کد خبر : 21601
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1400 - 20:18

این شرکت گوشش بدهکار نیست!

اخطار محیط زیست به کشت و صنعت نیشکر دهخدا به دلیل برداشت سیاه و ایجاد آلودگی در اهواز

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت:واحد کشت و صنعت نیشکر دهخدا به دلیل آتش زدن مزارع نیشکر و آلودگی هوا در برخی مناطق اهواز اخطار دریافت کرد.

خوزتاب khuztab ؛

IMG 20220214 202550 337 اخطار محیط زیست به کشت و صنعت نیشکر دهخدا به دلیل برداشت سیاه و ایجاد آلودگی در اهواز

 

علی بنی‌عگبه روز دوشنبه ۲۵بهمن۱۴۰۰ آلودگی برخی مناطق اهواز به دلیل برداشت سیاه مزارع نیشکر را تایید کرد و افزود: امروز گزارش‌های مختلف از اکثر مناطق سطح شهر اهواز مبنی بر انتشار خاکستر [پرکلاغی] نیشکر و آلودگی محیط دریافت شده است.

وی با بیان اینکه گزارش کارشناسان این اداره نیز مشهود بودن خاکستر و دوده در سطح زمین را تایید می‌کند، گفت: ایستگاه سنجش آلودگی هوا از دیشب تا ساعت پنج صبح افزایش آلاینده‌های هوا را نشان داده است.

بنی‌عگبه اضافه کرد: طبق بررسی‌ها این خاکسترها ناشی از آتش زدن مزارع نیشکر واحد کشت و صنعت دهخدا در شمال اهواز بوده که وزش باد، آن را به سمت شهر روانه کرده است.

وی گفت: برداشت مزارع واحد نیشکر دهخدا به دلیل نزدیکی به اهواز، بر این شهر تاثیر می‌گذارد به همین دلیل مقرر شده بود که برداشت سبز در این واحد نسبت به سایر واحدهای نیشکر پیشرفت بیشتری داشته باشد به این ترتیب که قرار بود پارسال ۳۵ درصد برداشت سبز و امسال ۴۰ تا ۴۵ درصد برداشت سبز (برداشت با دستگاه‌های دروگر) در سطح مزارع این واحد انجام شود.

بنی‌عگبه اضافه کرد: واحد نیشکر دهخدا مکلف شده بود که در صورت برداشت سیاه، اطلاعیه‌های هواشناسی را مدنظر قرار دهد و در صورتی که وزش باد به سمت اهواز باشد از آتش زدن مزارع خودداری کند؛ همچنین مزارع این شرکت که در اطراف روستاها هستند با روش برداشت سبز انجام شوند اما متاسفانه می‌بینیم که با وجود اینکه وزش باد به سمت اهواز بوده مزارع خود را آتش زده‌اند که انتظار داریم تکرار نشود.

وی ادامه داد: پیش از این پرونده‌ای علیه واحد کشت و صنعت نیشکر دهخدا توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان باوی در دادگاه تشکیل شده که هنوز به نتیجه نرسیده است، اداره حفاظت محیط زیست اهواز نیز اخطاریه‌ای برای این واحد صادر می‌کند و در صورت تکرار از راه‌های قانونی اقدام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، برداشت سیاه از مزارع نیشکر شرکت دهخدا در شمال اهواز در عصر دیروز یکشنبه، باعث شده بود که یکشنبه شب بسیاری از مناطق اهواز با خاکستر سیاه پوشیده شود.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جنبی که هفت واحد نیشکری از جمله دهخدا را زیرپوشش دارد، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار مزرعه دارد که زمان برداشت آنها از حدود مهر آغاز و تا اردیبهشت سال بعد ادامه می‌یابد.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پاییز پارسال در جلسه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان، خواستار توقف برداشت سیاه از مزارع نیشکر دهخدا به دلیل همجواری با مناطق مسکونی شده و گفته بود: پرونده شرکت نیشکر دهخدا به دلیل تخلف و سوزاندن مزارع در زمان وارونگی هوا در روزهای اخیر، دوباره به مراجع قضایی ارجاع شده است.

به گفته وی، سوزاندن مزارع نیشکر دهخدا دارای بیشترین تاثیر بر آلودگی هوا را دارد به همین دلیل درخواست مستقیم ما این است شرکت نیشکر دهخدا از میان شرکت‌های هفت گانه توسعه نیشکر با توجه به نزدیکی به مراکز مسکونی و شهر اهواز به طور کامل و در همه شرایط ، برداشت سیاه از مزارع خود را متوقف کند.

طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، شرکت توسعه نیشکر در سال ۱۳۹۵ مکلف شده بود که برداشت سبز از مزارع را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و پس از آن هر سال با افزایش ۱۵ درصدی (در یک دوره پنج ساله) برداشت سیاه را به صفر برساند ولی این تعهدات محقق نشده است./ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.