کد خبر : 1150
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردین 1396 - 10:10

مقابله با ریزگردها در دستور کار عراق

سفیر عراق از تدوین برنامه ای برای مقابله با گرد و غبار در این کشور خبر داد. راجح صابر عبود الموسوی در حاشیه نشست مشترک با اتاق بازرگانی خرمشهر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص تصمیم دولت عراق برای مقابله با ریزگردها، اظهار کرد: عراق نقشه استراتژیکی برای مقابله با گرد

سفیر عراق از تدوین برنامه ای برای مقابله با گرد و غبار در این کشور خبر داد.
85361 515 مقابله با ریزگردها در دستور کار عراق
راجح صابر عبود الموسوی در حاشیه نشست مشترک با اتاق بازرگانی خرمشهر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص تصمیم دولت عراق برای مقابله با ریزگردها، اظهار کرد: عراق نقشه استراتژیکی برای مقابله با گرد وغبار دارد اما شرایط اقتصادی اجرایی شدن آن را به تعویق انداخت.

وی ادامه داد: این نقشه تاثیر بسیاری بر کاهش غبار منطقه دارد و دولت عراق نیز برای اجرایی کردن آن پس از بهبود شرایط اقتصادی، مصمم است.

سفیر عراق پیشنهاد اجرای طرح های همچون تثبیت شن های روان با استفاده از مواد شیمیایی و اجرایی کردن برخی پروژه ها همچون ایجاد بستر سبز در کشور عراق را به عنوان راهکارهای مطرح شدن برای مقابله با این مشکل برشمرد .

وی، تاریخ دقیقی برای اجرایی شدن این طرح ها اعلام نکرد و در ادامه بیان کرد: مهم این است که رغبت و اراده ای برای رفع موضوع وجود دارد و با توجه به وجود تصمیم های جدی، این اقدامات موفقیت آمیز خواهد بود.

الموسوی در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع گرد و غبار موضوعی اقلیمی است و تنها دو کشور ایران و عراق با این پدیده مواجه نیستند، افزود: جنگ، خشک شدن تالاب ها و مزارع، عاملی اصلی در ایجاد این پدیده است و امیدواریم تمام کشورهای منطقه اعم از کویت، عربستان و سازمان های بین المللی نیز در این زمینه ورود کنند.

سفیرعراق در ادامه از احداث و توسعه منطقه تجاری شلمچه عراق خبر داد و اظهار کرد: منطقه تجاری در مرز شلمچه  عراق در مساحتی حدود ۱۴ تا ۱۵ هکتار و اعتبار تقریبی ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار احداث خواهد شد که برای انجام این کار از شرکت های بزرگ عمرانی دعوت به عمل آمده است.

وی افزود: پس از احداث سالن های جدید در شلمچه، این مرز به عنوان مهترین مرز خواهد بود و تاثیر و نقش بسیاری در توسعه مراودات تجاری از این مرز خواهد داشت.

الموسوی در ادامه به محدودیت فضای بارانداز مرز شلمچه عراق اشاره کرد و گفت: اینکه نقطه مرزی و مشترک میان ایران و عراق ۱۳ سال پس از سقوط صدام همچنان لایق منطقه و شان مردم عراق نباشد امری پذیرفتنی نیست اما با وجود دستورهایی مبنی بر توسعه مرز شلمچه تاکنون کاری در راستا توسعه آن انجام نشده است.

وی، فساد اداری را علت این اتفاق برشمرد و تصریح کرد: فساد اداری در نقطه مرزی شلمچه از سوی کشور عراق مانع انجام کار شده است. برخی از مسئولان محلی عراق در بصره از سرمایه گذار درخواست پرداخت ۳۰ درصد از مبلغ در مدت ۳۰ سال را کرده اند.

سفیر عراق از برخورد با متخلفان خبر داد و اظهار کرد: در برابر کسانی که تنها به فکر سود خود هستند سکوت نخواهد شد و تحقیقات برای یافتن عاملان آغاز شده و در جلسه با کنسولگری ایران در بصره نیز برخورد با متخلفان و انجام کار توسعه سالن تجاری نقطه مرزی شلمچه وعده داده شد.

وی تاکید کرد: هیچ منطقه ایی مگر به دست فرزندانش آباد و آزاد نمی شود و امیدواریم نزدیکی روابط قوی میان کشورها عامل سعادت ملت های باشد.

سفیرعراق بر اصرار برای بهبود روابط ایران و عراق نیز تاکید کرد و گفت: ایران و عراق به دنبال عمق بخشیدن به رابطه مشترک هستند و این هدف دنبال می شود که رابطه ایران و عراق به نمونه مثال زدنی از روابط میان کشورها تبدیل شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.