کد خبر : 20250
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 - 21:09

کرونا در نقابی نو،جهان نگران ظهور «اومیکرون»

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبریKHUZTABبخوانید

 شناسایی سویه جدید ویروس کرونا با نام جدید «اومیکرون» (Omicron)، باعث تشدید نگرانی های جهانی شده و برخی کشورها را وادار به اتخاذ تدابیر جدید بهداشتی و اعمال برخی محدودیت ها کرده است

 

Z6 کرونا در نقابی نو،جهان نگران ظهور «اومیکرون»

 

به گزارش خوزتاب، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از برگزاری نشستی غیرعلنی در روز جمعه برای بررسی اطلاعات دریافتی درباره سویۀ جدید کشف شدۀ ویروس کرونا در آفریقای جنوبی با نام اولیۀ «B.۱.۱.۵۲۹»، این ویروس جهش یافته را «اومیکرون» (Omicron) نامگذاری و در گروه ویروس‌های «نگران کننده» طبقه بندی کردند.

سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هنگ‌کنگ، اسرائیل، بلژیک و … شناسایی شده است.

ویژگی‌های شناسایی شده ویروس اومیکرون

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ممکن است «اومیکرون» سریع‌تر از سایر سویه‌های ویروس کرونا گسترش یابد.

حدود دو ماه طول کشید تا گونه‌ی دلتا توسط سازمان بهداشت جهانی در دسته‌ی ویروس‌های «نگران‌کننده» طبقه‌بندی شود؛ اما گونه‌ی Omicron ظرف ۷۲ ساعت پس از شناسایی در این طبقه‌بندی جای گرفت!

پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده است، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفته است که این سویه جدید “خطرناک‌ترین و بدترین موردی که تاکنون دیده‌ایم” بوده و این نگرانی وجود دارد که این سویه بالقوه بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را دور بزند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تحقیقات اولیه نشان می دهد این سویه جدید ویروس کرونا، در مقایسه با موارد قبلی خطر انتقال بیشتری دارد و شیوع آن نگران کننده است.

b59869d7fe03a04ec04d726f3099d41b9d2dd22257c74308a625370448cd6818f23361d02c870e6d9393897c9ec0d38f کرونا در نقابی نو،جهان نگران ظهور «اومیکرون»

این بیماری اولین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ مؤسسه ملی بیماری‌های واگیر (NICD) در روز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۲ مورد [مثبت] تأیید شده است؛ به تدریج با انتشار نتایج آزمایش، موارد بیشتری به ثبت رسیده‌اند.

تولیو دی اولیویرا، ویروس شناس آفریقای جنوبی، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: «نوع جدید ویروس کرونا باعث نگرانی در آفریقای جنوبی شده است». او توضیح داد که تعداد بالای جهش‌های اسپایک در گونه  Omicron که در حال حاضر حداقل ۳۲ مورد است، نگران‌کننده است چرا که نشان می‌دهد این ویروس توانایی مقاومت در برابر واکسن را داراست و در انتقال بیماری قوی‌تر عمل می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت گفته چند هفته‌ای طول می‌کشد که تاثیر این سویه جدید را دریابند، در حالیکه متخصصان روی این موضوع کار می‌کنند که میزان انتقال‌پذیری آن را مشخص کنند.

کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران قابل انتقال بودن نوع اومیکرون هستند زیرا دارای یک صورت فلکی غیرعادی از جهش ها بوده و مشخصات متفاوتی با سایر گونه‌های نگران کننده دارد.

“ماریا ون کرخوف” مسئول فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد کرونا در ویدئویی که در توییتر منتشر شده است، گفت: اومیکرون B.۱.۱.۵۲۹ به‌ عنوان یک نوع نگرانی نام‌گذاری شده است زیرا دارای برخی ویژگی‌های نگران‌کننده است.

براساس تازه ترین گزارش ها موارد ابتلا به این سویه جدید در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، اسراییل، بلژیک و هنگ کنگ شناسایی شده و چند کشور از جمله انگلیس، اسرائیل، مراکش و ایتالیا ورود مسافران از آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه را ممنوع کردند.

سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه ارزیابی از میزان مقاومت واکسن های موجود در برابر این سویه جدید ممکن است چند هفته طول بکشد، اعمال محدودیت ها را «شتابزده» توصیف کرده است.

با این وجود کارشناسان اعلام کردند که تست‌های پی‌سی‌آر همچنان قادر هستند این سویه جدید را شناسایی کنند.

