کد خبر : 18311
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تیر 1400 - 8:40

به قلم؛ دکتر مهراب زارعی _ رییس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی

انتخابات نظام پزشکی و چالشهای پیش رو

در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

دکتر مهراب زارعی، رییس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی خوزستان و عضو هیات‌ مدیره جامعه دندانپزشکی ایران در یادداشتی با عنوان “انتخابات نظام پزشکی و چالشهای پیش رو” نوشت: نشانگان جامعه مدنی، نهادهای اجتماعی و واسط هستند. این نهادها این خصلت را دارند که میان خودشان و گروه‌های اجتماعی توازن و گفتگو برقرار کنند. با منطقی کردن دیدگاه‌ها نسبت به مسائل است كه نهادهای مدنی فصل مشترک ایجاد می‌كنند وجود و فعالیت نهادهای غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد و فراهم بودن بسترهای مناسب قانونی برای انجام فعالیت های هدف، یکی از مهم ترین شاخص های توسعه یافتگی یک سیستم سیاسی- اجتماعي است.

IMG 20190111 WA0000 390x220 1 انتخابات نظام پزشکی و چالشهای پیش رو

خوزتاب | khuztab اخبار خوزستان؛

 

 

سازمان نظام پزشکی بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان غیردولتی در ایران است که در تاریخ ١٧/۱۰/١٣٣٥ تاسیس شده است. این سازمان با حدود٣٠٠ هزار عضو پزشک، دندانپزشک، داروساز، ماما، دکترای علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پروانه‌دار مانند شنوایی‌سنج، فیزیوتراپ، بینایی‌سنج، کاردرمانگر و… سابقه‌ای بیش از ٦٥سال دارد.

انتخابات صنفی که برآیند آن انتخاب مسئولینی است که وظیفه راهبری صنف و برنامه ریزی و اتخاذ سیاست هایی برای اجرای برنامه های تدوین شده را برعهده دارند، از آن فرصت های مغتنمی است که اعضاء صنف می توانند با مشارکت جدی و هدفمند در آن به نيازهاي فردي و جمعي دست يابند.

 

يكي از مهمترين نقاط ضعف، هر سازمان يا نهاد مردم نهادي قهر اعضاء آن با انتخابات مربوطه مي باشد . طبعا يكي از مواردي كه نمي شود به آن بي توجه بود ميزان حمايتي است كه ما به عنوان مشاركت كنند گان از منتخبين خود مي نماييم.

 

🔻مشكلات عديده اي در اين سالها گريبانگير جامعه پزشكي كشور بوده است كه مختصر به آنها اشاره مي گردد:

⁃ بحث تعيين تعرفه كه با مصوبات قانوني صورت كرفته ،از حيطه اختيارت سازمان نظام پزشكي خارج گرديد.اميد آن مي رود كه با پيگير هاي لازم مجدد به سازمان نظام پزشكي اين حق مسترد گردد.
⁃ مشكلات بين بخشي كه شهرداري، سازمان آب و برق … كه متاسفانه بدليل نبود يك قانون مشخص كشوري به شكل منطقه اي گاها تصميمات خلق الساعه، موجب بروز معضلات فراواني جهت جامعه پزشكي كشور شده است.
⁃ وجود مراجع قضايي متفاوت براي رسيدگي به پرونده هاي شاكيان ( هر چند در اين خصوص تلاش هاي مفيد ي صورت گرفته ) ولي بنظر مي رسد ، مرجع اينگونه رسيدگي ها بايستي صرفا در اختيار سازمان نظام پزشكي كشور باشد.
⁃ عدم مداخله مناسب سازمان نظام پزشكي در امر آموزش گروه هاي مختلف پزشكي در زمينه پيشرفت هاي مدرن روز دنيا.
⁃ بحران كوويد ١٩ به جامعه و مسيولين نشان داد تا چه حد جامعه پزشكي كشور در اين امر مهم مداخله داشته و تعداد زيادي از اعضاء آن جان خود را در راه خدمت به مردم از دست دادند .ولي به پاس اين خدمات ارزنده متاسفانه برخورد مناسبي با اين قشر از جامعه صورت نگرفت، در گروه هاي آسيب ديده از كورنا قرار نگرفتند و اولين گروه هايي بودند كه مالياتشان بدون هيچ بخششي دريافت گرديد.
⁃ در نهايت اميدوارم با حمايت همكاران ازكانديداي مورد نظرشان بيشتر به توانايي افراد توجه نمايند، فارغ از نگاه سياسي، قومي و … و با انتخاب همكاران شايسته با نگاه صنفي اتفاقات خوبي در دفاع از صنف روي دهد.
⁃ ٢٥ تيرماه ١٤٠٠ رو ز سرنوشت ساز جامعه پزشكي همه مشاركت خواهيم نمود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.