کد خبر : 737
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1395 - 8:59

معاون وزیر جهاد کشاورزی: بعنوان یک خوزستانی از عزم جدی دولت و استاندار خوزستان در مقابله با گردوغبار تشکر می کنم

عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان که با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور و حجتی وزیر جهاد کشاورزی در استانداری خوزستان برگزار شد اظهارداشت: حدود ۸۰۰-۷۰۰ هزار هکتار از وسعت اراضی استان خوزستان در معرض فرسایش و به عنوان کانون های داخلی ریزگرد و گردوغبار عمل میکنند که ۳۴۵هزار

عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان که با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور و حجتی وزیر جهاد کشاورزی در استانداری خوزستان برگزار شد اظهارداشت: حدود ۸۰۰-۷۰۰ هزار هکتار از وسعت اراضی استان خوزستان در معرض فرسایش و به عنوان کانون های داخلی ریزگرد و گردوغبار عمل میکنند که ۳۴۵هزار هکتار از این وسعت به عنوان اولویت اول برای مقابله برنامه ریزی شده اند.

download 1 معاون وزیر جهاد کشاورزی: بعنوان یک خوزستانی از عزم جدی دولت و استاندار خوزستان در مقابله با گردوغبار تشکر می کنم

وی تصریح کرد: براساس اجماعی که در ستاد مبارزه با گردوغبار استان صورت گرفت ۴۳هزار هکتار به عنوان کانون های فوق بحرانی که عمدتا در جنوب و جنوب شرق اهواز هستند به عنوان اولویت اول برای مقابله انتخاب شده اند و شروع کار مقابله هم از این نقاط صورت گرفته است.

بخشنده گفت: این مناطق قبلا تحت تاثیر رودخانه های کارون و جراحی از سیلابهای طبیعی استفاده میکرده و پوشش آن به صورت طبیعی خاک را تثبیت میکرد ولی دخالتهای انسانی طی ۳-۲ دهه اخیر و دست بردن در طبیعت سبب بسته شدن بسیاری از معبرهای طبیعی سیلاب ها شد و باعث تبدیل این مناطق به کولیدور تولید کننده گردوغبار شد آنچه که در هشتم بهمن ماه در خوزستان به وقوع پیوست ناشی از گردوخاکی بود که عمدتا کانونش در همین مناطق بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید برنامه های اجرایی برای مقابله با کانون های گردوغبار داشته باشیم، گفت: ما باید منابع آب شیرین قابل انتقال به این مناطق را با هدف بخش آب ٬ مرطوب سازی خاک و بعد کشت نهال و بذرهای متناسب با اقلیم منطقه شناسایی کنیم و برای مدیریت فعالیتهای تشدید کننده ای که باعث فرسایش خاک این مناطق میشود باید با استفاده از مالچ های بیولوژیک و صنعتی نیز اقدام کنیم .

وی بیان کرد: اقداماتی که در همین مدت کوتاه صورت گرفته شامل تشکیل یک ستاد در وزارت جهاد کشاورزی تحت هدایت مهندس حجتی و ایجاد یک گروه ۱۸ نفره از متخصصین ملی و استانی در امر بیابان زدایی است و ما دو هدف کوتاه مدت و میان مدت را در دستور کار داریم که در کوتاه مدت مهار ۴۳هزار هکتار منطقه فوق بحرانی و در میان مدت هم تهیه طرح جامع برای کل ۷۰۰هزار هکتار طی ۳-۲ ماه آینده مد نظر میباشد.

بخشنده گفت: در این پروژه دو مجری یکی جهاد نصر به عنوان مجری انتقال آب شیرین و پخش سیلاب و دیگری هم مسئول منابع طبیعی خوزستان بعنوان مجری طرح پوشش بیولوژیک و اینجانب نیز هماهنگ کننده در سطح وزارت و پشتیبان این دو مجری از طرف وزیر انتخاب شده ایم .

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: پنج میلیون نهال از منابع داخلی خوزستان و هشت استان دیگر تهیه شده و قسمت اعظم آنها حمل و مابقی نیز در حال حمل است که فقط تا ۱۰ فروردین فرصت انجام کار کاشت آنها را داریم به دلیل اینکه از این تاریخ به بعد بلافاصله هوا گرم میشود و باید کار را متوقف کرد و دوباره در پاییز شروع میکنیم .‌

وی تصریح کرد: اجازه برداشت یک مترمکعب آب بر ثانیه از کانال کوت امیر به طول ۳۴ کیلومتر تا زمان ساخت کانال دائم به ما داده شده است که کار را بسیار پیش می برد. در آینده ای نزدیک یک کانال به طول ۳۴ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۲۰ مترمکعب آب بر ثانیه را احداث می کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: همزمان ۱۰ گروه اجرایی که ۹۰ درصد از مردم خود منطقه هستند شروع به کار کرده و نهال های تهیه شده را غرس می کنند که به تدریج این گروه ها را تجهیز تر میکنیم. این نهالها باید حداقل ۳-۲ سال آبیاری شوند تا با رسیدن به یک ارتفاع مناسب جلوی گردوخاک را بگیرند.

وی اظهار کرد: همه دستگاه های اجرایی پای کار هستند علاوه بر حضور مستمر وزیر جهاد و بازدیدهای میدانی که انجام میدهند سازمان برنامه بودجه هم در سریعترین زمان ممکن اعتبارات مورد درخواست را در اختیار ما میگذارد و وزارت نیرو و سایر دستگاههای اجرایی و مسئولین استان خوزستان هم کمال همکاری و مساعدت را داشته اند و باید عرض کنم عزم دولت در مقابله با پدیده گردوغبار جدی است به عنوان یک خوزستانی از دولت و استاندار خوزستان تشکر میکنم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: امیدواریم هم طرح جامع که بالغ بر یک میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد زودتر تهیه شود تا در طی پنج سال به صورت مستمر اجرایی شود و نیز طرح اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار برای مقابله با گردوغبار خوزستان در بودجه سال آینده که به مجلس ارائه شده و نمایندگان مجلس پیگیر آن هستند هم هرچه سریعتر تصویب شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.