کد خبر : 19308
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 مهر 1400 - 22:27

مدیر کل بهزیستی خوزستان:

چتر حمایتی بهزیستی خوزستان بر سر بیش از ۱۰ هزار ناشنوا / بیش از ۵ هزار نفر از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب KHUZTAB بخوانید

صدیق راد گفت: تعداد ۸۳ هزار و ۶۰۲ نفر در بهزیستی خوزستان دارای پرونده توانبخشی هستند که از این میان تعداد ۱۰ هزار و ۸۸۸ فرد دارای معلولیت شنوایی هستند

   به گزارش خوزتاب؛غلامرضا صدیق راد مدیر کل بهزیستی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگاران؛ با اشاره به شعار امسال روز جهانی ناشنوایان با عنوان «تجلیل از جامعه پرشور ناشنوایان-گسترش زبان اشاره» گفت: هشتم مهر ماه هر سال برابر ۳۰ سپتامبر؛ روز جهانی ناشنوایان نام گذاری شده است. هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن روبرو هستند.

 

 

 

او افزود: ناشنوای عمیق به فردی اطلاق می‌شود که هیچ کدام از اصوات گفتاری را نمی‌شنود و استفاده از سمعک کم شنوایی عمیق برای او ضروری است. در برخی موارد نیز کاشت حلزون شنوایی در زمان مناسب می‌تواند کارگشا باشد. کم شنوای شدید نیز افت شنوایی بین ۷۰ تا ۹۰ دسی بل دارد و کم شنوای متوسط بین ۴۰ تا ۷۰ دسی بل و ناشنوای خفیف نیز بین ۱۰ تا ۱۵ دسی بل در شنیدن مشکل دارد.

 

 

 

صدیق راد اظهار داشت: تعداد ۸۳ هزار و ۶۰۲ نفر در بهزیستی استان خوزستان دارای پرونده توانبخشی هستند که از این میان تعداد ۱۰ هزار و ۸۸۸ فرد دارای معلولیت شنوایی و از این تعداد ۴ هزار و ۶۶۵ نفر زن و ۶ هزار و ۲۲۳ نفر مرد هستند.

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: ارائه وسایل کمک توانبخشی به ناشنوایان نظیر سمعک، باطری سمعک، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، پرداخت کمک هزینه تعمیر و تعویض قطعات شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی به معلولین شنوایی در مراکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا شامل: تربیت شنیداری، گفتار درمانی و غیره،  پرداخت مستمری، پرداخت کمک هزینه دانشجویی و دانش آموزی به ناشنوایان و کم شنوایان ازجمله خدماتی هستند که  بهزیستی خوزستان انجام می‌دهد.

 

 

 

این مقام مسئول بیان داشت: براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان یکی از وظایف سازمان بهزیستی تامین وسایل کمک توانبخشی برای معلولان کشوراست که اعتبارات تخصیص یافته در این خصوص در سال ۹۹ به مبلغ ۲ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان بوده است که صرف خرید وسیله کمک شنوایی نظیر: دستگاه سمعک برای ۴ افت خفیف، متوسط و شدید و خیلی شدید و باطری‌های سمعک شده و ۴۱۳ میلیون تومان نیز جهت جبران هزینه کاشت حلزون شنوایی و تعمیر و تعویض قطعات حلزون شنوایی نیز به توانخواهان پرداخت گردید.

 

 

 

او درباره کاشت حلزون شنوایی گفت: امور توانبخشی معلولین بعد از ارزیابی و تشخیص کم شنوایی، مداخلات تخصصی توانبخشی را در تأمین وسیله کمک شنوایی نظیر سمعک و آموزش‌های لازم به خانواده و کودک ناشنوا در مراکز دولتی و غیردولتی با اعتبارات تخصیص یافته ارائه می‌نماید ولی تعدادی از این کودکان دچار کم شنوایی بسیار عمیق بوده و وسیله کمک شنوایی مانند سمعک برای آن‌ها قابل استفاده نیست و یا اثرگذاری آن بسیار ناچیز است و به همین خاطر، رشد مهارت‌های زبان و گفتار در آن‌ها بخوبی صورت نمی‌گیرد، لذا کاشت حلزون شنوایی که طی عمل جراحی با قرار دادن پروتز خاص در حلزون گوش بیمار، صورت می‌گیرد و با توانبخشی بعد از آن جهت افراد ناشنوای عمیق، می‌تواند موجب رشد مهارت‌های گفتار و زبان گردد و نهایتاً توانمند سازی فرد را در جامعه بدنبال داشته باشد.

