزارشده در وزارت‌ میراث‌فرهنگی باحضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزیر و احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی با معاونان سرمایه‌گذاری ادارات‌کل استانی، اعلام شد استان خوزستان طی سال گذشته پس از استان فارس از نظر صدور مجوز ایجاد/اصلاح در رده دوم قرار گرفته است.

او با تأکید بر این اصل که وقتی یک شخص حقیقی یا حقوقی تقاضای احداث و یا تبدیل یکی از تأسیسات گردشگری را دارد، ابتدا باید در سامانه موافقت اصولی ثبت‌نام کند افزود: پس از بررسی‌هایی که در اداره‌کل میراث‌فرهنگی طی مراحل مختلف توسط کارشناسان سرمایه‌گذاری، حقوقی، باستان‌شناسی و گردشگری انجام می‌شود، در نهایت و پس از طی این مراحل و تصویب درکمیته فنی سرمایه‌گذاری، موافقت اصولی برای متقاضی صادر می‌شود.

موسوی تصریح کرد: پس از صدور موافقت اصولی، استعلامات لازم برای طرح، دریافت و پس از آن، بررسی نقشه‌ها، پروانه ساخت با کاربری گردشگری و برنامه زمان‌بندی درسامانه بارگذاری و مجوز ایجاد/ اصلاح تأسیسات گردشگری برای نام‌برده صادر می‌شود.

او گفت: متقاضی پس از دریافت مجوز ایجاد/اصلاح می‌تواند عملیات اجرایی طرح خود را براساس نقشه‌ها و پروانه ساختمانی و زمان‌بندی تأیید‌شده آغاز کند و در واقع با صدور هر مجوز ایجاد، یک طرح سرمایه‌گذاری گردشگری آغاز می‌شود و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حوزه سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: برخی شهرستان‌ها در این زمینه موفق‌تر بودند که از مدیران ادارات تابع تقاضا می‌شود روند پیگیری این طرح‌ها را تا مرحله دریافت مجوز ایجاد دنبال و هدایت کنند.

او خاطرنشان کرد: افزایش تعداد صدور مجوز ایجاد/اصلاح تأسیسات گردشگری باعث افزایش تعداد تأسیسات گردشگری درحال ساخت استان و در نتیجه بهبود زیرساخت‌های گردشگری استان می‌شود. این مورد همچنین افزایش متقاضیان تسهیلات و در نهایت افزایش سهم گردشگری در اقتصاد استان را به دنبال دارد.

موسوی یادآوری کرد: در حال حاضر تعداد ۹۱ طرح در حوزه تأسیسات گردشگری درحال ساخت در خوزستان وجود دارند که ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها در حدود  ۴۰هزار میلیارد ریال و با پیش‌بینی اشتغال یک‌هزار و ۸۳۰ نفر است. 

او افزود: در سال‌های گذشته، اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان همپای دستگاه‌هایی مانند صمت، جهاد کشاورزی و…،  در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، موجبات مشارکت را ایجاد کرده بود که از جمله این مشارکت و فعالیت‌ها می‌توان به حضور در پنجره واحد سرمایه‌گذاری استانداری، سامانه پایش طرح‌های سرمایه‌گذاری، تسهیلات اشتغال روستایی سامانه کارا، تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ و … اشاره کرد.

مسئول واحد سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ضمن قدردانی از زحمات کارشناسان واحد سرمایه‌گذاری به‌خصوص کارشناسان حوزه صدور مجوزها اضافه کرد: درحال حاضر، از فهرست تأسیسات گردشگری درحال ساخت استان، تعداد ۵۱ طرح با مبلغ هفت‌هزار و ۷۹۱ میلیارد ریال، متقاضی برخورداری از تسهیلات هستند که تعداد ۳۴ طرح از این تعداد، با مبلغ پنج‌هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال پرونده تسهیلاتی تشکیل داده‌اند و در کمیته داخلی اداره‌کل نیز صورتجلسه شده‌اند که در صورت ابلاغ اعتبار، به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.