کد خبر : 25745
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1401 - 7:43

نیشکر جان تازه‌ای در تالاب شادگان دمید

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

دکتر ناصری: احیای تالاب شادگان، ادامه مسیر گردشگری نیشکر است/مدیرکل محیط‌زیست خوزستان: نیشکر منبع اصلی حیات تالاب شادگان است/این شرکت ۳۰ مترمکعب در ثانیه آب از کارون به این تالاب پمپاژ می‌کند

16694 313 1 768x514 1 نیشکر جان تازه‌ای در تالاب شادگان دمید

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ همزمان با روز جهانی تالاب‌ها، با پمپاژ ۳۰ مترمکعب در ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان از طریق کانال‌های نیشکر، گامی دیگر برای احیای این تالاب بین‌المللی برداشته شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان، جمعه (۱۴ بهمن‌ماه) با اعلام این خبر گفت، برابر توافق سازمان محیط‌زیست، شرکت توسعه نیشکر و سازمان آب و برق خوزستان به منظور تامین بخشی از حقابه تالاب شادگان، از محل ایستگاه پمپاژ نیشکر ۳۰ مترمکعب در ثانیه آب از رودخانه کارون به این تالاب هدایت می‌شود.

قدردانی از رویکرد محیط‌زیستی نیشکر

محمدجواد اشرفی، کانال‌های نیشکر را منبع اصلی حیات تالاب بین‌المللی شادگان دانست و از همکاری و رویکرد محیط‌زیستی دکتر ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در این اقدام اثربخش که منجر به پایداری و تامین بخشی از حقابه تالاب می‌شود، تقدیر کرد.

به گفته او، در حال حاضر با توجه به بارندگی‌های اخیر و همچنین تامین حقابه از طریق کانال‌های نیشکر، وضعیت آبی تالاب شادگان مطلوب است و ۷۵ تا ۸۰ درصد آن در وضعیت آبگیری قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با بیان اینکه خوزستان با داشتن شش تالاب بسیار بزرگ و نسبتا بزرگ، جایگاه خاصی دارد، گفت، ۱۸ درصد مساحت تالاب‌های کشور در این استان وجود دارد که این میزان، نقش و جایگاه خوزستان در این حوزه را مشخص می‌کند.

اشرفی بیان داشت: تالاب‌ شادگان نقش ویژه‌ای در اقتصاد، هیدرولوژی، گردشگری و ایجاد اشتغال منطقه دارد و بزرگترین کلونی فلامینگوهای جهان در این تالاب است و می‌توان شرایط را برای جذب گردشگر فراهم کرد.

وی در پایان از اقدام شرکت توسعه نیشکر در تامین حقابه تالاب شادگان قدردانی کرد و خواستار همکاری و ورود سایر ارگان‌ها و شرکت‌ها برای حفاظت از این تالاب منحصر به‌فرد شد.

احیای تالاب شادگان، ادامه مسیر گردشگری نیشکر

در همین زمینه، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز صنعت نیشکر را دوستدار محیط‌زیست دانست که در حوزه‌های مختلف برای صیانت از محیط‌زیست از جمله تامین حقابه تالاب‌ها، گام‌های مهمی برداشته است.

دکتر عبدعلی ناصری افزود: این شرکت بر پایه تعهد اجتماعی به مناطق پیرامون، تامین بخشی از حقابه تالاب شادگان را در طول سال عهده‌دار است و اکنون نیز بر اساس توافق انجام شده با محیط‌زیست و سازمان آب و برق خوزستان، ۳۰ مترمکعب در ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان پمپاژ می‌کند.

وی کمک به احیای این تالاب بین‌المللی را ادامه مسیر گردشگری نیشکر و رونق‌بخشی به مناطق پیرامونی برشمرد که از سال گذشته این رونق‌بخشی با ثبت جشنواره نیشکر در تقویم ملی، انجام شده و امسال نیز با جدیت بیشتری در حال پیگیری است.

تالاب شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان واقع شده که بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین‌المللی است.

این تالاب زیستگاه بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و چندین گونه خزنده است.

بر اساس این گزارش، ایستگاه‌های پمپاژ شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی همزمان با روز جهانی تالاب‌ها، به‌صورت شبانه‌روز در حال پمپاژ آب از طریق کانال‌های نیشکر به تالاب شادگان است. پیش از این نیز، این شرکت با اجرای طرح پمپاژ آب رودخانه دز به «کرخه نور» از طریق کانال زهاب‌بر نیشکر دهخدا، گامی دیگر در صیانت از محیط‌زیست و بازگشت جریان حیات به چرخه زیستی منطقه برداشت.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.