 

 

 

صدیق راد افزود: کاشت حلزون تکنولوژی پیشرفته‌ای است که شنوایی را برای کودکانی که با استفاده از سمعک نیز قادر به شنیدن هستند، ایجاد می‌نماید، این وسیله در صورتی که مراحل توانبخشی قبل و بعد از عمل به خوبی طی شود، موجب رشد مهارت‌های گفتار و زبان، آموزش مفاهیم و درک مطلب می‌گردد و می‌تواند همچون افراد با شنوایی طبیعی در فعالیت‌های اجتمایی حضور یابند.

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان کرد: مرکز کاشت حلزون در خوزستان، که از سال ۹۲ راه اندازی شده تاکنون ۷۰۲ نفر مورد عمل کاشت قرار گرفته اند که از این تعداد ۱۱۰ نفر در سال ۹۹ کاشت حلزون انجام داده اند و از خدمات بعداز عمل نیز بهره برده اند.

 

 

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در خوزستان  ۴ مرکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی با ظرفیت ۲۰۰ نفر وجود دارد، که به توانخواهان در شهرستان‌های آبادان، دزفول، اهواز ۲ مرکزخدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌کنند، اظهار داشت:  در این مراکز به کودکانی که از سنین شیر خوارگی به دلیل ابتلا به اختلالات شنوایی در یادگیری و بکارگیری گفتار و زبان دچار مشکلاتی شده اند و نیز به والدین این کودکان ارائه خدمت می‌شود و خدمات توانبخشی به این کودکان شامل مجموعه اقدامات و خدمات ویژه کودکان دارای اختلالات شنوایی جهت آسان نمودن ارتباط دریافتی و بیانی، با استفاده از وسیله تقویت کننده مناسب و ارائه آموزش‌های ویژه به آنان است.

 

 

 

صدیق راد گفت:  فرآیند ارائه خدمات در مراکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا شامل؛ ارزیابی اولیه، تشکیل پرونده (درمانی – توانبخشی – آموزشی و حمایتی) و تدوین و اجرای برنامه‌های توانبخشی می‌شود.

 

 

 

او  با بیان اینکه تعداد ۵ هزار و ۸۷۲ نفر با معلولیت شنوایی از سازمان مستمری دریافت می‌کنند، افزود: طرح غربالگری شنوایی نوزادان از سوی  سازمان بهزیستی به طور مستمر در پایگاه‌های غربالگری تحت نظارت این سازمان در حال انجام است.

 

 

 

مدیر کل بهزیستی خوزستان غربالگری شنوایی نوزادان را بخشی از یک برنامه ۳ بخشی برشمرد که به نام غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام کم شنوایی شناخته می‌شود و اهداف آن شامل غربالگری شنوایی نوزادان تا قبل از ۱ ماهگی، تشخیص کم شنوایی تا قبل از ۳ ماهگی، مداخله به هنگام تا قبل از ۶ ماهگی است.

 

 

 

این مقام مسئول ادامه داد: در این برنامه کلیه نوزادان در بدو تولد در تمام طول سال در مراکز بهداشت و یا زایشگاه‌ها با استفاده از دو آزمون OAE و آزمون AABR مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در آزمون OAE، حلزون گوش مورد و در آزمون AABR، وضعیت دستگاه شنوایی نوزاد تا ساقه مغز موردارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد.

 

 

 

صدیق راد در پایان بیان کرد: در حال حاضر در خوزستان ۴۲ پایگاه غربالگری شنوایی تحت نظارت سازمان بهزیستی در ۲۵ شهرستان مستقر هستند  و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ نوزاد را مورد معاینه قرار داده اند؛ که از این تعداد ۵۴۲ نوزاد مشکوک به افت شنوایی بوده و جهت آزمایشات تشخیص، به کلینیک‌های شنوایی شناسی ارجاع داده شده اند و از این تعداد ۹۱ کودک با تشخیص قطعی افت شنوایی جهت مداخلات طبی، توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع داده شده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.