کد خبر : 23154
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 - 16:34

مسئول کمیته علمی ستاد استهلال استان خوزستان:

۱۵ گروه رصد ماه شوال در خوزستان را برعهده دارند

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال خوزستان گفت: برای رصد ماه شوال در استان ۱۵ گروه با تلسکوپ و دوربین به رصد ماه می‌پردازند.

15996746 998 ۱۵ گروه رصد ماه شوال در خوزستان را برعهده دارند

رضا طیب طاهر گفت: ۱۰ گروه در دزفول همراه با ۳۰ رصدگر، پنج تلسکوپ و ۶ دوربین ۲چشمی نجومی رصد ماه شوال در این شهرستان را بر عهده دارند

 

به گفته او در اهواز ۲ گروه هشت نفره، در لالی یک گروه چهار نفره، در آبادان یک گروه چهار نفره و در خرمشهر نیز یک گروه چهار نفره رصد ماه شوال را بر عهده خواهند داشت.

 

رضا طیب طاهر می گوید: ماه شوال از نظر نجومی از ساعت ۰۰:۵۹ روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت آغاز خواهد شد، ولی ملاک ما برای شروع ماه قمری جدید از لحاظ تقویمی، با توجه به فتوای مقام معظم رهبری، علاوه بر محاسبات نجومی، رؤیت پذیری هلال ماه با چشم مسلح است.

 

 

به گفته او  هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۲۹ رمضان، به دلیل روشنایی و ارتفاع کم در ایران و مناطق مختلفی از کشور‌های همسایه غربی فقط با تلسکوپ و دوربین‌های ۲چشمی نجومی و قوی، قابل رؤیت بوده و این هلال با چشم غیر مسلح غیرقابل رؤیت است.

 

طیب طاهر  گفت: برای رصد این هلال نیاز به مناطق مرتفع بالای ۲هزار متر از سطح دریا و افقی عاری از غبار است و  این مهم باعث شده تا در استان خوزستان، رصدگران با مشکل مواجه شوند و احتمال رؤیت این هلال را بسیار ناچیز نماید، البته رصدگران باتجربه ستاد استهلال با تجهیزات پیشرفته و با تکیه بر تخصص، در غروب روز یکشنبه لحظه به لحظه حتی در شرایط جوی نامناسب، این هلال را ردگیری کرده و از کوچکترین فرصت برای رصد این هلال بهره خواهند برد.

 

مسئول کمیته علمی ستاد استهلال استان خوزستان می گوید: اگر از سایر مناطق کشور، گزارش‌های ارسال شده به دفتر مقام معظم رهبری، مبنی بر رؤیت هلال توسط افراد و گروه‌های رصدگر دوره دیده، به حد کفایت برسد، روز دوشنبه اول ماه شوال و عید فطر خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.