کد خبر : 24959
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 18:14

محیط زیست خوزستان را قربانی آزمون و خطایی دیگر نکنید

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم با انتقاد از سد سازی‌های بی‌رویه در کشور گفت: متاسفانه امروز به دلیل سدسازی بی‌رویه، آبی در خوزستان و استان‌های غربی نمانده است که بخواهیم به واسطه این اقدامات غیرکارشناسی وارد آزمون و خطایی دیگر شویم.

62443123 400x300 1 محیط زیست خوزستان را قربانی آزمون و خطایی دیگر نکنید

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ مجتبی یوسفی در گفت و گویی در مورد آبگیری سد چم شیر گفت: سدسازی‌های مختلف در کشور بحران مدیریت آبی را ایجاد کرده است، به ویژه سدسازی‌های بین بخشی که انتقال آب را از نقطه‌ای به نقطه دیگر شامل می‌شود، حقیقت ماجرا اینجاست که سد سازی یک پروژه شکست خورده در سطح جهان است اما هنوز در کشور ما به مرحله اجرایی شدن می‌رسد.

جنوب کشور خالی از سکنه می‌شود

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: سدسازی بی رویه در کشورهای پایین دست منجر شده که جلگه‌های آنها تبدیل به کویر شود، جدا از تجربه شکست خورده سدسازی در کشور علی الخصوص در استان‌های جنوبی و غرب امروز شاهد ظهور ریزگردها هم هستیم، یعنی اتفاق تلخی که برای شرق کشور رخ داد و شاهد خالی شدن این استان‌ها از سکنه هستیم

وی در ادامه تصریح کرد: سد سازی‌های بیش از اندازه نه تنها موجب افزایش مشکلات زیست محیطی شده، بلکه هزینه‌های سنگینی را به دوش دولت گذاشته است. به فرض مثال سد چم شیر و گتوند که مطالعات زیست محیطی و کارشناسی شده نداشته و باعث ایجاد میلیاردها تومان هزینه زیست محیطی شده است.

محیط زیست را قربانی آزمون خطا نکنید

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به تبعات ساخت سد چم شیر یادآور شد: احداث این سد باعث می‌شود در حوزه‌های مارون و زهره روستاهای پایین دست با مشکل روبرو شوند. متاسفانه امروز به دلیل سدسازی بی‌رویه، آبی در خوزستان و استان‌های غربی نمانده است که بخواهیم به واسطه این اقدامات غیرکارشناسی وارد آزمون و خطایی  دیگر شویم.

نامی از جلگه خوزستان بر سر زبان‌هاست

یوسفی در ادامه تاکید کرد: خوزستان سرشار از منابع غنی نفت و گاز است در کنار آن رتبه نخستین تولید گندم کشور را از آن خود کرده بود، یعنی قوت غالب اکثر مردم را تولید می‌کرد اما امروز به دلیل سیاست‌های نادرست  فقط نامی از جلگه بودن خوزستان بر سر زبانهاست.

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: طبق قوانین بالادستی بودجه‌ای برای احداث و آبگیری سد چم شیر پیش بینی نشده است، یعنی مجلس اجازه ادامه ساخت و آبگیری آن را نداده است از طرفی برای این مهم مجوز زیست محیطی همچون انتقال آب از سرشاخه‌های کارون صادر می‌شد که تمام کارشناسان اعلام کرده‌اند که اشتباه بزرگی است.

به هشدارهای کارشناسی سد چم شیر توجه شود

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه یادآور شد: با توجه به تجربه غلط سدسازی طی سال‌های اخیر و انتقال آب میان حوزه‌ای باعث آسیب زدن به اکوسیستم شده و خشکی‌های مداوم را به دنبال داشته است، باید به هشدارها در حوزه سد چم شیر که مجوز زیست محیطی ندارد توجه شود.

یوسفی با بیان اینکه نمایندگان استان خوزستان مخالف هر گونه فعالیت برای تکمیل پروژه سد چم شیر هستند، خاطرنشان کرد: مجلس با ادامه فعالیت احداث و آبگیری سد چم شیر مخالف است و حاضر نمی‌شود حادثه تلخ احداث سد گتوند تکرار شود .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.