سلسله نشست های توسعه خوزستان؛

هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

از انتقاد به استانداران و مدیران خوزستانی بدلیل عدم توسعه استان تا معرفی چهره شاخص مورد نظر احزاب برای انتخابات ریاست جمهوری/ هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است به گزارش پايگاه خبری خوزتاب؛ عصر یکشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۰ در ادامه سلسله نشست های

از انتقاد به استانداران و مدیران خوزستانی بدلیل عدم توسعه استان تا معرفی چهره شاخص مورد نظر احزاب برای انتخابات ریاست جمهوری/ هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

DSC0578 1280x853 هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

به گزارش پايگاه خبری خوزتاب؛ عصر یکشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۰ در ادامه سلسله نشست های توسعه استان خوزستان، موانع و راهکارها؛ با حضور محمدجعفر فلسفی و سیدجابر موسوی برگزار شد.

این نشست با هدف بررسی مصادیق توسعه سیاسی در کشور و تفاوت گفتمان اصلاح طلبی و اصولگرایی در کشور و نقش این احزاب در توسعه خوزستان و بررسی علل بی انگیزگی مردم برای حضور در انتخابات پیش رو برگزار گردید

*محمدجعفر فلسفی از چهره های شناخته شده اصولگرا و عضو شورای اسلامی شهر اهواز در پاسخ به این سوال که گفتمان اصولگرایی چیست و چه تفاوت آشکاری با اصلاح طلبی دارد گفت: اختلاف دیدگاه ها باعث پیشرفت کشور می شود اما باید در میان تکثر دیدگاه وحدت حفظ شود و ما شاهد بودیم سردار شهید سپهد قاسم سلیمانی درخواست کرد که به اصول و مبانی کشور با اتحاد پایبند باشیم. 

 به برهه ای از انقلاب نزدیک می شویم که شبیه اوایل انقلاب است و با دوجناح به سمت رقابت اصولگرایی می رویم. به باور من اگر همه زیر پرچم انقلاب و جریان انقلابی قرار بگیریم بسیار راهگشا خواهد بود و خواسته مقام معظم رهبری نیز در گام دوم انقلاب نیز همین است.

تمام افرادی که در چهل سال اخیر تمام تلاش شان را برای براندازی نظام به کار گرفته اند اکنون در پی ایجاد نارضایتی مردم هستند ولی این مسایل برای یک انقلابی یک دغدغه است. 

به عقیده من فشارها بر کشور اثرگذار هستند ولی بیش از آن درون کشور دارای اهمیت است و اگر تلاش و مجاهدت مسئولان باشد این فشارها بی اثر خواهد بود و مردم نیز در این میان همواره استوار مانده اند.

در شرایط فعلی بیماری کرونا نیز در سردی شرایط پیش از انتخابات موثر است. از سویی مردم به بلوغ رسیده اند و رفت و آمدها و جنجال ها نمی تواند مردم را به هیجان وادارد. حضور پرشور مردم بسیار پراهمیت است و در این مرحله با بلوغ مردم و درک حساسیت شان می دانند که در صورت قصور دود به چشم خودشان خواهد رفت.

DSC0551 1280x853 هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

**سیدجابر موسوی فعال سیاسی اصلاح طلب  نیز در پاسخ به این سوال گفت: توسعه به انسان های توسعه یافته نیاز دارد و مهمترین رکن آن مسئولان توسعه یافته است. همانطور که ما از سایر دستاوردهای بشر استفاده می کنیم در زمینه سیاست نیز از تجربه ها بهره می بریم. در یک دوره ای ما صاحب فرهنگ و قدرت بوده ایم و اکنون بخشی دیگر از کشورها این قدرت را به دست آورده اند اما در نهایت این تجربه ها برای کل بشر مورد بهره برداری قرار می دهد.

بهترین حکومت و دولت متعلق به دولت امام علی (ع) بود و شاهد بودیم که علرغم امامتی که به ایشان داده بودند اما فرمودند حکومت به اندازه عطسه یک حیوان بی ارزش است و در نهایت ایشان رای مردم را الگوی پذیرفتن حکومت می دانند و در نهایت با مراجعه و رای مردم ایشان زمامداری حکومت را می پذیرند.

در تاریخ و روشهای حکومت داری مدرن به آرمان هایی از جمله آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی، پذیرش رای اکثریت و احترام به اقلیت و…

در اصول بین اصولگرایی و اصلاح طلبی تفاوتی وجود ندارد. هیچ ملتی در دنیا به اندازه مردم برای بدست آوردن حاکمیت مطلوب و آرمان ها تلاش نکردند. 

 

+در ادامه این نشست مهمانان به بررسی عملکرد دولت های آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی در کشور پرداختند 

DSC0548 1280x853 هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

*فلسفی در پاسخ به این سوال گفت: مبنای اصلی در خلقت حق و باطل است و اصلاح طلب و اصولگرایی مبنای تصمیم در آخرت نیست. اگر حضرت علی در حکومت کناره گرفت به خاطر عهد شکنی ها بود و مهم آرمان های امام علی (ع) است که می بایست مورد توجه قرار بگیرد.

