کد خبر : 25199
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 دی 1401 - 18:53

اهواز؛ خفه و آلوده، بدون آموزش از راه دور، بدون دورکاری

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

از اول امسال هوای اهواز آلوده و غبارآلود است؛ شهر در هاله‌ای از دود، غبار و مه گم شده اما اهوازی‌ها باز هم ناچارند در این هوای کثیف در شهر مملو از آلودگی زندگی روزمره را ادامه بدهند.

1607093 804 اهواز؛ خفه و آلوده، بدون آموزش از راه دور، بدون دورکاری

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ آژیر قرمز آلودگی هوا در اهواز و چند شهر دیگر خوزستان به صدا درآمده و مدت‌ها است که مردم خوزستان و اهواز در هوای آلوده رفت و آمد می‌کنند و نفس می‌کشند.

هر چند پیش از این نیز بارها و بارها اهواز به عنوان آلوده‌ترین کلانشهر ایران اعلام شد اما این روزها تکرار و شدت آلودگی هوای برخی شهرهای خوزستان بسیار بالا رفته و نفس مردم دیگر به سختی بالا می‌آید.

 وضعیت امروز (۱۴ دی‌ماه) آلودگی اهواز به گونه‌ای است که پنج ایستگاه سنجش آلودگی هوای این شهر در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند اما در این شرایط مدیران استان خوزستان هیچ واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

از طرف دیگر مشخص نیست که جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا برگزار شده یا نه؟ اگر هم برگزار شده باشد، بدون حضور خبرنگاران بوده است و این در حالی است که تا همین چند وقت پیش در چنین نشست‌هایی خبرنگاران حضور داشتند و می‌توانستند در جریان وضعیت پیگیری‌ها و رسیدگی‌های مربوط به آلودگی هوا قرار بگیرند.

در مدت اخیر در پاییز و زمستان امسال، تنها راهکار مسئولان برای رفع این آلودگی، فعالیت غیرحضوری مدارس برخی شهرها تنها برای “سه روز” بوده است و این در حالی است که به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، از صبح (۱۱ دی‌ماه) تا صبح (۱۴ دی‌ماه)، یک هزار و ۶۵۵ خوزستانی به دلیل آلودگی هوا با مشکلات تنفسی غیرعفونی و قلبی به مراکز درمانی تابعه این دانشگاه مراجعه کرده‌اند.

در پی آلودگی هوا تنها در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۱۱ و ۱۲ دی‌ماه) فعالیت مدارس در چهار شهرستان خوزستان به صورت غیرحضوری بود اما با وجود اینکه امروز (۱۴ دی‌ماه) همه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اهواز در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند، خبری از فعالیت غیرحضوری مدارس یا دورکاری ادارت نبوده است.

چرا فعالیت مدارس و ادارات اهواز در زمان آلودگی، باز هم حضوری است؟

پیش از این، محمدجواد اشرفی دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان با اشاره به تداوم آلودگی هوای اهواز و ادامه فعالیت عادی در این شهر با وجود تعطیل شدن برخی استان‌های آلوده دیگر، گفته بود: برای تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی، پارامترهای زیادی مد نظر قرار می‌گیرد؛ در این زمینه پایداری شرایط و ساعات وقوع آلودگی بسیار مهم است.

بنا به گفته وی شرایط جغرافیایی اهواز به گونه‌ای است که به دلیل افزایش بار تجمع آلاینده‌ها و ارتفاع اینورژن در ابتدای صبح و اواخر شب، غلظت بالا می‌رود اما آنچه مهم است این است که در طول روز، شاخص آلودگی در زمان اوج فعالیت‌ها کاهش داشته و در شرایط تعطیلی نبوده است.

وی در خصوص برگزار نشدن نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا گفته بود: مرجع تشخیص برگزاری کارگروه اضطرار آلودگی هوا، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است که درخواستی برای برگزاری جلسه این کارگروه و تعطیلی برخی مراکز نداشته است.

اشرفی عنوان کرده بود: علاوه بر این نیز مرجع تشخیص برگزاری کارگروه اضطرار آلودگی هوا، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است که درخواستی برای برگزاری جلسه این کارگروه و تعطیلی برخی مراکز نداشته است.

همچنین بنا به گفته وی آلودگی‌های زمینه‌ای در خوزستان وجود دارد و اگر بخواهیم استاندارد جهانی را لحاظ کنیم، باید بسیاری از ایام خوزستان تعطیل شود بنابراین نمی‌توانیم خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهیم!

