چالش های بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

چالش های بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید جمشید کمایی خوزستان کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزش و پرورش همواره با چالش های گوناگون دست و پنجه نرم کرده است . و در این مسیر بسیار سخت و خشک شده است . بعضی از مشکلات به زخم های کهنه و بیماری مزمن تبدیل شده است .

چالش های بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

جمشید کمایی خوزستان کارشناس ارشد برنامه ریزی

آموزش و پرورش همواره با چالش های گوناگون دست و پنجه نرم کرده است . و در این مسیر بسیار سخت و خشک شده است . بعضی از مشکلات به زخم های کهنه و بیماری مزمن تبدیل شده است . این در حالی است که سال تحصیلی جدید با اما و اگر ها بسیار به سرعت از راه می رسد . هر چند دستورالعمل بازگشایی مدارس ابلاغ شده است ولی هنوز تصمیم جامع و قاطعی اتخاذ نشده است . آموزش و پرورش و به خصوص مدارس علاوه بر مشکلات کهنه و مزمن مثل کمبود نیروی انسانی ماهر ، فضاهای آموزشی استاندارد ، تجهیزات آموزشی ، کارگاهی و آزمایشگاهی بروز ، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی کارآمد ، تجهیزات اداری – آموزشی ، بهره مندی از فناوری های اطلاعات و ارتباط نوین ، اعتبارات کافی جهت پشتیبانی از فرآیند یاد دهی و یادگیری ، برگزاری دوره های بازآموزی و نوآموزی ویژه معلمان ، لاینحل ماندن وضعیت معیشتی و رفاهی معلمان ، بی توجهی به وضعیت بازنشستگان و عزیزان خسته از سال ها تلاش تربیتی ، سردرگمی رتبه بندی معلمان ، بی انگیزگی مفرط در بین نیرو انسانی ناشی از مقایسه های متنوع در جامعه و … باید موارد جدیدی را تحت شرایط جدید کرونایی به چالش های قبلی برای سال تحصیلی آتی اضافه کرد .

 