تاکنون چهار نوع  آلفا، بتا، گاما و دلتا تحت عنوان ویروس‌های جهش یافته “نگران‌کننده” شناسایی شده بودند و قابلیت سرایت بالای این گونه‌ها، عامل موج چهارم همه‌گیری تلقی می‌شود. دو نوع جهش‌یافته دیگر از جمله “لامبدا” نیز در آمریکای لاتین ظاهر شدند که نسبت به واکسن مقاوم‌تر از سایر گونه‌ها بودند.

دلتا در حال حاضر گونه‌ی غالب کووید-۱۹ در سطح جهان است که برای اولین بار در هند شناسایی شد و با سرایت حداکثری در سراسر جهان نشان داد که مسری‌تر از انواع قبلی ویروس است.

169229860 کرونا در نقابی نو،جهان نگران ظهور «اومیکرون»

واکنش جهانی در برابر ویروس

کشورهای اتحادیه اروپا نیز به سرعت سفرهای هوایی از جنوب آفریقا را متوقف کردند.

اورسولا فن درلاین، رییس کمیسیون اروپا، نیز گفت این اتحادیه قصد دارد ورود پروازها از آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر را ممنوع کند. همزمان، هند و ژاپن نیز محدودیت‌ها در مورد ورود مسافران از کشورهای آفریقایی را تشدید کردند. رئیس کمیسیون اروپا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست “ترمز اضطراری” در نظر بگیرند و پرواز از این مناطق را متوقف کنند.

انگلیس از جمله اولین کشورهایی بود که به شناسایی این سویه جدید واکنش نشان دادند. بریتانیا ظهر روز جمعه پروازهای مسافربری از آفریقای جنوبی و پنج کشور دیگر در قاره آفریقا را ممنوع کرد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس، ابراز نگرانی کرده است که ممکن است واکسیناسیون در برابر سویه جدید ویروس کرونا بی‌اثر شده و تمامی انواع واکسن‌های موجود در برابر سویه تازه اثربخش نباشند.

همچنین با پیدا شدن یک مورد از این ویروس جهش یافته، اسرائیل نیز به حالت هشدار درآمد. روز جمعه نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل گفت این کشور در رابطه با سویه جدید، “درآستانه وضعیت اضطراری” است و “سریع، محکم و اکنون اقدام” خواهد کرد.

دو کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا نیز برای سفرها از جنوب آفریقا محدودیت‌هایی قائل شدند.

یک مقام بلندپایه در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که از روز دوشنبه سفر از مبدأ هشت کشور آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی ممنوع است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، افزود که تنها شهروندان ایالات متحده و افرادی که اقامت دائمی این کشور را دارند، همچنان می‌توانند از این هشت کشور به ایالات متحده سفر کنند.

ژان ایو دوکلوس، وزیر بهداشت کانادا نیز از ممنوعیت ورود مسافران از هفت کشور بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه به دلیل نگرانی از شیوع ویروس جدید کووید خبر داد.

این دستورالعمل در حالی صادر شده که هیچ پرواز مستقیمی به کانادا از هفت کشور ذکر شده وجود ندارد و مسافرانی که به طور غیرمستقیم از این کشورها وارد کانادا می‌شوند، باید نتیجه منفی تست کووید را که قبل از پرواز گرفته شده، به همراه داشته باشند و به محض ورود نیز برای مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند.

ژاپن روز جمعه اعلام کرد که پس از کشف سویه جدید کووید۱۹ در آفریقای جنوبی، برای مسافرانی که از شش کشور واقع در آن منطقه وارد ژاپن می‌شوند، یک دوره قرنطینه ۱۰ روزه در نظر گرفته شده است.

بلژیک اعلام کرد که اولین مورد ابتلا به «اومیکرون» در اروپا را شناسایی کرده است و بیمار، یک فرد واکسینه نشده است که به تازگی وارد این کشور شده است.

169229860 کرونا در نقابی نو،جهان نگران ظهور «اومیکرون»

تدابیر جدید تنها یک هفته پس از تشدید جنجال برانگیز محدودیت‌های اجتماعی در این کشور اتخاذ شده است. دولت پیش از این خواستار استفاده گسترده‌تر شهروندان از ماسک شده و کار از خانه را توصیه کرده بود.

با کشف گونه “اومیکرون”، شماری از  کشورها ورود مسافر از جنوب آفریقا را محدود یا ممنوع کردند. این در حالی است که سخنگوی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده که باید از واکنش‌های سریع خودداری کرد و روی تجزیه و تحلیل ژنتیکی گونه تازه تمرکز داشت.

همچنین یکی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد به بی‌بی‌سی گفت که اگرچه این سویه، وضعیت خطرناکی ایجاد کرده، اما این «به معنای پایان دنیا نیست.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.