ما در دوره خاتمی تجربه ای داشتیم که باعث شد مردم نگاهشان به سمت احمدی نژاد برود. مسایل اقتصادی در کشور نقش اول را دارد. خاتمی به دنبال ترجیح توسعه سیاسی به اقتصادی بود و بعد از چند سال به سمت توسعه متوازن رفت. در آن زمان مردم اتکا بیش از حدی به یارانه ها داشت. 

خاتمی در پایان روزهای ریاست جمهوری اش بعد از هشت سال می گوید اولین کارم در صورت بازگشت مجدد حذف یارانه های دولتی خواهد بود.

مردم از اینکه ثباتی در سیاست های نمی بینند بی اعتماد هستند. مقام معظم رهبری نیز در یک سخنرانی معروف می فرمایند که سیاست های کلان را مرتب تغییر ندهید. این کشور متولی دارد و رهبری دارد و نباید هرکسی چند میلیون رای آورد اجازه ندارد سیاست ها را زیر و رو کند. 

من معتقدم بنابر گام دوم انقلاب باید پوست اندازی صورت بگیرد و مردم نیزاز مدیران ناراضی هستند. راه علاج کشور ساده زیستی و انقلابی بودن است. اشرافی گیری و رانت مردم را آزار می دهد. 

مردم از فرصت طلب ها بی زارند و مردم از بازیگری برخی از افراد سیاسی خسته شده اند. یکبار اصلاح طلب می شوند و یک بار اصولگرا.

یکی شاخص های اصولگرا این است که محرومان را فراموش نکنیم. 

روحانی با آمدنش به شدت گذشته را کاملا سیاه خواند و کلیه نکات مثبت را نادیده گرفت و رویکردی داشت که بیش از حد شعار می داد.

روحانی پایه کارش را بر اساس تغییر سیاستهای خارجی نهاد و همانطور که گفته شد باعث تحولات فراوان در سیاست های کلان کشور شد.

روحانی مشکلات کشور را به شدت به تحریم ها و کشورهای خارجی پیوند زد. 

دوره  خاتمی دوره بحران ها بود و در حوزه کشورهای خارجی دچار حاشیه ها شدیم و سه کشور اروپایی باعث تعطیلی هسته ای کشور شدند و متاسفانه هنوز هم روحانی به همین شکل کشور را اداره کرد.

 

**سیدجابر موسوی نیز در پاسخ به این سوال با اشاره به اقدامات دولت خاتمی گفت: خاتمی بر اساس آمار و شواهد موفق ترین رییس جمهور است. رهبری برای دوم خرداد فرمودند: ستاره درخشانی است که بر پیشانی دولت می درخشد. 

خاتمی در شرایطی که تورم لجام گسیخته در کشور بی داد می کرد و نفت هر بشکه ۷ دلار بود تا جایی که به یاد می آورم برای پرداخت حقوق از ایتالیا استقراض کردند. 

در زمان خاتمی سدهای زیادی ساخته شد و پالایشگاه های گسترده ای در جنوب ایران و عسلویه تاسیس شد. منافقان بخاطر عصبانیت از خاتمی او را فتنه نامیدند. تمام تلاش های خاتمی به وسیله تنش زدایی با همسایگان و کشورهای دنیا بود.

اما احمدی نژاد کار کشور را به جایی رساند که مقام معظم رهبری به نرمش قهرمانانه دستور دادند.

و وظیفه همه نهادها و افراد است که به دنبال مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشند

 

 

+هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

 

*محمدجعفر فلسفی در پاسخ به این سوال که چرا دولت ها به خوزستان و نخبگان خوزستان توجه نمی کنند پاسخ داد: 

مهمترین دلیل عدم توجه دولت ها به خوزستان علاوه بر ضعف مدیران استانی آن است که ما در خوزستان استراتژی و برنامه ریزی درستی نداریم و مشکلات ما در طول این سال ها جمع شده و بزرگ شده است.

فلسفی در ادامه با اشاره موردی به مشکلات خوزستان گفت: فاضلاب اهواز تبدیل شده به مشکل اول اهواز و استان که با بودجه های جاری قابل حل نیست، آبگرفتگی اهواز شد یک مسئله ملی، آب شرب خوزستان علیرغم وعده های روسای جمهور مختلف همچنان یک معضل است و حل نشده، برای حل مشکل فقر و حاشیه نشینی مردم خوزستان هیچ راه حلی هنوز ارائه نگردید.

مشکل ما این است که تکلیف استان خوزستان با این مشکلات روشن نیست و هنوز اولویت های خود را برای حل این مشکلات مشخص نکردیم و یکصدا نشدیم، صدای واحدی از استان خوزستان به گوش نمیرسد و هرکس یک مسیر متفاوتی میرود.

