کد خبر : 24676
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 - 23:39

احمد عبیات

سرشاخه‌های نیشکر در مسیر جبران کمبود خوراک دام

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

طرح جمع‌آوری و بسته‌بندی «سرشاخه»‌های نیشکر اجرایی شد؛

Picture 063 768x576 1 سرشاخه‌های نیشکر در مسیر جبران کمبود خوراک دام

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ دکتر ناصری: استفاده از بقایای نیشکر در تولید خوراک دام علاوه بر مزایای اقتصادی و زیست محیطی، سبب صرفه‌جویی ارزی برای کشور می‌شود.

معاونت، علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد که طی پروژه‌ای بقایای نیشکر به عنوان منابع غذایی دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تامین خوراک دام چند سالی است که به یک دغدغه در سطح کلان مدیریت غذایی کشور بدل شده و راهکارهای متعددی برای رفع آن وجود دارد. یکی از این راه‌کارها، استفاده از بقایای نیشکر است

بر همین مبنا، از سال گذشته ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با درک اهمیت موضوع و لزوم مدیریت منابع خوراک دام در کشور، اقدام به تشکیل «کارگروه تخصصی اصلاح و جایگزینی خوراک دام، طیور و آبزیان» کرد و در این راستا اقدامات مناسبی برای جایگزینی بخشی از خوراک دام مصرفی با سایر منابع غیرمرسوم در کشور انجام داده است.

در این راستا، یکی از طرح‌های مرتبط با برداشت سبز سرشاخه نیشکر با حضور کارشناسان ستاد توسعه زیست فناوری، مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مورد ارزیابی عملکرد میدانی قرار گرفت که نتایج آن برای رفع نیاز کشور مثبت ارزیابی شد.

جمع آوری سرشاخه نیشکر به عنوان یک طرح پژوهشی

در همین زمینه مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از جمع آوری و بسته بندی بخشی از بقایای حاصل از برداشت سبز نیشکر خبر داده است.

به گفته دکتر عبدعلی ناصری، سرشاخه نیشکر حدود ۲۵ درصد از کل تولید زراعت نیشکر را شامل می‌شود که دارای ارزش غذایی مناسبی است به نحوی که پروتئین خام و انرژی‌زایی آن نسبت به کاه غلات بالاتر است و می‌توان آن را در ردیف علوفه‌های متوسط طبقه بندی کرد.

وی افزود: در خشکسالی سال گذشته، این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی بخشی از سرشاخه‌های حاصل از برداشت سبز نیشکر را به صورت رایگان در اختیار اتحادیه امور عشایر قرار داد.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی همچنین به ظرفیت بالای این صنعت در تولید خوراک دام اشاره کرد و بیان داشت، شرکت تهیه و تولید خوراک دام شعیبیه از شرکت‌های تابعه صنعت نیشکر است که درحال حاضر با تولید ۴۰ هزار تن خوراک دام از هدررفت و از بین رفتن بقایای نیشکر جلوگیری و آن را تبدیل به یک ماده با ارزش افزوده بالا می‌کند.

ناصری افزود: استفاده از بقایای نیشکر در تولید خوراک دام علاوه بر مزایای اقتصادی و زیست محیطی، سبب صرفه‌جویی ارزی برای کشور می‌شود.

وی از جمع آوری سرشاخه نیشکر به عنوان یک طرح پژوهشی به منظور تامین علوفه دام‌ها اشاره کرد و بیان داشت، اجرای کامل این طرح در کشت و صنعت‌های نیشکری از افول صنعت دامداری در ایران جلوگیری می‌کند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.