کد خبر : 10958
تاریخ انتشار : جمعه 22 شهریور 1398 - 7:00

۸۵ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی

رئیس مرکز ملی خشکسالی، مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی را طی یک دهه و یک سال گذشته اعلام کرد ؛ بیش از ۸۵ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت و انباشته است. به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ صادق ضیائیان در مورد جمعیت تحت تاثیر خشکسالی در ۱۰ سال گذشته گفت: با توجه به

رئیس مرکز ملی خشکسالی، مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی را طی یک دهه و یک سال گذشته اعلام کرد ؛ بیش از ۸۵ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت و انباشته است.

parched earth.jpg.size .custom.crop .873x650 300x223 ۸۵ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی

۸۵ درصد از جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ صادق ضیائیان در مورد جمعیت تحت تاثیر خشکسالی در ۱۰ سال گذشته گفت: با توجه به شاخص ۱۰ ساله (SPEI) منتهی به مرداد ۹۸، ۱۱.۱ درصد از جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۲۱.۵ درصد خشکسالی متوسط ، ۳۲.۵ خشکسالی شدید و ۲۰.۷ با خشکسالی بسیار شدید هستند و تنها سه دهم درصد از جمعیت کشور در شرایط ترسالی بسیار شدید، سه دهم درصد ترسالی شدید، دو دهم درصد ترسالی متوسط و هفت دهم درصد با ترسالی ضعیف قرار دارند و ۱۲.۷ درصد جمعیت از شرایط نرمال برخوردار هستند.

وی با اشاره به جمعیت تحت تاثیر از خشکسالی کوتاه‌مدت ایران تصریح کرد: بررسی‌های وضعیت بارش ، دما، تبخیر و تعرق در یک سال گذشته منتهی به مرداد ۹۸ حاکی از آن است که ۲۱.۴ درصد از جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۴.۸ خشکسالی متوسط، ۲.۲ خشکسالی شدید و یک دهم درصد خشکسالی بسیار شدید هستند و در مقابل ۱.۴ درصد از جمعیت کشور در شرایط ترسالی بسیار شدید، ۲.۹ درصد ترسالی شدید، ۶.۳ ترسالی متوسط و ۱۰.۴ ترسالی ضعیف قرار دارند و ۵۰.۵ درصد جمعیت تحت تاثیر وضعیت نرمال هستند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه مساحت دچار خشکسالی در ایران را در دو بازه کوتاه‌مدت و بلندمدت تشریح کرد و گفت: نتایج بررسی‌های پارامترهای دما ، بارش، تبخیر و تعرق در ۱۰ ساله گذشته منتهی به مرداد ۹۸ نشان می‌دهد که ۹.۲ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف، ۱۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۲۸.۷ درصد خشکسالی شدید و ۲۹.۸ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

ضیائیان با اشاره به اینکه بر اساس شاخص ۱۰ ساله (SPEI) تنها ۱۱.۴ درصد از مساحت ایران در وضعیت نرمال قرار دارد، اظهارکرد: در ۱۰ سال گذشته تا پایان مرداد ۹۸، چهار دهم درصد از مساحت ایران در شرایط ترسالی بسیار شدید و چهار دهم درصد نیز در شرایط ترسالی شدید قرار دارد همچنین در همین بازه زمانی شش دهم درصد از مساحت کشور از ترسالی متوسط و ۱.۳ درصد ترسالی ضعیف برخوردار بوده است.

وی در پایان در مورد مساحت دچار خشکسالی در ایران در یک سال گذشته گفت: در دوره یکساله منتهی به مرداد ۹۸، ۲۲.۶ درصد از مساحت ایران با خشکسالی خفیف، ۸.۳ درصد با خشکسالی متوسط ، ۱.۴ درصد با خشکسالی شدید و یک دهم درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه بوده است. از سوی دیگر سه درصد از مساحت ایران در شرایط ترسالی شدید، ۶.۵ درصد ترسالی متوسط و ۸.۸ درصد در ترسالی ضعیف است همچنین ۴۸ درصد از مساحت کشور در وضعیت نرمال قرار دارد. ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.