سد مجلس، برابر گرانی بنزین در بودجه ۹۷

بحث افزایش قیمت بنزین همواره با حاشیه‌های فراوانی همراه بود اما فصل جدید این داستان از جایی شروع شد که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در یک مصاحبه اعلام کرد که برای کاهش تلفات جاده‌یی باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند. عده‌یی از نمایندگان این اظهارات آخوندی را دلیلی بر برنامه دولت برای بالا

بحث افزایش قیمت بنزین همواره با حاشیه‌های فراوانی همراه بود اما فصل جدید این داستان از جایی شروع شد که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در یک مصاحبه اعلام کرد که برای کاهش تلفات جاده‌یی باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند. عده‌یی از نمایندگان این اظهارات آخوندی را دلیلی بر برنامه دولت برای بالا بردن قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ قلمداد کرده‌اند و از هم‌اکنون در مخالفت با آن مصمم شده‌اند.

پمپبنزین 300x169 سد مجلس، برابر گرانی بنزین در بودجه 97

احمد مرادی و فریدون حسنوند که به ترتیب عضو و رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هستند دو تن از این مخالفان به حساب می‌آیند. به گزارش«تعادل» به نقل از ایسنا، مرادی ضمن رد ارتباط بین قیمت بنزین و تلفات جاده‌یی در واکنش به اظهارات وزیر راه گفت:«قیمت سوخت هر ساله افزایش داشته اما هیچ تاثیری در ایمنی جاده‌ها نداشته‌ است. راهکارهای ایمن‌سازی جاده‌ها در جای دیگری است. مجلس راهکارهای آن را دیده و وزارت نفت را مکلف کرده که قیر رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد و این اقدام صرفا برای ایمن‌سازی جاده‌ها صورت گرفته است.

نماینده بندرعباس قیمت فعلی بنزین را منطقی و برابر با فوب خلیج‌ فارس و کشورهای همسایه ایران دانست و اعلام کرد:«در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز قیمت بنزین همین لیتری هزار تومان است. دولت سال گذشته نیز قصد داشت که قیمت بنزین را در بودجه افزایش دهد که مجلس جلو آن را گرفت. در بودجه سال ۹۷ نیز افزایش قیمت بنزین معقول و منطقی نیست و مجلس جلو آن را خواهد گرفت». فریدون حسنوند، رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تاکنون در چند مرحله بنزین گران شده اما جاده‌ها ایمن نشده است، اظهار کرد:«گران کردن بنزین تنها پاک کردن صورت مساله و عدم اجرای وظایف قانونی دستگاه‌هاست».

به گزارش«تعادل» به نقل از خانه ملت حسنوند با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه سوخت باید گران شود تا جاده‌ها ایمن شود، گفت: راهکار انتقال مردم از وسایل نقلیه شخصی به وسایل عمومی گران کردن بنزین نیست چراکه تاکنون ما تجربه‌ این موضوع را بارها داشته‌ایم و در چند مرحله بنزین گران شده اما جاده‌ها ایمن نشده است.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی مبنی بر اینکه مگر قیمت بنزین ۱۰۰تومان نبود که امروز هزار تومان فروخته می‌شود، افزود: مشخص می‌شود که نه تنها جاده‌ها با افزایش قیمت بنزین ایمن نشده و حمل و نقل عمومی تقویت نشده است بلکه افزایش قیمت در حمل و نقل عمومی بیش از گذشته مشاهده می‌شود و از سوی دیگر تاثیر منفی آن در قیمت سایر اقدامات در سطح کشور بروز کرد و اثر منفی بر جای گذاشت.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل باید زیرساخت‌های حمل و نقل را تقویت کند، ادامه داد: تقویت امکانات و تجهیزات مورد نیاز در حوزه حمل و نقل چه درون‌شهری و چه برون‌شهری با وزارت راه و شهرسازی است لذا اگر در کلان‌شهرها ایستگاه‌های اتوبوس از امکانات لازم برخوردار باشند و به نحو مقتضی در نقاط مختلف شهر توزیع شوند و مترو گسترش یابد، سبب می‌شود که مردم از وسیله نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند و به وسایل نقلیه عمومی گرایش بیشتری پیدا کنند.

نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در وقت یکی از موضوعاتی است که مردم احساس می‌کنند که باید با وسایل حمل و نقل شخصی سفر کنند، یادآور شد: اگر وسایل نقلیه عمومی اعم از قطار، هواپیما، اتوبوس و سایر موارد بتوانند ظرفیت لازم را در برای جابه‌جایی مسافر در حوزه هوایی و حمل و نقل ریلی داشته باشند و مردم اگر بدانند که قیمت این وسایل ارزان بوده و سرعت و ایمنی آنها بالاتر است به این وسایل گرایش می‌یابند.

وی با بیان اینکه استدلال‌های وزارت راه غیرمنطقی و غیرکارشناسی است و به دنبال گران کردن بنزین هستند، افزود: تا به امروز کمیسیون انرژی با موضوع افزایش قیمت بنزین مخالف بوده و نظر خود را به صراحت اعلام کرده و این پاک کردن صورت مساله‌یی است که برخی دستگاه‌ها رسالت و وظایف قانونی خود را انجام ندهند و تنها به دنبال دست کردن در جیب مردم باشند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.