کد خبر : 10370
تاریخ انتشار : جمعه 8 شهریور 1398 - 12:26

۳۸ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه گذاری در خوزستان/ طرح « آمایش سرزمینی» خوزستان روی میز سازمان برنامه و بودجه

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: بیش از ۵۰۰ طرح سرمایه گذاری به ارزش ۳۸ هزار میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۳۰ هزار نفر در استان داریم. به گزارش پایگاه خبری خوزتاب به نقل از کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه بزرگداشت هفته دولت، رضا قیصی پور شامگاه چهارشنبه

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: بیش از ۵۰۰ طرح سرمایه گذاری به ارزش ۳۸ هزار میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۳۰ هزار نفر در استان داریم.

IMG 20190525 155348 123 768x541 300x211 ۳۸ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه گذاری در خوزستان/ طرح « آمایش سرزمینی» خوزستان روی میز سازمان برنامه و بودجه

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب به نقل از کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه بزرگداشت هفته دولت، رضا قیصی پور شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در نمایشگاه هفته دولت و دومین نمایشگاه کارآفرینی و اشتغالزایی خوزستان اظهار کرد: سامانه پایش و پیشرفت پروژه های اقتصادی استان یکی از سامانه های معاونت اقتصادی استانداری خوزستان برای شفاف سازی میزان پیشرفت طرح های سرمایه گذاری و اقتصادی در استان است.
وی افزود: برای همین با مشاوران تخصصی و طراحی این سامانه طی یک سال اخیر تمام دستگاه ها طرح های با سرمایه گذاری بالای ۵۰۰ میلیون تومانی را در این سامانه بارگذاری کنند.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: برای جمع بندی مورد نیاز از حجم سرمایه گذاری و میزان پیشرفت پروژه ها نیاز به این سامانه بود تا تمام اطلاعات این حوزه را ساماندهی کنیم.
قیصی پور یادآور شد: در این سامانه فعلا ثبت طرح های بالای ۵۰۰ میلیون تومانی را تعیین کردیم و شاید با گذشت زمان طرح های ریز را هم لحاظ کردیم.
وی اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی و اشتغال خُرد سرمایه گذاری های بسیاری داریم ولی فعلا در این سامانه طرح های با ویژگی های مشخص که قابل رصد و پایش باشند را ثبت می کنیم.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه به پروژه های شهرداری های مختلف از جمله واحدهای بزرگ و مجتمع های تجاری ورود پیدا کردیم، یادآور شد: بر اساس آخرین گزارش سامانه ۱۹ دستگاه اجرایی در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات ورود اطلاعات را انجام و در همین راستا ۲۰ تفاهمنامه و ۲۸ قرارداد کوتاه مدت و بلندمدت را نیز پیگیری می کنیم.
قیصی پور افزود: بیش از ۵۰۰ طرح ثبت نام شده از سوی دستگاه ها با اعتبار حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان به صورت تجمعی در بخش های مختلف اقتصادی با ظرفیت اشتغالزایی ۳۰ هزار نفری داریم که طرح عمده آنها پتروشیمی مسجدسلیمان، پالایشگاه بیدبلند بهبهان است.
وی بیان کرد: ۱۵ نیروگاه سیکل ترکیبی با تولید ۹ هزار مگاوات در حال احداث داریم که توان آنها به ظرفیت تولید برق استان افزوده می شوند؛ بخشی از این نیروگاه ها به به تأمین مالی از طریق فاینانس نیاز دارند و بخشی دیگر نیز در مسیر اخذ مجوز هستند.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی توسعه سرمایه گذاری در استان، ادامه داد: طرح آمایش سرزمینی باید در همه کشور وجود داشته باشد که سازمان برنامه ریزی کشور متولی طرح ملی آن و سازمان های برنامه بودجه استانی نیز متولی این طرح در استان ها هستند.
قیصی پور تصریح کرد: در این طرح باید محل استقرار پروژه های بزرگ بخش خصوصی و دولتی را تعیین و در شورای برنامه ریزی استان مصوب کند.
وی افزود: آمایش سرزمینی خوزستان با کمک مشاوران در حال تهیه و تدوین است تا به یک طرح نهایی خوب برسیم که سرمایه گذاران با خیال راحت مزایای شهرهای مختلف را بدانند.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: مساحت فرودگاه اهواز را به دو هزار و ۴۰۰ هکتار ارتقا و کلیه مجوزها را صادر و طرح نهایی را به سازمان هواپیمایی کشور ارسال کردیم تا از طریق بین المللی جذب سرمایه گذاری کنند.
قیصی پور با تأکید بر تسهیل فرآیند صدور مجوز برای سرمایه گذاران و کاهش زمان صدور مجوز تصریح کرد: سرمایه گذار نباید منتظر مجوز و استعلام باشد و بدون فوت وقت نسبت به سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها در استان اقدام کند.
وی یادآور شد: برای سرمایه گذارانی که مشکلات دارند جلسات متعددی را تشکیل و حتی از محل سرمایه گذاری برای طرح آنها نیز بازدید می کنیم.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: به همین منظور در سال گذشته ۴۲ جلسه برگزار شده که بخشی از آنها با حضور استاندار بوده و ۳۶ دستگاه درگیر برگزاری این جلسات بودند؛ در این جلسات ۲۰۷ مصوبه داشتیم که ۱۴۴ مورد آن اجرایی شده است.
قیصی پور ادامه داد: در سال جاری نیز تاکنون ۳۳ جلسه برگزار و ۳۶ دستگاه درگیر و ۱۲۵ مصوبه داشتیم که ۷۵ مورد آن اجرایی شده و همچنین بازدید و تماس و پیگیری های دیگر هم با مدیران دستگاه داریم.
