نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، پس از بازدید از مرکز مانیتورینگ ایستگاه های آب و هواشناسی سازمان آب و برق گفت: فعالیت شبانه روزی در سازمان آب و برق خوزستان خسارات سیل اخیر را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب و به نقل از  شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، “همایون یوسفی” در این بازدید با بیان این که حجم سیلابی که ابتدای سال جاری وارد دشت خوزستان شد، بسیار زیاد بود و این حجم از سیلاب تنها با مدیریت صحیح در سازمان آب و برق استان، تحت کنترل درآمد تصریح کرد: خوشبختانه علیرغم همه فشارهای موجود در چنین شرایط ملتهبی، حجم ورودی و خروجی سدهای استان به گونه ای تنظیم شد که کمترین میزان خسارت به مناطق پایین دست این سد ها وارد آمد و مصداق مناسب کنترل صحیح درچنین شرایطی را می توان نبود تلفات جانی عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به میزان حجم سیلاب در استان، خسارت های وارده به زمین های کشاورزی و برخی منازل در مناطق شهری و روستایی اجتناب ناپذیر بود، به همین دلیل به نظر می رسد در مجموع، فعالیت های مناسبی از سوی سازمان آب  و برق خوزستان صورت گرفت، اما به صورت کلی مدیران حوزه آب و برق استان باید نسبت به مدیریت منابع آب در سال آینده برنامه های منسجمی را در دستور کار خود قرار دهند.

یوسفی با بیان اینکه مناطق مسکونی و زمین های کشاورزی واقع در محدوده بستر رودخانه ها باید پاک سازی شوند، تصریح کرد: این سیلاب ها به نوعی ما را متوجه اهمیت این موضوع می کند که مناطق پایین دست سدهای استان، بسترها و حریم های مورد تجاوز قرار گرفته مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. بیشترین میزان خسارات صورت گرفته در مناطق شهری و روستایی در سیل اخیر استان در محدوده بستر رودخانه ها وارد شده، دستگاه های مربوطه نسبت به پاکسازی این مناطق برنامه های ویژه ای در دستور کار خود قرار دهند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع  در صورتی که فعالیت مناسب و شبانه روزی کارکنان سازمان آب و برق استان صورت نمی گرفت به طور حتم میزان خسارات وارده به بخش های مختلف استان چندین برابر می شد.

یوسفی اظهار کرد: بر اساس تجاربی که در این زمان حاصل شده مدیران این حوزه باید از این پس آمادگی کامل در خصوص مقابله با چنین شرایطی را داشته باشند و از سوی دیگر نیز برنامه ریزی مناسبی برای کشت های تابستانه و پاییزه سال جاری در دستور کار خود قرار دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت های موجود استان، در سال جاری در زمینه کنترل منابع آب و تولید برق با مشکل خاصی مواجه نشویم.

این نماینده در خصوص نحوه پرداخت خسارت به افراد خسارت دیده در این سیل تصریح کرد: در این زمان مجلس یک طرح دو فوریتی را در دستور کار خود قرار داده، این طرح در کمیسیون های مربوطه در حال بررسی است، محل تامین اعتبار این طرح تا کنون به صورت قطعی مشخص نشده اما در صورتی که منابع دولتی برای این منظور جوابگو نباشند بودجه پرداخت خسارات وارده از محل صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد. از سوی دیگر سایر ارگان ها همچون بنیاد برکت و شرکت های بیمه نیز بخشی از خسارت های وارده را تامین خواهند کرد.

یوسفی، تلاش های بی وقفه و شبانه روزی کارکنان وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان را در کنترل سیلاب های اخیر مورد تقدیر قرار داد.