کد خبر : 27426
تاریخ انتشار : جمعه 19 آبان 1402 - 15:12

پناهی مطمئن برای پرندگان مهاجر در مزارع واحد نیشکر امیرکبیر

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

هرساله در فصل کوچ زمستانه، هزاران پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی از مناطق سیبری، کشورهای آسیانه میانه و ترکیه، کوچ خود را به مناطق گرمسیر و در مزارع نیشکر امیرکبیر فرود می آیند.

رسانه جدید 1280x723 پناهی مطمئن برای پرندگان مهاجر در مزارع واحد نیشکر امیرکبیر

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ با فروکش کردن تب خوزستان و رسیدن روزهای بهاری اش در فصل پائیز هزاران پرنده گریزان از سرما مقصد خود را به سمت مزارع نیشکر امیرکبیر تنظیم  می کنند.

استان خوزستان بدلیل قرار گیری در مسیر اصلی پروازی پرندگان  مهاجر در حوزه آسیای مرکزی، مدیترانه و غرب آسیا و شرق اروپا همه ساله پذیرای جمعیتی میلیونی از پرندگانی است که از کشورهای واقع در حوزه شمال دریای خزر، روسیه و سیبری برای زمستان گذرانی به سوی جنوب بال می گشایند و مقصد بسیاری از آنها تالابهای وسیع، آب بندانهای تالابی و زمینهای غرقآبی دشت های جلگه ای واقع در جنوب خوزستان است که از مهمترین این مناطق می توان به تالاب ناصری  و مزارع نیشکر امیرکبیر اشاره کرد.
آب و هوای معتدل خوزستان در روزهای سرد سال و از سویی دیگر وجود غذای کافی در جنوب خوزستان، مزارع نیشکر را به بهشتی امن برای آشیانه سازی و جوجه آوری پرندگان تبدیل کرده است.
براساس مشاهدات انجام‌شده توسط اداره محیط زیست شهرستان خرمشهر پرنده هایی آبزی و کنار آبزی ازجمله خوتکا، فلامینگو، پلیکان، انواع مرغابی سرسبز و حنایی، کشیم ،کاکایی ارمنی و سرسیاه و پرستوی دریایی هم‌اکنون در تالاب ناصری و مزارع نیشکر امیرکبیر آشیانه سازی و جوجه آوری را آغاز کرده اند.
 
علاوه ‌بر گونه‌های بومی خوزستان، برخی از گونه‌های مهاجر زمستان خود را در ‌مزارع نیشکر سپری می‌کنند و در فصل بهار دوباره به مناطق شمال کوچ می کنند.
 
تالاب ناصری و مزارع نیشکر که در بین پرنده نگران لقب بهشت پرندگان را گرفته است، به ‌لطف رشد مناسب ساقه های نیشکر، وجود گونه های ریزآبزی و نبود آلودگی آبیو غذایی امن ترین زیستگاه زمستان گذرانی پرندگان درفصل کوچ است.
گفتی است مزارع نیشکر امیرکبیر زیستگاه دائمی پستاندارانی نظیر گراز، شغال، خفاش، خرگوش، روباه و انواع خزندگان و قورباغه ها و لاک پشت هاست.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.