کد خبر : 19064
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 10:30

تاریخچه تغییر ساعت رسمی کشورها

در سایت خبری خوزتاب khuztab بخوانید

ساعت رسمی کشور هرساله در ساعت ۲۴ اول فروردین یک ساعت به جلو و در آخرین روز شهریور یک ساعت به عقب کشیده می‌شود.

IMG 20220322 024036 143 تاریخچه تغییر ساعت رسمی کشورها

PicsArt 09 21 09.57.34 1280x1280 تاریخچه تغییر ساعت رسمی کشورها

آنچه در زیر می آيد برگرفته از وبسایت ویکی‌پدیا است

..

پایگاه خبری خوزتاب khuztab؛ قانون تغییر ساعت رسمی ایران، قانونی است که به موجب آن ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ آخرین روز شهریور ماه به حالت قبلی برگردانده می‌شود. این کار به منظور استفاده بیشتر از روشنایی روز انجام می‌شود و با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق تصویب شده است.

 

 

استفاده بیشتر از نور خورشید در طول روز، برای نخستین بار در سال ۱۷۸۴ در فرانسه مطرح شد. در این سال، بنیامین فرانکلین، وزیر مختار آمریکا در فرانسه طی مقاله‌ای که در یکی از مجلات فرانسه چاپ شد، از مردم خواست که صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. فرانکلین معتقد بود که به این ترتیب، مردم می‌توانند روزها از روشنایی خورشید استفاده بیشتری کنند و شب‌ها شمع کمتری مصرف نمایند. البته فرانکلین پیشنهادی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور ارائه نکرد. این پیشنهاد، برای اولین بار در سال ۱۹۰۷ در انگلستان توسط فردی به نام ویلیام ولت پیشنهاد شد؛ هرچند که در آن مقطع زمانی عملی نشد.

اما تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان عملی شد. بعداً برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا،هلند،کانادا،ایران،لبنان، سوئد،ایتالیا، نروژ، اسرائیل،فرانسه،فلسطین،شیلی و.. برخی دیگر از کشورها نیز دست به اقدام مشابهی زدند. عاملی که این دولت‌ها را برای استفاده از این تکنیک متقاعد نمود، کمبود شدید انرژی در اثر جنگ جهانی اول بود.

اکنون هفتاد و هفت کشور جهان با استفاده از این تکنیک، ساعات رسمی خود را تنظیم می‌کنند. اما زمان جلو و عقب کشیدن ساعت در این کشورها یکسان نیست.

PicsArt 09 21 10.47.29 1280x853 تاریخچه تغییر ساعت رسمی کشورها

 

 

قانون تغییر ساعت رسمی در ایران

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ماده واحده‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن قانون تغییر ساعت رسمی کشور لغو شود.

ساعت رسمی کشور از ساعت ۲۴ چهارشنبه ۳۰شهوریور ۱۴۰۱ ، یک ساعت به عقب کشیده می شود.

قرار است این آخرین تغییر ساعت رسمی در کشورمان باشد.

 

اما این مصوبه برای لازم‌الاجرا شدن نیازمند تایید شورای نگهبان است. طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان نیز ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرده است که مصوبه اخیر برای اصلاحات و رفع ابهامات بار دیگر به مجلس بازگشته است و در نهایت نیز به تصویب رسید.

 

 

تاریخچه تغییر ساعت رسمی در ایران

اما برای نخستین بار، پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷، ساعت رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد. بعد از انقلاب ۵۷ این روند به حالت تعلیق درآمد.

 

در سال ۱۳۷۰ (در زمان ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی) بر اساس محاسباتی هیئت وزیران ایران مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول مهر یک ساعت عقب کشیده شود و در اول فروردین به حالت اول بازگردد.

 

ادامه مطالعات در آن دوره نشان داد که حدود ۱۰۰ مگاوات کاهش مصرف در زمان پیک (اوج مصرف) حاصل شده‌است. اما دولت ایران در اسفند ماه سال ۱۳۸۴ (پس از ۱۵ سال) در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد این مصوبه را ابطال نمود.

غلامحسین الهام سخنگوی وقت دولت، در زمان اعلام این تصمیم دولت اعلام نمود که بررسی کارشناسانه‌ای مبنی بر این که تغییر ساعت در کشور منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژیدر کشور شده باشد، وجود ندارد. وی دلیل لغو مصوبه قبلی هیئت دولت را «سردرگمی بخش‌های زیادی از جامعه در اثر تغییر ساعت رسمی کشور» و «عدم وجود بررسی‌های دقیق و کارشناسانه برای تأیید صرفه جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت» اعلام نمود.

این ادعا در حالی مطرح می‌شد که مدتی قبل از آن مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر از کاهش ۱٫۵ درصدی مصرف برق با تغییر ساعت رسمی کشور در اول فروردین خبر داده بود، و میزان این صرفه جویی ظرف ۶ ماه را بیش از ۷۵  گیگاوات‌ساعت تخمین زده بود. هم‌چنین برخی نمایندگان مجلس در موافقت با توقف تغییر ساعت، ثابت بودن ساعت را کمکی به بجا آوردن فریضه‌های دینی و کم کردن اتلاف زمان بین نماز و ساعت کار معرفی کردند.

پس از آن در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح‌هایی را در دستور کار خود قرار دادند تا دولت را مکلف به تغییر ساعت رسمی کشور در شش‌ماهه نخست سال نمایند اما در نهایت این طرح‌ها به‌صورت قانون در نیامدند. این در حالی بود که منابع مختلف پیشنهادهای مختلفی، هم‌چون تاریخ‌هایی جدید برای آغاز و پایان تغییر ساعت در سال را مطرح می‌کردند.

در نهایت در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک مادهٔ واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

بنا بر این قانون، ساعت رسمی کشور «ایران» هر سال در ساعت ۲۴ روز اول (ساعت ۰۰:۰۰:۰۰ روز دوم) فروردین، یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام (ساعت ۰۰:۰۰:۰۰ روز سی‌ویکم) شهریور؛ به عقب کشیده شده، یعنی به حالت اوّل برگردانده می‌شود.

فقط دولت احمدی‌نژاد این قانون را در سال ۱۳۸۷ اجرا نکرد و علت این امر را ابهام قانونی در مصوبه مجلس دانست.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.