کد خبر : 24614
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 20:41

پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان در گروه تامین اعتبار

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztabبخوانید

معاون خدمات بیمه کشاورزی خوزستان: با تامین اعتبار از سوی دولت، امکان پرداخت خسارت خشکسالی پارسال به کشاورزان استان امکانپذیر می‌شود.

 پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان در گروه تامین اعتبار

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب ؛ محمد آلاله گفت: خطر‌های در کمین بخش کشاورزی و شرایط خوزستان در رابطه با بلایای طبیعی از جمله خشکسالی و سیل موضوعی واضح است.

وی به وجود راهکار‌های موجود برای مقابله با خسارت‌ها و خطر‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: مدیریت بحران هنگام وقوع حوادث و اجرای کار‌های پس از آن یکی از این موارد است.

آلاله مدیریت خطر را از دیگر روش‌های مقابله با خطر‌ها برشمرد و ادامه داد: به گونه‌ای که پیش از وقوع حادثه کار‌هایی انجام شود و وقتی اتفاقی رخ داد، علاوه برنامه داشتن قبل از حادثه، حین و پس از آن بتوانیم کار‌های موثر و جبران پذیری انجام دهیم.

معاون خدمات بیمه کشاورزی خوزستان مدیریت خطر را روش بهتری برای مقابله با حوادث برشمرد و اضافه کرد: عواملی مختلفی در این رابطه وجود دارد و درصورتیکه کشاورزان الگوی کشت را رعایت نکنند و براساس منابع آبی موجود نباشد، منجر به بروز مشکلاتی در حوزه کشاورزی و کشاورزان خواهد شد.

این مقام مسئول میزان خسارت ثبت شده در سیستم مربوط به خشکسالی پارسال در خوزستان را ۲۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۱۸۰ میلیارد تومان از این مبلغ به حساب کشاورزان واریز شده است.

آلاله درخصوص اعتراض برخی کشاورزان نسبت به پرداخت نشدن خسارت پارسال می‌گوید: ۲۰ تا ۳۰ از حق بیمه‌ای که صادر می‌شود، سهم کشاورز و ۷۰ درصد آن نیز سهم دولت است و باید تامین بودجه شود، بنابراین حجم عمده پرداخت‌ها وابسته به خط اعتباری است و درصورت واریز نیز، نسبت به پرداخت آن به کشاورزان اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه درصورتیکه اعتبار مورد نیاز به موقع تامین شود، پرداخت خسارت نیز به موقع پرداخت خواهد شد، ادامه داد: حدود ۸۰ درصد پرداخت‌ها از محل خط اعتباری دولت انجام می‌شود، بنابراین هرگونه خلل در تامین بودجه، ما نیز در پرداخت خسارت با مشکل مواجه می‌شویم.

آلاله به پیگیری برای پرداخت خسارت به سایر کشاورزان خوزستان اشاره و اضافه کرد: باید به این موضوع توجه کرد که به دلیل فراوانی تولید و تنوع محصولات کشاورزی و گستردگی اراضی، خطر بیشتری ما را تهدید می‌کند، بطوریکه شدت خسارت‌ها و همچنین توالی حوادث نیز در مقایسه با سایر نقاط کشور بیشتر است.

اجرای ۲ طرح ویژه در حوزه کشاورزی وزستان

وی به اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها اشاره کرد و گفت: در این طرح، حق بیمه سهم کشاورزان را ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و جهاد کشاورزی پرداخت می‌کنند و البته حق کشاورزان نیز مبلغی کمی است، بطوریکه از ۲۳۰ هزار تومان حق بیمه هر هکتار گندم، ۱۸۰ هزار تومان سهم کشاورز است و درصورت تامین اعتبار از سایر منابع، کشاورزان از پرداخت این مبلغ معاف می‌شوند.

آلاله درخصوص گندم آبی می‌گوید: کشت قراردادی با سازمان جهاد کشاورزی و شرکت غله و خدمات بازرگانی پایه ریزی شده و مقرر است پرداخت حق بیمه هنگام تحویل گندم، کسر شود، بنابراین محدودیت‌های پرداخت خسارت را با این برنامه‌ها به میزان چشمگیری کاهش داده ایم.

وی شرایط برای کشت محصولات کشاورزی را مطلوب توصیف کرد و ادامه داد: از کشاورزان خواهشمندیم برای بیمه محصولات و اراضی خود اقدام کنند و تاخیر در پرداخت نباید مانع از بیمه کردن محصولات نشود، زیرا شرایط اقلیمی و آب و هوایی خوزستان و تغییر‌های حاکم بر آن، اهمیت بیمه را دوچندان می‌کند.

به گفته معاون خدمات بیمه کشاورزی خوزستان؛ حدود ۷۰ درصد کشاورزان استان حدود ۷۰ درصد خسارت ناشی از خشکسالی پارسال را دریافت کرده اند و باقیمانده مطالبه‌ها به زودی پرداخت می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.