ما در خوزستان یک عقب ماندگی داریم، برای حل مشکل عقب ماندگی خوزستان نیاز به یک برنامه و بودجه ویژه داریم که نیازمند نگاه و توجه ویژه دولت به خوزستان است.

مسائل انتخاباتی در نگاه اول باید ملی باشد اما باید این انتظار را از رییس جمهور آینده داشته باشیم که برنامه روشنی برای حل مشکل خوزستان داشته باشد، رییس جمهور آینده باید برای حل مشکلات خوزستان مثل انتقال آب کارون دیدگاه شفاف داشته باشد.

شفافیت مهمترین بحث کشور است پیش از طرح شعارهای انتخاباتی باید در مسایل مالی باید شفافیت وجود داشته باشد. یک کاندیدای ریاست جمهوری قرار است برای انتخابات بسیار هزینه کند بنابراین باید منابع این هزینه کردها مشخص شود. باید برروی کارنامه شخصی کاندیدا بررسی سختگیرانه صورت بگیرد. اگر بتوانیم شفافیت را اعمال کنیم کمک بزرگی به انتخابات کرده ایم. چه تضمینی وجود دارد که شعارها مانند تجربه های پیشین بی نتیجه بماند.

از نظر من گزینه تراز و شاخص برای انتخابات ریاست جمهوری آیت الله رییسی است که تا این لحظه دعوت برای حضور در انتخابات را نپذیرفته است.

مردم نباید براساس شعارها به کاندیدای ریاست جمهوری رای دهند.

 

**سیدجابر موسوی در پاسخ به دیده نشدن استان خوزستان توسط دولت ها نیز گفت: خوزستان علیرغم داشتن منابع خدادادی و عظیم نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و آب فراوان می تواند چند کشور را اداره کند. این شرکتها در خوزستان به خاطر مردم خوزستان نیست بلکه بخاطر وجود این منابع ارزشمند است. دولتها هرگز توجه شایسته ای به خوزستان نداشته اند و فکر نکنید به خوزستان توجه ای شده است.

آب و خاک حاصلخیز، بندر خرمشهر و ماهشهر، و منابع فراوان موجود خوزستان است که همین امکانات حداقلی را در خوزستان نگه داشته است.

دلایل این عدم توجه باید بررسی شود، یک زمانی توجیه جنگ بوده که ویرانی ها در خوزستان باعث میشود آغاز بکار فولاد مبارکه در خوزستان کلید بخورد.

 کجای دنیا دیده اید که همه جا قطب صنعت باشد و کارخانجات فولاد و پالایشگاه در همه جای کشور ایجاد شود،

ما در خوزستان صدها کیلومتر مرز آبی داریم و ضرورت تاسیس یک پتروشیمی یا مجتمع فولاد، نزدیکی به آب است. چه دلیلی دارد ما پتروشیمی و فولاد را در بیابان های اصفهان و استان های کویری بزنیم که مشکل آب خوردن دارند. کجای این تصمیم با توسعه و نیاز سنجی قابل توجیه است؟

با هیچ منطقی نمیتوان این اقدامات را توجیه کرد.

خوزستان فارغ از گرایشات سیاسی، قومی و حزبی باید صدای واحدی را برای حل این مشکلات داشته باشد.

خوزستان خیلی باید بیشتر مورد توجه دولت ها باشد، با این همه منبع عظیم حق مردم خوزستان بیکاری، و فقر مناطق شلنگ آباد و منبع آب نباید باشد.

در استان های مختلف هر سال شاهد نوآوری و شکوفایی هستیم، در استان خوزستان این همه استاندار آمد و رفت اما  مدیریت های ضعیف و تضادهای منافع مانع از پیشرفت خوزستان شده است، هر کس به فکر منافع فردی خویش است.

در انتخابات ریاست جمهوری باید چهره ای ای فراتر از اصلاح طلبی و اصولگرایی روی کار بیاید، اگر به فکر جوانان و مردم هستیم باید به فکر حفظ ایران باشیم.

از نظر مصداقی چهره ای ملی مانند ناطق نوری میتواند برای حل مشکلات کشور بسیار اثرگذار باشد.

IMG 20210411 WA0109 هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

 

“لازم به ذکر است سلسله نشست های توسعه خوزستان، موانع و راهکارها به همت جمعی از رسانه های مطالبه گر استان در دفتر رسانه جنوب فردا به میزبانی آقای مهدی قمر برگزار میگردد. رسانه های علاقه مند برای حضور در این نشست ها می توانند با آقای مهدی قمر ۰۹۱۶۱۱۱۰۶۰۲ تماس بگیرند.”

 

DSC0546 1280x853 هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

DSC0543 1280x853 هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

 

DSC0557 1280x853 هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

DSC0529 1280x853 هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

DSC0570 1280x853 هیچ صدای واحدی از خوزستان به حاکمیت نمیرسد، هیچ دولتی تا امروز به خوزستان توجه نکرده است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.