اشرفی استفاده از بنزین معمولی و توزیع نشدن سوخت یورو ۴ و فعالیت خودروهای فرسوده را از از عوامل آلودگی خوزستان دانسته و گفته بود: باید این واقعیت را بپذیریم خوزستان یک استان صنعتی است و فعالیت‌های نفت و گاز خوزستان و به ویژه اهواز را احاطه کرده است اما باید فعالیت‌های حوزه نفت فاقد فلر باشند اما اقدامات انجام شده در حد مورد انتظار نیست. هر چند روند خاموشی فلرها در دستور کار است اما باید تسریع شود تا آلودگی کاهش یابد.

تعیین تکلیف اضطرار آلودگی هوای خوزستان، سرگردان بین تصمیم متولیان

دکتر پژمان بختیاری‌نیا رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز درباره وضعیت آلودگی هوا و لزوم برگزاری نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا اظهار کرده بود: در آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک، شرایط اضطرار و وظایف هر کدام از دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است.

بنا به گفته وی نخستین دستگاه اجرایی که باید شرایط آلودگی هوا را گزارش کند، سازمان هواشناسی است؛ سازمان هواشناسی باید حداقل ۹۶ ساعت قبل از وقوع شرایط پایدار جوی را اعلام کند و حداکثر ۱۲ ساعت پس از اعلام هواشناسی، وزارت بهداشت یا معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌ها نظر خود را اعلام کنند و در صورت لزوم، برگزاری نشست اضطراری آلودگی هوا را درخواست کنند. متولی تشکیل نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا نیز سازمان حفاظت از محیط زیست است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفته بود: مرکز بهداشت خوزستان قبل از صدور هشدار سطح زرد اداره‌کل هواشناسی خوزستان، خواستار برگزاری نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا شد اما باید از دیگر متولیان سوال شود چرا این نشست تشکیل نشد یا تشکیل شده و ما خبر نداریم. ما درخواست برگزاری نشست را داده‌ایم اما پس از درخواست چه اتفاقی افتاد؟

بختیاری‌نیا بیان کرده بود: مرکز بهداشت خوزستان در زمینه هشدار و اطلاع‌رسانی درمورد آلودگی هوا اقدام کرده است. ما وظیفه‌ای بیشتر از این موارد نداریم و فراتر از آیین‌نامه و قانون نیز کار کرده‌ایم.

نبود مدیریت واحد در خوزستان برای تصمیم‌گیری در زمان آلودگی هوا

سید کریم حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تداوم آلودگی هوای اهواز و ادامه فعالیت عادی در این شهر با وجود تعطیل شدن برخی استان‌های آلوده دیگر اظهار کرده بود: شاخص‌های آلودگی هوا مشخص هستند و بر اساس این شاخص‌ها باید تصمیم تعطیل شدن مراکز اداری شهر یا تعطیلی مراکز آموزشی اتخاذ شود.

وی در خصوص برگزار نشدن نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا در این شرایط نیز عنوان کرده بود: اداره‌کل محیط زیست خوزستان دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان است و قطعا باید نشست‌های این کارگروه برگزار و برای نحوه فعالیت در این وضعیت تصمیم‌گیری شود.

بنا به گفته نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، دود نبود هماهنگی و نداشتن مدیریت واحد در خوزستان و اهواز، به چشم مردم می‌رود بنابراین ایراد نخست این شرایط به مدیریت خوزستان و سپس اهواز برمی‌گردد.

وی بیان کرده بود: مدیریت این نیست که دستگاهی منتظر دستگاه اجرایی دیگر باشد تا نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا را برگزار کند و سپس تصمیم‌گیری شود.

حسینی با انتقاد از تعیین نشدن فرماندار اهواز تصریح کرده بود: از سه چهار ماه پیش نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی نسبت به تعیین نشدن فرماندار اهواز اعتراض کرده‌اند اما گوش شنوایی نیست. مردم از این نوع مدیریت آسیب می ‎بینند؛ اداره فرمانداری یک کلانشهر با “سرپرست” حد و اندازه‌ای دارد.

وی گفته بود: تا زمانی که تکلیف مدیریت خوزستان و اهواز مشخص نشود و این گونه ضعف مدیریتی وجود داشته باشد، باید شاهد افزایش مهاجرت مردم و مسائل دیگر باشیم.

به گزارش ایسنا، همچنان هوای خوزستان آلوده است و مردم سرگردان برای تصمیم متولیان اما هنوز مسئولان یا توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند یا در سکوت فرو می‌روند. این سوال همچنان و هر روز در اهواز به ذهن می‌آید که سرنوشت ریه‌های اهوازی‌ها چه می‌شود؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.