کد خبر : 20465
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آذر 1400 - 9:17

نخستین پروانه تاسیس پرورش ماهی دریایی در قفس در خوزستان صادرشد

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری khuztab بخوانید

مدیرکل شیلات خوزستان گفت:نخستین پروانه تاسیس پرورش ۵۰۰ تن ماهی دریایی در قفس در آبهای جنوبی خوزستان صادر شد تا صنعت پرورش ماهی با تنوع و اشتغال بیشتر رونق بگیرد

 

IMG 20211209 090717 543 نخستین پروانه تاسیس پرورش ماهی دریایی در قفس در خوزستان صادرشد

 

به گزارش خوزتاب؛ فتح الله ابوعلی چهارشنبه در نشست ویدئوکنفرانس شورای هماهنگی مدیران کل شیلات استان های ساحلی کشور افزود:پرورش ماهیان دریایی در قفس با توجه به سابقه دیرینه فعالیت های صیدوصیادی در مناطق دریایی خوزستان به خصوص خورهای بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر می تواند راهکار مناسبی به منظور اشتغال پایدار باشد و شیلات نخستین گام را برای احیای این روش آبزی پروری برداشت.

 

 

وی به چالش های پیش روی این صنعت نوپا و جدید در استان خوزستان اشاره کرد و گفت:باید از تجریه و فناوری جدید برای توسعه صنعت پرورش ماهی دریایی در قفس استفاده کرد.

 

 

مدیرکل شیلات خوزستان هدف از اجرای طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس را کاهش فشار بر ذخایر دریایی ، جلوگیری از افزایش بی رویه فعالیت های صید و صیادی و اشتغال پایدار صیادان استان عنوان کرد.

 

 

وی با بیان اینکه متقاضیان دیگری برای راه اندازی طرح های پرورش ماهی دریایی در قفس وجود دارد افزود:آینده این صنعت در خوزستان روشن است و با توسعه آموزش های ترویجی می توان سرمایه و نقدینگی را به سمت این صنعت هدایت کرد.

ابوعلی با بیان اینکه در سال های اخیر افزایش بهره‌ برداری از منابع آبزیان خلیج فارس با استفاده از روش‌ها و ادوات صید مخرب و آلودگی‌های زیست محیطی، تخریب زیستگاه‌ها و صیدگاه‌ها موجب افزایش هزینه‌های صید و کاهش درآمد صیادان در بنادر صیادی استان شده است اظهار داشت:پرورش ماهیان دریایی در قفس با توجه به سابقه دیرینه فعالیت های صیدوصیادی در این مناطق می تواند راهکار مناسبی به منظور حفظ اشتغال پایدار مطرح شود.

 

مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه تصریح کرد: باوجود خشکسالی های مستمر، کاهش منابع آب شیرین سطحی و زیرزمینی و ترجیح مصرف این منابع در آب آشامیدنی و یا مصارف کشاورزی، تنها گزینه پایدار برای رشد آبزی پروری کشور، پرورش ماهی در قفس به ویژه در محیط های محصور دریایی است و خوزستان از این منظر می تواند پیشرو صنعت پرورش ماهی دریای در قفس باشد.

 

وی به برنامه پرورش ماهی در قفس در پشت سدهای مخزنی خوزستان اشاره کرد و گفت:نخستین مزایده پرورش ماهی در قفس در سد مارون بهبهان برگزار شده و مزایده دوم نیز به زودی برگزار خواهد شد.

انتقاد مدیر کل شیلات خوزستان از کمبود اعتبارات پروژه های عمرانی
مدیر کل شیلات خوزستان در این نشست از کمبود اعتبارات استانی و ملی برای اجرای پروژه های عمرانی انتقاد کرد و افزود:پروژه های عمرانی ناتمام شیلات، به دلیل مشکلات مالی و اعتباری سال ها بلاتکلیف مانده است در حالی که با منابع محدود می توان تعدادی از این طرح‌های راکد را اجرایی کرد.

 

افزایش ۵۳درصدی مزارع فعال پرورش میگو

 

ابوعلی، در ادامه با اشاره به وضعیت آبزی پروری خوزستان به ویژه پرورش میگو در نیمه نخست سال جاری اظهار داشت:تعداد مزارع فعال پرورش میگو در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد رشد داشته است و فرآیند پرورش با سطح زیرکشت ۳۳۰ هکتار ، تولید ۶۹۲ تن میگو را به همراه داشته است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر با اقدامات موثر انجام شده، شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگو زیر پنج درصد رسیده است تاکید کرد: به لحاظ اقتصادی بیماری لکه سفید در خوزستان کنترل شده است.

 

ابوعلی ادامه داد: بعد از چند سال تعطیلی و رکود ، یک مرکز تکثیر میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان فعال شد و سال آینده به سه مرکز افزایش می یابد و نیاز عمده بچه میگوی منطقه را در این مجتمع  تامین خواهیم کرد.

 

ابوعلی، تولید ۱۱۰ تن میگو از آب های نامتعارف شهرستان خرمشهر (زه آب مزارع کشاورزی) درسال جاری را اقدامی بی سابقه خواند و افزود:ظرفیت های شیلات درخوزستان و مناطق جنوبی بسیار بالاست و برنامه ریزی لازم در خصوص به کارگیری این ظرفیت ها به دستگاه های ذیربط ارائه خواهد شد.

 

این مقام مسئول، مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان شهرستان کارون، را یکی از مهمترین پروژه های آبزی پروری استان دانست و اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ مزرعه در فاز ۲ این مجتمع، طراحی شده که سال گذشته ۱۵ مزرعه و امسال به ۲۷ مزرعه رسیده و سال آینده ۴۵ تا ۵۰  مزرعه وارد مدار تولید می شوند.

 

به گفته ابوعلی، طی چند ماه آینده زیرساخت های ۲ کانال فرعی این مجتمع  تکمیل و ظرفیت راه اندازی ۱۱۳ مزرعه ایجاد می‌شود و در صورت تامین تسهیلات بانکی سال آینده وارد مدار تولید می‌شوند.

وی در ادامه یادآور شد:در صورتی که مجتمع های تولیدی تکمیل شوند ظرفیت ۴۵ هزار تنی به تولید استان خوزستان افزوده می‌شود و امیدواریم سهم شیلات از تسهیلات کم بهره ای که پیش بینی شده کمک کند تا مزارع زودترراه اندازی شوند.

به گزارش خوزتاب  استان خوزستان با صید حدود ۵۱هزار تن ماهی و میگو از نظر صید دریایی پس از استان های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، بوشهر در جایگاه چهارم کشوری و از نظر پرورش  ماهیان گرمابی در رتبه اول کشوری قرار دارد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.