وی با اعلام این خبر که سامانه تجمیعی (متشکل از چهار سامانه) G4B را وزارت اقتصاد و دارایی طراحی کرده و اداره کل سرمایه گذاری در استان های مختلف متولی اجرای آن هستند، گفت: سامانه دادور برای شکایت های مردمی و سرمایه گذاران، سامانه یاور مشاوره برای کارهای سرمایه گذاری، یکی از سامانه ها نیز برای اطلاعات و مجوزهای سرمایه گذاری و سامانه نما نیز نقشه ملی استعلام های کشور تعریف شده است.
قیصی پور افزود: نماینده ۴۶۶ دستگاه اجرایی را به سامانه دادور معرفی کردیم ولی مردم به دلیل عدم آگاهی تنها ۲۰ مورد شکایت داشتند که رسیدگی های مورد نظر نیز در این خصوص انجام شد.
وی بیان کرد: بخش دیگر کار این اداره اشتغال های خُرد است که در این زمینه تسهیلات اشتغالزایی مختلف از جمله بند ب تبصره ۱۶، کمیته امداد، بنیاد علوی و سینا و ستاد اجرایی فرمان امام را پیگیری و پرداخت می کنیم.
مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: سال گذشته برای این تسهیلات نزدیک به دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ و ۹۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عملکرد پرداخت تسهیلات با نرخ بین ۴ تا ۱۵ درصد داشتیم.
قیصی پور با اشاره به برگزاری جلسات مستمر کارگروه اشتغال روستایی در ۲۷ شهرستان یادآور شد: سامانه نظارت برای طرح های اجرایی بخش خصوصی در حوزه کشوری و استانی نیز فعال شده که ضمن بازدید از این طرح ها تدوین گزارش عملکرد نیز به منظور وجود کمترین انحراف در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به پرداخت کمک های فنی اعتباری از طریق منابع سازمان برنامه و بودجه گفت: حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار طی انعقاد تفاهمنامه ای با بانک ملی برای کمک به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی تعیین شد که تسهیلات با نرخ هشت درصد به آنها پرداخت می شود.
به گفته مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان این تفاهمنامه تا ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار دارد و بقیه آن را خود بانک ملی تأمین اعتبار می کند و تاکنون ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کمک های فنی اعتباری پرداخت شده است.
قیصی پور ادامه داد: برای احداث میدان میوه و تره بار مرکزی در اهواز و رفع انحصار از میدان قبلی نیز تعداد این میدان را گسترش و با حمایت از مجموعه بخش خصوصی به آنها تسهیلاتی را از محل فنی اعتباری پرداخت کردیم.
وی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبار کمک های فنی اعتباری استانی و بخشی ملی است، گفت: متقاضیان در سامانه بهین یاب ثبت نام و بعد از بررسی طرح از سوی بانک تسهیلات دریافت می کنند؛ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب کشوری بوده و تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
قیصی پور اضافه کرد: در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی دو هزار و ۳۴۶ سهم استان بوده و خوزستان سه هزار و ۱۶۵ دانشجو را جذب کرد؛ در مجموع ۳۹۷ هزار نفر ساعت آموزش برای ۶۹ واحد متقاضی مهارت آموزی ارائه شد.
وی درباره طرح توسعه اندیکا گفت: توسعه شهرستان اندیکا یکی دیگر از طرح هاست که طی بازدید کارگروه اشتغال از این شهرستان مشهود بود که بخش عمده اقتصاد آن کشاورزی است و صنعت ندارد؛ اندیکا شهرستانی با یک جمعیت ۵۰ هزار نفری بدون جاده دسترسی خوب، با امکانات بسیار ضعیف، مسیرهای طولانی و راه های دسترسی بسیار مشکل است.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: با اعلام وزیر کشور هر استان باید یک مرکز را برای تسهیل توسعه و اشتغال معرفی می کرد که برای خوزستان با مشورت استاندار شهرستان اندیکا معرفی و در لیست شهرستان های محروم کشور قرار گرفت؛ در نهایت نیز طرح توسعه آن را دنبال و چندین جلسه ملی در این خصوص برگزار شده است.
قیصی پور افزود: برای افزایش بهره وری و تقسیم کار این موضوع به سه بخش (اداره کل روستایی برای اشتغال، دفتر فنی برای پروژه های عمرانی و زیرساختی و همچنین اداره کل اجتماعی برای مباحث فرهنگی و اجتماعی) تقسیم شدند.
وی با اشاره به ظرفیت احداث صنایع آب معدنی در اندیکا یادآور شد: اندیکا به عنوان یک شهرستان محروم در حوزه گردشگری سد عباسپور و گدارلندر را دارد که برای توسعه گردشگری واقعا بی نظیر است؛ شاید صنعت با توجه به شرایط بومی ـ منطقه ای موجود امکان توسعه نداشته باشد ولی برای توسعه گردشگری آبی، باغداری، کشاورزی و شیلات می توان اقدامات خوبی انجام داد.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: برای تخصیص منابع اعتباری به شهرستان اندیکا اولویت را به طرح های مهم از جمله ساخت راه هستیم تا زیرساخت های لازم برای جابجایی مردم فراهم شود.
قیصی پور در پایان با اشاره به اینکه طرح توسعه اندیکا علاوه بر رصد استانی از سوی وزارت کشور نیز پایش های لازم را دارد، گفت: بسیاری از دستگاه ها امکانات خوبی را در شهرستان اندیکا ندارند که استاندار نسبت به استقرار این امکانات تأکید بسیاری دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.