کد خبر : 26077
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 اسفند 1401 - 12:45

پیوند دانش و کشاورزی در صنعت نیشکر

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

دکتر ناصری: پیوند دانش و کشاورزی، راهبردی در صنعت نیشکر است که علاوه بر تحقّق امنیت غذایی، نقش ویژه‌ای در افزایش بهره‌وری، اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی منطقه دارد.

127438 1 768x512 1 پیوند دانش و کشاورزی در صنعت نیشکر

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی «پیوند دانش و کشاورزی» را ویژگی بارز این شرکت برشمرد که به تولید پایدار و تحقّق امنیت غذایی کشور، منجر شده است.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر عبدعلی ناصری در حاشیه برگزاری نمایشگاه کشاورزی خوزستان، به دستاوردهای این صنعت در حوزه کشاورزی اشاره کرد و پیوند دانش و کشاورزی را راهبردی در صنعت نیشکر خواند که علاوه بر تحقّق امنیت غذایی، نقش ویژه‌ای در افزایش بهره‌وری، اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی منطقه دارد.

محصولی عاری از سموم کشاورزی

وی کشاورزی دانش‌بنیان را محیط‌زیست محور دانست و تاکید کرد، توجه ویژه به محیط‌زیست، بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های کشاورزی نیشکر است و این صنعت توانسته به تولید محصولی عاری از سموم بر پایه مبارزه «بیولوژیک» در مزارع نیشکر دست یابد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، حرکت صنعت نیشکر را به سمت استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی، پرشتاب برشمرد که در سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» منجر به افزایش تولید، محصولات متنوّع غیرنیشکری، طراحی و ساخت قطعات و ماشین‌آلات کشاورزی شده است.

تولید قطعات کشاورزی در شرایط تحریمی

ناصری با بیان اینکه اراده و خلاقیّت متخصّصین نیشکری در شرایط فشارهای تحریمی توانسته این صنعت را در مسیر شکوفایی قرار دهد، بیان داشت، تولید قطعات و ماشین‌آلات کشاورزی بخش کوچکی از دستاوردهای متخصصین نیشکری است که به بی‌نیازی کشور از واردات این محصولات منتهی شده است.

یکی از این دستاوردها، ساخت «دروگر نیشکر» است که نقش ویژه‌ای در برداشت مزارع نیشکری دارد و انحصار آن در دست کشورهای خارجی بود اما حالا با نبوغ متخصصین نیشکری با هدف غلبه بر شرایط تحریم های ظالمانه بومی‌سازی شده و به گفته دکتر ناصری، روحیه خودباوری و اراده را در بین جوانان تقویت کرده و به شعار «ما می‌توانیم» عینیت بخشیده است.

هشتاد درصد قطعات این دروگر ساخت داخل است و نمونه خارجی این دستگاه در بازار جهانی ۳۴۰ هزار دلار به فروش می‌رسد اما با تلاش‌های انجام‌گرفته این دستگاه در شرکت توسعه نیشکر با کمتر از ۱۰ درصد نسبت به قیمت جهانی ساخته شده است.

دستاوردهایی به همت متخصّصین نیشکری

دروگر نیشکر تنها دستاورد صنعت نیشکر در ساخت ماشین‌آلات کشاورزی نیست و این شرکت در ادامه راه، با ساخت دستگاه‌ها و قطعات کشاورزی، بر قلّه‌های موفقیت ایستاده که ثمره‌ی آن تحقق امنیت غذایی کشور است.

مدیرعامل توسعه نیشکر، ساخت «کارنده نیشکر»، دستگاه «فاروئر ترکیبی»، «کولتیواتور» برای مبارزه علف‌های هرز در مزارع نیشکر را بخش دیگری از دستاوردهایی برشمرد که به همت متخصّصین نیشکر محقق شده است.

ناصری، رسیدن نیشکر به چنین جایگاهی را محصول حرکت مستمر این صنعت در مدار علم عنوان کرد و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را یک دانشگاه بزرگ نشر دانش کشاورزی نامید.

مدرن‌ترین شیوه آبیاری

وی از شیوه آبیاری «هیدروفلوم» مزارع نیشکر به عنوان مدرن‌ترین شیوه آبیاری دنیا یاد کرد و تاکید نمود که استفاده از این روش موجب افزایش بهره‌وری آب در صنعت نیشکر شده است.

در کنار روش آبیاری هیدروفلوم، سامانه آبیاری قطره‌ای و بارانی به صورت پایلوت نیز در این صنعت، در دست اجراست تا پس از پشتِ سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه، در سطحی وسیع به کار گرفته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.