کد خبر : 5604
تاریخ انتشار : جمعه 13 اردیبهشت 1398 - 14:52

وضعیت فعلی بهداشت در خوزستان، پس از سیل نگران‌کننده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آنچه در بحث بهداشت نگران‌کننده است، وضعیت فعلی جغرافیای خوزستان به دنبال سیل است. اکوسیستم خوزستان به هم خورده است و نقشه‌ای که از وضعیت گسترده بیماری‌ها داشتیم، از بین رفته است. مهدی حسینی‌زاده در جلسه شورای سلامت که شامگاه چهارشنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) در استانداری

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آنچه در بحث بهداشت نگران‌کننده است، وضعیت فعلی جغرافیای خوزستان به دنبال سیل است. اکوسیستم خوزستان به هم خورده است و نقشه‌ای که از وضعیت گسترده بیماری‌ها داشتیم، از بین رفته است.
مهدی حسینی‌زاده در جلسه شورای سلامت که شامگاه چهارشنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ابتدا پس از سیل و اتفاقاتی که رخ داد، اکوسیستم  خوزستان به هم زده شد و به تبع آن مشکلات جدیدی در حوزه بهداشت و درمان رقم زد.
وی افزود: در مناطق بالادست خوزستان در مرحله پسابحران هسیتم، اگرچه هنوز در آبادان در مرحله بحران قرار داریم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به جابجایی مردم در پی سیلاب از منازل خود و اسکان در اردوگاه‌ها و کمپ‌ها گفت: با اسکان مردم در کمپ‌ها، تیم‌های سلامت خوزستان پیگیر معضلات و سلامت مردم شدند و در همه جا حضور پیدا کردند و خدمات لازم را همچنان به مردم ارائه می‌دهند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: آنچه در بحث بهداشت نگران‌کننده است، وضعیت فعلی جغرافیای خوزستان به دنبال سیل است. اکوسیستم خوزستان به هم خورده است و نقشه‌ای که از وضعیت گسترده بیماری‌ها داشتیم، از بین رفته است. بنابراین اگر اقدامات خود را به موقع انجام ندهیم ممکن است مخاطرات و تهدیداتی در آینده  متوجه ما شود.
وی گفت: تاکنون طغیان بیماری خاصی نداشته‌ایم که  این کار نتیجه تلاش و زحمات بوده است اما با توجه به گرمای هوا شرایط برای بروز برخی بیماری‌ها از جمله بیماری التور، سالک و سایر بیماری‌ها مساعد است. اگر غفلت شود مردم به مخاطره می‌افتند. اینکه تاکنون بیماری نداشته‌ایم و توانستیم سلامت مردم را حفظ کنیم، افتخاری است که باید حفظ شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نگرانی ما در مرحله پس از سیل است و مشکلات بهداشتی پس از این نمود خواهد کرد. جلگه خوزستان محل وسیعی برای ایجاد مانداب‌ها شده است که مخاطراتی برای ما خواهد داشت و اگر به موقع اقدام نکنیم خطر وجود دارد.  باید مشکلات هر چه سریعتر رفع شود و از بروز بیماری جلوگیری کنیم.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره ادامه برپایی اردوگاه‌های اسکان سیل‌زدگان، گفت: همچنان برخی اردوگاه‌ها در سطح شهرستان‌های حمیدیه، غرب اهواز، کارون و سوسنگرد برپا هستند که مشکلاتی دارند و باید مسئولین شهرستان‌ها به این مسائل توجه و آنها را مدیریت کنند.
حسینی‌زاده با اشاره به وضعیت اردوگاه‌های حمیدیه، گفت: در اردوگاه ثامن، رهاسازی فاضلاب در کانال پشت پادگان، عدم تامین مستمر صابون مایع و کمبود کیسه زباله از کمبودهای این اردوگاه است. وضعیت مدرسه ولایت نسبت به اردوگاه‌های دیگر بهتر است. اردوگاه شیخ طعمه، با کمبود توالت، عدم مدیریت پسماند، وفور حشرات و جوندگان مواجه است.
وی افزود: همچنین در سالن خانه والیبال غرب اهواز وضعیت نامطلوب تهویه و ایمنی وجود دارد. کمپ روستای آلبو امشیلش، نیز مشکلاتی از جمله عدم جمع‌آوری مستمر پسماند، وفور حشرات و جوندگان و در باشگاه دوقلوهای هادی‌آباد نیز عدم نظافت مستمر سالن و محوطه، کمبود کیسه زباله و پراکندگی پسماند وجود دارد.
حسینی‌زاده با اشاره به اردوگاه‌های دشت‌آزادگان، گفت: عدم مدیریت پسماند، فاضلاب، آب جهت مصارف بهداشتی، وفور حشرات و جوندگان و حیوانات ولگرد، عدم وجود ایمنی در اردوگاه، عدم وجود حمام به تعداد کافی، عدم وجود آب گرم، مشکل تأمین وسایل سرمایشی از مشکلات پادگان قدس است. همچنین دیگر اردوگاه‌های این شهرستان با مشکلاتی از قبیل نظافت روزانه، مدیریت فاضلاب و همجواری حیوان و انسان، مواجه هستند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: به محض خروج منطقه‌ای از محاصره سیلاب، علاوه بر تخلیه کلیه سپتیک‌های فاضلاب، لایروبی و گندزدایی معابر و جداول با شیر آهک به دلیل اثربخشی بالا و پایدار ضمن کم ضرر بودن برای محیط زیست و کم‌هزینه بودن در مقایسه با گندزداهای دیگر انجام شود. همچنین شبکه توزیع بررسی و علاوه بر رفع شکستگی احتمالی و شستشوی شبکه نسبت به تامین کلر باقی مانده مطلوب اقدام شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: همچنین لاشه دام و طیور خارج شده از سیلاب باید با نظارت و هماهنگی معاونت بهداشت تابعه به صورت بهداشتی دفن شود.
وی با اشاره به مشکلات بهداشتی برخی روستاها، گفت: برخی روستاهای حمیدیه از سیلاب خارج شده‌اند و آهک‌پاشی در این مناطق انجام شده است اما اکنون مشکل در تامین آب شبکه توزیع است. همچنین کلر باقی‌مانده مطلوب از دیگر مشکلات آنها است. همچنین تعداد دیگری از روستاهای حمیدیه از سیلاب خارج شده‌اند اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
حسینی‌زاده با اشاره به زیر آب بودن ۶ روستای حمیدیه گفت: به محض خروج این روستاها از زیر آب، علاوه بر لایروبی و آهک‌پاشی، چاه‌های فاضلاب باید تخلیه شود. همچنین شکستگی‌ها باید ترمیم و شستشوی شبکه  بررسی شود. کلر باقی مانده مطلوب در شبکه آب نیز تأمین شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.