کد خبر : 17881
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 23:53

هفتکل ۹۵ ساله شد

هفتکل ۹۵ ساله شد   گزارش از علی عوض نژاد/مدیرمسئول پایگاه خبری ندای هفتکل به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳٠۶ حماسه‌ی دیگری در صنعت نفت ایران رقم خورد و اکتشاف نفت در هفتکل، این شهر را به دومین شهر نفتی خاورمیانه و سرزمین کهن ایران تبدیل کرد تا به پیشرفت ایران در

هفتکل ۹۵ ساله شد

 

گزارش از علی عوض نژاد/مدیرمسئول پایگاه خبری ندای هفتکل

IMG 20210503 234701 465 هفتکل ۹۵ ساله شد

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳٠۶ حماسه‌ی دیگری در صنعت نفت ایران رقم خورد و اکتشاف نفت در هفتکل، این شهر را به دومین شهر نفتی خاورمیانه و سرزمین کهن ایران تبدیل کرد تا به پیشرفت ایران در عرصه‌های اقتصادی جهان کمک چشمگیری کند.

 

این چنین که در تاریخ آمده است، ویلیام ناکس دارسی و گروه رینولدز پس از دو سال حفاری در حوالی هفتکل، به این نتیجه رسیدند که در این نقطه نمی‌توانند به نفت برسند و سرمایه شرکت که از انگلیس تأمین میشد تا در ایران به نفت دست یابند، به علت طولانی شدن دوره عملیات، حفاری در هفتکل به پایان رسید و حفاری در مسجدسلیمان را مهیا ساختند که پس از یک سال جستجو در منطقه نفتون مسجد سلیمان، نخستین چاه نفتی در ایران و خاورمیانه اکتشاف کردند.

 

ویلیام ناکس دارسی و گروه رینولدز پس از  حدود ۲۰ سال دوباره به هفتکل بازگشتند و جستجوی خود را در منطقه طوف‌سفید و فلوتین ادامه دادند و در سیزدهم اردیبهشت ۱۳٠۶ طلای سیاه شروع به فوران کرد و بدین طریق هفتکل به عنوان دومین شهر نفتخیز خاورمیانه نام گرفت.

 

این اتفاق که دومین اکتشاف نفت در خاورمیانه به شمار می‌رفت، حیات اقتصادی و اجتماعی ایران را دگرگون کرد، اما خود نیز هنوز پس از ۹۵ سال قدمت، در آرزوی احداث یک دفتر نفتی یا پالایشگاه نفتی و حتی در آرزوی یک بیمارستان است!

 

میدان نفتی هفتکل، سال‌ها بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت ایران بود که از ۱۵ حلقه چاه نفت حفاری شده تا سال ۱۳۴۲ سالانه ۹/۵ میلیون بشکه نفت، صادر می‌کرد، اما هم اکنون با ۴۵ چاه نفتی در هفتکل و نفت سفید که تعداد زیادی از آنها (به دلیل شرایط تحریم کشور) غیرفعال هستند، روزانه قریب به ۴۵ هزار بشکه نفت از میادین نفتی هفتکل تولید و صادر می‌شود.

 

هفتکل اگر چه ۲۰ سال پس از مسجد سليمان کشف شد، اما در مدت کوتاهی به بزرگترين توليد کننده در بين ميادين نفتی ايران تبديل شد.

 

ناگفته نماند که هفتکل پيش از پيدايش نفت نيز مورد توجه بوده و يکی از جذاب ترين مناطق قشلاقی عشاير محسوب میشد که دشت های سرسبز اين منطقه در فصل های زمستان و بهار آکنده از گل های وحشی بوده است.

 

هفتکل در سال ۱۳۹٠ تعداد ۲۷۶۳۳ نفر جمعیت داشت که بر اساس آمار نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ به ۲۲۱۱۹ نفر کاهش یافت که ۱۵۸٠۲ نفر جمعیت شهری و ۶۳۱۷ نفر جمعیت روستایی دارد و تعداد ۵۹٠۸ خانوار در هفتکل (۴۲۸۳ شهری و ۱۶۲۵ روستایی) وجود داشت.

 

اصلی ترین دلایل مهاجرت مردم از این شهر و کاهش جمعیت آن را به عدم وجود امکانات لازم اعم تحصیل، درمان و اشتغال میتوان دانست که باعث رونق مهاجرت از این شهر عنوان کرد.

 

نفت‌سفيد با همه غرور معاصرش امروز تنها يک نام روی نقشه دارد كه يادآور سرنوشت تلخ آن است و نهايتاً می تواند سوژه فيلم های كارگردان ها یا عکاسان و خبرنگاران باشد، اما سرنوشت و پايان تلخ ماجرای نفت سفید، در هفتکل نیز در حال تكرار است.

 

لاجرم اگر نگاه مسئولان استانی در این موضوع تغییر نکند، هفتکل نیز در آینده‌ای نزدیک به ده‌کوره ای مانند نفت سفید مبدل خواهد شد./ندای هفتکل

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.