کد خبر : 24318
تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 - 18:30

ارائه برنامه عملياتي براي بهبود فضاي كسب و كار

خبرهای مهم خوزستان و ایران را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab دنبال کنید

رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه براي تدوين برنامه هفتم بيش از هزار ساعت كار پژوهشي انجام شده است گفت: تدوين برنامه هفتم متفاوت از روش هاي قبلي خواهد بود و در اين راستا ۱۲ موضوع كليدي به عنوان مسائل اصلي مورد تاكيد قرار دارد.

167005040504938400 ارائه برنامه عملياتي براي بهبود فضاي كسب و كار

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه براي تدوين برنامه هفتم بيش از هزار ساعت كار پژوهشي انجام شده است گفت: تدوين برنامه هفتم متفاوت از روش هاي قبلي خواهد بود و در اين راستا ۱۲ موضوع كليدي به عنوان مسائل اصلي مورد تاكيد قرار دارد.

برمكي رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد با اشاره به تدوين برنامه هفتم توسعه در سازمان برنامه و بودجه گفت: برنامه ريزي تكليف قانوني و وظيفه ذاتي سازمان برنامه بودجه، است و بنابر اين وظيفه سازمان برنامه بودجه همواره مشغول تدوين برنامه ها، مقدمات و پيش نياز هاي هر برنامه توسعه اي در كشور است.
وي با بيان اينكه مقدمات تدوين برنامه هفتم توسعه از مدتها قبل آغاز شده است افزود: با توجه به اينكه دوره ۵ ساله برنامه ششم سال گذشته به پايان رسيد از همان مقطع مقدمات و ساماندهي برنامه هفتم در سازمان برنامه و بودجه آغاز شده است.
آغاز مطالعات پشتيبان برنامه هفتم توسعه از آبان ۱۴۰۰
رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد سازمان برنامه و بودجه افزود: مطالعات پشتيبان برنامه هفتم توسعه به طور رسمي و جدي از آبان ۱۴۰۰ با محوريت موسسه آموزشي نياوران، سپس در مركز آينده پژوهشي و در نهايت با تشكيل كارگروه هايي با رياست دكتر ميركاظمي در سازمان برنامه بودجه پيگيري و برگزار شده است.
برمكي در ادامه به وظيفه امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد در تدوين برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: تدوين متن بخش نامه، پيگيري تصويب در شوراي اقتصاد و ابلاغ آن توسط رئيس جمهور كه اخيرا ابلاغ شده با محوريت امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.
وي با بيان اينكه امور اقتصاد مقاومتي دفتر فرابخشي سازمان برنامه و بودجه تلقي مي شود ادامه داد: بعد از ابلاغ بخشنامه توسط رئيس جمهور ۱۲ موضوع كليدي در برنامه هفتم توسعه مورد تاكيد قرار گرفته كه يكي از اين ۱۲ مورد يعني بهبود محيط كسب و كار به دفتر اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد تكليف شد.
برنامه عملياتي بهبود فضاي كسب و كار در برنامه هفتم
وي تصريح كرد: مطالعات مستمر در اين زمينه انجام شده و در چند هفته اخير هماهنگي لازم با دستگاه‌‌ها، پژوهشكده هاي حوزه هاي دانشگاهي، نهادها و موسسه هايي كه به نحوي از انحاء در حوزه محيط كسب و كار دخيل هستند انجام شده كه در نهايت نظرات دريافت شده و بعد از  جمع بندي يك برنامه عملياتي براي اين حوزه تهيه مي شود.
برمكي با تاكيد بر اينكه كارهاي پژوهشي در حوزه بهبود كسب و كار به پايان رسيده است افزود: با استفاده از  خرد جمعي متن نهايي درمورد بهبود فضاي كسب كار تقديم ستاد تدوين برنامه هفتم خواهد شد.
تدوين برنامه هفتم؛ بيش از هزار ساعت كار پژوهشي
رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي اقتصاد سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه براي تدوين برنامه هفتم قبل از فعاليت رسمي بيش از هزار ساعت كار پژوهشي انجام شده است تصريح كرد: در زمان تدوين برنامه هاي توسعه اي آسيب شناسي كلي از برنامه هاي قبلي انجام مي شود و اين جز لاينفك نظام برنامه ريزي است.
وي با تاكيد بر اينكه آسيب شناسي يك فعاليت مستمر و لاينفك در تدوين هر برنامه اي است تصريح كرد: آسيب شناسي برنامه ششم در حوزه بهبود محيط كسب و كار انجام شده كه نشان مي دهد در دو محور كلي ضمانت اجرايي خوبي ديده نشده و بيشتر جنبه توصيه اي پيدا كرده يعني عنوان شده بود اين كارها در محيط كسب و كار بشود ولي به اين سوال پاسخ داده نشده اگر آن كار نشود چه اتفاقي ميافتد؟ و ديگري وجود حوزه هاي مغفول بود يعني محيط برنامه ريزي محيط پويايي است و شرايط عوض مي شود كه اين موارد نيز در برنامه ششم ديده نشده بود مثلا دغدغه تحريم در برنامه ششم ديده نشده بود.
برنامه هفتم متفاوت از برنامه هاي قبلي 
برمكي با بيان اينكه آسيب شناسي برنامه هاي توسعه اي خوراك اوليه هر فرايند برنامه ريزي است افزود: مرور تجربه هاي گذشته و نتايج منتج از آسيب شناسي ها، نشان مي دهد نظام برنامه ريزي جامع، نظام مناسبي تلقي نشده و برجسته شدن موضوعات كليدي در برنامه هفتم بهتر از تمركز بر همه موضوعات كشور است.
وي با اشاره به اينكه برنامه ريزي هفتم توسعه متفاوت از دوره هاي قبل خواهد بود افزود: نظام برنامه ريزي كه براي تدوين برنامه هفتم اتخاذ شده نظام مسئله محور است. يعني براي نمونه اگر در كشور ۱۰۰ حوزه داريم كليدي ترين موضوعات شناسايي شده و آن موارد در اولويت قرار خواهد گرفت.
برمكي افزود: تدوين برنامه هفتم بر اساس مسئله ، هم تعريف اهداف را بهتر مي كند هم انجام كار هاي عاجل براي موضوعات اساسي را تسريع مي كند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.