خوزتاب، اخبار خوزستان؛ اهم این موارد عبارتند از :
۱ – مداخله های خارج از سازمان توسط افراد و گروه ها برای غزل و نصب های مختلف در پیکره آموزش و پرورش با توجه به شروع به کار مجلس جدید شورای اسلامی
۲ – برگزاری هم زمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا
۳ – عدم استقبال و یا نگرانی اولیاء برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه
۴ – مشکل ضد عفونی مرتب و هر روز کلاس های درس و محیط مدرسه .
۵ – مشکل ضد عفونی مرتب سرویس های بهداشتی چند بار در روز
۶ – آلودگی شیر های آب خوری و نظافتی
۷ – تراکم بالای کلاس های درس
۸ – نبود امکانات سرمایشی برای شهریور تا آبان در مناطق گرمسیری
۹ – عدم دسترسی تعدادی از دانش آموزان و حتی معلمان به گوشی هوشمند ، تبلت ، رایانه یا لپ تاپ .
۱۰ – مشکل سرعت و ترافیک اینترنت برای دانش آموزان و معلمان
۱۱ – انجام فعالیت های کارگاهی و آزمایشگاهی برای شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش
۱۲ – مشکلات برون سپاری در شاخه کاردانش
۱۳ – مشکل سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و سرویس مدارس از نظر تراکم و ضد عفونی کردن وسایل
۱۴ – انجام ساعات ورزش ، زنگ های تفریح ، مراسم صبح گاهی مدرسه ،
۱۵ – کم اطلاعی و نیاز به آموزش همکاران برای آموزش های مجازی .
۱۶ – متغیر بودن وضعیت های سه گانه ( سفید ، زرد ، قرمز )
۱۷ – تعیین تکلیف دانش آموزان فاقد رشته و هجوم به سمت رشته های نظری .
۱۸ – کنترل نرخ گذر و جلوگیری از ترک تحصیل افراد لازم التعلیم
۱۹ – مشکلات اقتصادی و گرفتاری های مالی خانواده های دانش آموزان برای فرستادن بچه های خود به مدرسه و تهیه ملزومات آن ها .
۲۰ – مشکل تارنما و مراکز تهیه محتوا الکترونیکی و فیلم های کوتاه آموزشی .
۲۱ – تهیه وسایل گرمایشی در مناطق سرد و معتدل کوهستانی در زمستان
۲۲- مشکلات مدارس حاشیه ای در تهیه حتی ماسک و الکل برای مراقبت از خود .
۲۳ – عدم آشنایی نوآموزان و دانش آموزان در پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی با پروتکل های بهداشتی و ناتوانی در مراقبت از خود .
۲۴- مشکلات استفاده بیش از حد و مستمر از مواد ضد عفوفی در ایجاد حساسیت های تنفسی و پوستی .
۲۵ – مشکل دانش آموزان با بیماری های زمینه ای و خاص
۲۶ – وجود بیماری های پنهان در دانش آموزان به خصوص در مناطق محروم و حاشیه نشین شهرها
۲۷ – مشکلات ناشی از عقب ماندگی های درسی ، مربوط به پایه های قبلی و برقرار نبودن کلاس های جبرانی و تقویتی .
۲۸ – مشکل عدم برقراری ارتباط عاطفی بین دانش آموزان پیش دبستانی و دوره اول دبستان به خصوص پایه اول با معلمان خود
۲۹ – مشکلات ارتباطی دانش آموزان پایه هفتم ناشی از تغییر مقطع آنان ، ورود به دوره بلوغ ، مسائل هویتی یابی ، ارتباط با چندین معلم متفاوت و دروس متنوع در یک روز و نهایتا هفته و انطباق خود با شرایط جدید ، ناشی از تفاوت ابتدایی و متوسطه
۳۰ – مشکلات اجرایی فعالیت های فوق برنامه ، جشنواره ها ، مسابقات ، بازارچه های کارآفرینی ، کارگاه های خود اتکایی و ….
۳۱ – هدایت تحصیلی و آشنایی دانش آموزان متوسطه اول با هدایت شغلی و تحصیلی ، و کاهش یا رفع مشکلات سازشی دانش آموزان .
۳۲ – افزایش ترک تحصیل ناشی از شرایط پیش آمده
۳۳ – مشکلات نظارتی و کنترلی از طرف نیروهای ستادی و گروهای آموزشی و درسی
۳۴- مشکلات ارتباطی و آشنایی مسئولان استانی با شهرستانی در جلسه های حضوری چهره به چهره و عدم ارتباط عاطفی بخصوص در انتصاب های جدید ، که در سال جدید قابل توجه هستند .
۳۵ – مشکلات تردد معلمان روستای و راهبران آموزشی بخصوص در مقطع ابتدایی
۳۶ – مشکلات تامین اعتبار جهت ملزومات بهداشتی مدارس
۳۷ – مهارت در برنامه ریزی برای وضعیت زرد و استفاده از طرح زوج و فرد و مشکلات اجرایی ناشی از آن
۳۸ – آمادگی و آموزش نیروهای ستادی برای مقابله با وضعیت زرد ، به عنوان مشکل ترین وضعیت در ، وضعیت های سه گانه .
۳۹ – مشکلات اعتماد سازی در اولیاء دانش آموزان به لحاظ ایمنی مدارس و توان مدارس برای حفظ سلامت دانش آموزان.
۴۰ – بررسی کمبود ها ، نواقص و چالش های مدارس در مقابله با وضعیت زرد .
۴۱ – بررسی مشکلات و رفع نواقص شبکه آموزشی دانش آموزان ( شاد ) به خصوص در پنل مدیریتی و نظارتی برای مدیر و معاونین مدارس .
۴۲ – مشکل بیتوته تعدادی از معلمان روستای و حتی شهری .

جمشید کمایی خوزستان کارشناس ارشد برنامه ریزی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://www.khuztab.ir/