کد خبر : 5290
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 فروردین 1398 - 4:17

نمی توانستیم با رهاسازی زودهنگام آب سدهای استان، مردم را بی خانمان کنیم

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، استاندار خوزستان در دفاع از مدیریت منابع آب در پشت سدهای خوزستان در پاییز و زمستان ۹۷، گفت: نمی توانستیم با رهاسازی زودهنگام آب سدهای استان مردم را بی خانمان کنیم. به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، دکتر غلامرضا شریعتی روز شنبه در گفت و گوی زنده با شبکه های مجازی

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، استاندار خوزستان در دفاع از مدیریت منابع آب در پشت سدهای خوزستان در پاییز و زمستان ۹۷، گفت: نمی توانستیم با رهاسازی زودهنگام آب سدهای استان مردم را بی خانمان کنیم.

۲۰۱۹۰۴۱۳ ۱۴۵۲۱۰ 300x225 نمی توانستیم با رهاسازی زودهنگام آب سدهای استان، مردم را بی خانمان کنیم

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، دکتر غلامرضا شریعتی روز شنبه در گفت و گوی زنده با شبکه های مجازی آخرین وضعیت سیلاب را برای مردم تشریح کرد و در این خصوص بیان داشت: مسئولیت میزان خروجی آب از سدها با وزارت نیرو است و هرجا که موارد امنیتی و اجتماعی به وجود بیاید این شورای تامین است که در این زمینه مداخله می کند.

وی پیش بینی قطعی هواشناسی درباره بارندگی ها را پنج روزه عنوان کرد و گفت: به همین دلیل که پیش بینی مشخصی برای دراز مدت وجود ندارد نمی توانستیم در ایام پاییز و زمستان به کاهش بیش از اندازه ذخایر سدهای استان اقدام کنیم.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: به عنوان مثال رودخانه کرخه ظرفیت عبور ۶۰۰ متر مکعب بر ثانیه را داشت و در حال حاضر با افزایش خروجی از سد به تدریج روستاهای در مجاور این رودخانه به زیر آب رفتند.

استاندار خوزستان افزود: این درحالی است که سطح آب کارون در آذر ماه بالا بود و خروجی از سدها نیز انجام می شد بنابر این خروجی زودهنگام پیش از این باعث بروز سیلاب می شد.

شریعتی تصریح کرد: به همین منظور ما از تحمیل سیلاب پیش از موعد به مردم و بی خانمان کردن آنها جلوگیری کردیم اما بعد از اینکه با افزایش ظرفیت مخازن مواجه شدیم طی چهار هفته اخیر خروجی سدها به تدریج افزایش یافت.

وی به مقایسه خسارت سیل در دیگر استانها از جمله گلستان پرداخت و گفت: در این استانها حجم آورد ۳۲۰ متر مکعب بر ثانیه بود ولی در خوزستان چند برابر این حجم آورد داشته ایم.

استاندار خوزستان بیان داشت: با توجه به حجم آورد آب در دیگر استان ها، اما رهاسازی آب در کرخه سه هزار و ۳۰۰، دز ۲هزار و ۵۰۰، کارون یکهزار و ۵۰۰ و مارون ۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه رخ داد.

به گزارش خوزتاب نماینده عالی دولت در استان تاکید کرد: اولویت ما ابتدا حفظ جان مردم و سپس حفظ شهرها بود که در این بین متاسفانه برخی روستاهای در حریم رودخانه ها دچار سیلاب شدند.

شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان و در مجاورت رودخانه کرخه واقع است و سوسنگرد مرکز آن، ۸۵ کیلومتری با اهواز فاصله دارد. در سیلاب اخیر دستور تخلیه چهار شهر این شهرستان که در معرض خطر سیلاب هستند صادر شد.

۱۲ روستای این شهرستان نیز با جمعیت هفت هزار و ۳۱۴ نفر در معرض خطر ورود سیلاب هستند.

تا کنون ۱۰ روستای این شهرستان با ۲ هزار و ۴۵۰ نفر جمعیت تخلیه شده و اهالی آن به اردوگاه های اضطراری منتقل شده اند.

 

*ممانعتی برای بازکردن آب در مخزن شماره پنج نداشتیم

شریعتی در ادامه با اشاره به اینکه از سوی وزارت نفت هیچ ممانعتی برای ورود آب به مخزن نفتی شماره پنج در هورالعظیم انجام نشد گفت: با توجه به دبی آب مخازن یک تا پنج به میزان مختلفی آبگیری شده اند و علاوه بر این نیز بخش عراقی هورالعظیم بیشتر از بخش ایرانی آبگیری شده است.

وی دلیل اینکه چرا بخش عراقی این تالاب بیشتر از بخش ایرانی آبگیری شده است، گفت: این موضوع به دلیل این است که شیب تالاب به سمت عراق است و این کشور دو سوم این تالاب را در اختیار دارد.

به گزارش خوزتاب نماینده عالی دولت در استان به وجود ۲ دریاچه عمیق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: دلیل اینکه آب به تدریج وارد مخازن نفتی ایران در هورالعظیم شده وجود شیب این تالاب به سمت عراق است.

استاندار خوزستان یادآور شد: برای اینکه بتوانیم دبی آب در هورالعظیم را افزایش دهیم ، دایک مرزی در چندین نقطه شکافته شد و آب با دبی بیشتری در بخش عراقی جریان پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتقال آب به سمت بخش عراقی هور محدودیتی وجود داشته است گفت: برای این اقدام نیز ممانعتی نداشتیم.

این مقام ارشد اجرایی در خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر عمق آب در بستر مخزن نفتی شماره پنج نسبت به دیگر مخازن کمتر است.

وی گفت: برای عمق بخشی بیشتر در محدوده این مخزن کانال سلمان در حال لایروبی است که طی سه یا چهار روز آینده این مخزن نیز با آبگیری بیشتری مواجه خواهد شد.

به گفته شریعتی در حال حاضر دبی کانال سلمان ۳۰ متر مکعب است که بعد از لایروبی این میزان به ۸۰ تا ۱۰۰ متر مکعب افزایش پیدا می کند و علاوه بر سرعت بیشتر در آبگیری مخزن شماره پنج، کانون ریزگردها در مجاورت تالاب هورالعظیم نیز آبگیری می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.