موشک “تاماهاوک” را بیشتر بشناسیم

ارتش آمریکا اخیرا حمله ای بزدلانه را علیه پایگاه نظامی ارتش سوریه در “الشعیرات” تریتیب داد و خسارت هایی را به این پایگاه نظامی وارد آورد در حقیقت موشک هایی در این حمله استفاده شد که به نام “تاماهاوک” معروف است. تاماهاوک در اصل یک موشک دوربرد با سرعت فروصوت است که برای حمله به

ارتش آمریکا اخیرا حمله ای بزدلانه را علیه پایگاه نظامی ارتش سوریه در “الشعیرات” تریتیب داد و خسارت هایی را به این پایگاه نظامی وارد آورد

6053840 464 300x168 موشک تاماهاوک را بیشتر بشناسیم

در حقیقت موشک هایی در این حمله استفاده شد که به نام “تاماهاوک” معروف است. تاماهاوک در اصل یک موشک دوربرد با سرعت فروصوت است که برای حمله به اهداف زمینی به کار می رود. این موشکها معمولا از روی عرشه رزم ناوها یا زیردریایی ها شلیک می شوند. این موشک قابلیت پرتاب در همه شرایط آب و هوایی را دارد.

این موشک ها مجهز به گیرنده‌های سامانه موقعیت یاب هستند که باعث افزایش دقت آن ها شده است. هم‌چنین موشک‌های تاماهاوک دارای دوربین تلویزیون هستند تا در مسیر پیشروی برای بردهای طولانی بتوانند هدف را به صورت دقیق ردگیری کنند.

“تاماهاوک” این قابلیت را دارد که از داده‌های مختلف از طریق گیرنده‌های هواپیماها، پهپادها و ماهواره ها و ناوها برای رهیابی و یافتن هدف خود استفاده می‌کند. این موشک همچنین می‌تواند اطلاعات را از طریق گیرنده‌هایش به فرستنده‌های یاد شده بفرستد.

این موشک بعد از اینکه توسط فشار هوا به صورت عمودی پرتاب می شود و بالا می رود تا اینکه موشک روی حالت کروز برود. از این نظر رفتاری مشابه هواپیما دارد که برای بسیاری از سامانه‌های ضدهوایی غافلگیر کننده محسوب می‌شود.

وبگاه  “ریتون (Raytheon) ” درباره موشک “تاماهاوک” می نویسد: این موشک قابلیت شلیک از ناوهای جنگی و زیر دریایی ها را دارد و می تواند بردی بیش از ۱۰۰۰ مایل داشته باشد و با دقت بالا به هدف اصابت کند.  راه اندازی این سلاح از فاصله طولانی موجب می شود تا پرسنل ناوجنگی یا زیر دریایی از گزند حملات در امان بماند.
این وبگاه ادامه داد: در سال ۲۰۱۱ میلادی پیمان آتلانتیک شمالی ناتو از این موشک برای ضربه زدن به رژیم “قذافی” استفاده کرد. در حقیقت این یک سلاح ابزاری برای ائتلاف علیه لیبی در سال ۲۰۱۱ به شمار می رفت.
سایت  “ریتون (Raytheon) ” تاکید کرد: این موشک بیش از ۲۰۰۰ ماموریت را تاکنون انجام داده است. تاماهاوک دارای ماهواره دو طرفه است که قابلیت پرواز از پیش برنامه ریزی شده را به این موشک می دهد.
موشک تاماهاوک با طول ۵ تا ۶ متر، قطر بیش از ۵۰ سانتی متر، وزن ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلوگرم، وزن سرجنگی قریب به ۴۵۰ کیلوگرم ، سرجنگی شدید الانفجار و برد عملیاتی بیش از ۱۵۰۰ مایل دارای قابلیت های ویژه ای است. البته برخی منابع برد عملیاتی این موشک را بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر ذکر کرده اند.

گزارش ها نشان می دهد که اولین ماموریت جدی این موشک در دهه ۹۰ میلادی بوده که آمریکا در تجاوزهایش در خلیج فارس از  موشک های “تاماهاوک” استفاده کرده است.
هرچند که پایگاه “الشعیرات” پس از حمله با موشک های  “تاماهاوک” آسیب دید ؛ اما این موضوع موجب نشد که باند این فرودگاه نظامی به طور کامل از بین برود. در حقیقت موشک های “تاماهاوک” که آمریکا از آن ها برای نابودی کامل فرودگاه “الشعیرات” استفاده کرده بود؛ نتوانست اهداف مورد نظر “واشنگتن” را محقق کند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.