کد خبر : 27443
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 15:52

چیزی به عنوان حکومت دینی درست کرده اند که شباهتی به دین‌ ندارد

خبرهای مهم خوزستان و ایران را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره تبعات ایجاد فضای امنیتی در مسئله دین و دینداری

IMG 20231111 110128 259 چیزی به عنوان حکومت دینی درست کرده اند که شباهتی به دین‌ ندارد

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ عده زیادی امروز از چنین شیوه‌هایی ناراحت هستند، باعث تنفر از دین می‌شود. قرآن در مسئله پیامبر که مقام رسالت را دارد، می‌گوید که “فبما رحمة من الله لنت لهم” بدین معنا که خدا رحمت و لطفی به پیامبر کرده که باعث شده زبان ایشان نرم و رفتارشان با جاذبه باشد. در ادامه خطاب به پیامبر می‌گوید که اگر رفتار تند و خشونت‌آمیزی داشته باشی بدان که منجر به دور شدن مردم از تو می‌شود. ما اصلا قانونی برای حرمت تنفیر در فقه داریم. یعنی آنچه باعث گریز و تنفر از دین شود، حرام است حتی اگر آن کار در اصل درست باشد و رفتار ما چنین احتمالی را به وجود آورد باز، انجام آن جایز نیست.»

آیت‌الله ایازی تاکید کرد: «مرحوم شهید مطهری در جلد بیستم کتاب مجموعه آثارش می‌گوید که نهی از منکر منطق دارد و این نیست که کاری کنید که نه تنها نتیجه مطلوبی نمی‌دهد بلکه نتیجه عکس داشته باشد. به همین دلیل کسانی که این شیوه‌ها را به عنوان دفاع و خدمت از دین در پیش می‌گیرند، به دوستی خاله خرسه می‌ماند. این دوستی به دین نیست که به جای جذب به دین کاری بشود که موجب تنفر از دین بشود این شیوه نمی‌توانند آن را به عنوان دفاع از دین تلقی کرد.»

وی ضمن اشاره به اینکه ناکارآمدی اشاره کرد و گفت از عوامل دیگر دین­ گریزی است، «مدیرانی سرکار آمده‌اند که کارآمد نیستند و نمی‌توانند وضعیت اقتصاد و تجارت با ثبات و معیشت مردم را درست کنند. مسئله بعدی مشکلاتی است که گریبانگیر کشور در نظام بین­المللی است؛ کشوری که دومین ذخیره گاز جهان را دارد مجبور است گاز وارد کنند. کشوری که در تولید برق مشکل دارد، کشوری که باید منابع آبی‌اش را مدیریت می‌کرده ولی به این وضعیت دچار شده که برخی از استان‌ها به صورت جدی در تامین آب خوردن خود دارای مشکل هستند. همه این موارد ناشی از عدم توانایی و برسرکار آوردن افراد ناکارمد است چراکه متخصصین کنار گذاشته می‌شوند.»

آیت‌الله ایازی ادامه داد: «روز به روز دارند دانشگاه‌ها را از متخصصین بزرگ خالی می‌کنند. امروز چیزی به نام مهاجرت نداریم بلکه فرار متخصصان است. آن هم به دلیل همین وضعیت اداره کشور است. اینهاست که باعث گریز از دین می‌شود چراکه چیزی را به عنوان حکومت دینی درست کرده‌اند که به تنها چیزی که شباهت ندارد، دین داری است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.