کد خبر : 20027
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آبان 1400 - 16:56

هشدار بروز مشکلات تنفسی در پی بارش اولین باران پاییزی در اهواز؛ مردم و بویژه بیماران تنفسی از خانه بیرون نیایند

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن هشدار نسبت به بروز مشکلات تنفسی در پی بارش اولین باران پاییزی در اهواز از مردم و بویژه بیماران تنفسی خواست از خانه بیرون نیایند

 

 

PicsArt 11 07 04.48.07 1280x789 هشدار بروز مشکلات تنفسی در پی بارش اولین باران پاییزی در اهواز؛ مردم و بویژه بیماران تنفسی از خانه بیرون نیایند

 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خوزتاب؛ فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:با توجه به حساسیت تنفسی که معمولا هر ساله در پی اولین باران پاییزی در سطح شهر اهواز و برخی دیگر از شهرستان های استان خوزستان ایجاد می‌شود از شهروندان بویژه بیماران تنفسی و افرادی که سابقه حملات تنفسی دارند درخواست می‌شود در هنگام بارش باران از خانه بیرون نیایند و پنجره منازل خود را هم ببندند.

 

بیمارانی که سالهای پیش در پی اولین بارش پاییزی دچار تنگی نفس و علائم تنفسی شده اند از هم اکنون اسپری های تنفسی خود را مصرف کنند.

 

بیمارستان ها نیز بمنظور مراجعه احتمالی و ارائه خدمات درمانی به افراد با علائم تنفسی در حالت آماده باش هستند.

 

مرکز بهداشت خوزستان نیز در این خصوص توصیه کرد افراد به خصوص گروه‌های پرخطر با سابقه ابتلا به آسم و آلرژی، افرادی که سابقه تنگی نفس به دنبال بارندگی‌های پاییزی در سال‌های قبل را دارند، مبتلایان به بیماری‌های مزمن داخلی (قلبی – عروقی، کلیوی و …) و کودکان، به جز موارد ضروری از منزل و یا محل کار خارج نشوند.

 

همچنین هنگام بارش‌های پاییزی حداقل تا ۲۴ ساعت پس از قطع بارش از فعالیت ورزشی در هوای آزاد خودداری شود و افراد پرخطر در صورت نیاز به خروج از منزل، از ماسک مناسب استفاده کنند.

خوزتاب

گفتنی است تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران‌های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه‌کردند.

 

۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی‌ شد و چهار احتمال “مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده‌ گیاهی” به عنوان عامل تنگی‌نفس معرفی‌شدند.

 

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس‌تنگی ها معرفی‌کرد.

 

گیاه «کونوکارپوس» که مساحت قابل توجهی از فضای سبز شهرهای خوزستان به ویژه اهواز را پوشانده، به عنوان عامل اصلی تنگی نفس اهوازی‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معرفی و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز تایید شده است.

 

بر همین اساس شورای سلامت خوزستان هرس گیاهان کونوکارپوس را به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی مصوب کرده است.

 

ایدنی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۹۵ اعلام کرده بود که آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی‌های پائیزی، با هرس درختان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

 

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پاییزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

 

از ۲۷ مهر تا دهم آبان پارسال،  ۱۲هزار و۵۷۶ نفر با عارضه تنفسی در خوزستان، راهی مراکز درمانی شدند که سوم تا هفتم آبان بارندگی قابل ملاحظه‌ای در خوزستان ثبت شد و در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان نیز به دنبال بارندگی یک هزار و ۵۳۴ نفر راهی مراکز درمانی شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.