کد خبر : 1987
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1396 - 17:55

انتخابات ۸۸ و ۹۶ دو قطبی های متفاوت

انتخابات ۸۸ و ۹۶ – دوقطبی های متفاوت ?بررسی دو انتخابات و سبد آرای توده مردم ? به قلم : #حمید_شفیعی ? سال ۸۸ استفاده احمدی نژاد ازتمامی امکانات و پس اندازهای دولت آقای خاتمی وداشتن برگ های برنده مانند تصویب طرح جنجالی یارانه نقدی و افزایش ناچیز نرخ ارز (۱۰۰تومان درچهارسال) و دادن وام

انتخابات ۸۸ و ۹۶ – دوقطبی های متفاوت
?بررسی دو انتخابات و سبد آرای توده مردم
? به قلم : #حمید_شفیعی

? سال ۸۸
استفاده احمدی نژاد ازتمامی امکانات و پس اندازهای دولت آقای خاتمی وداشتن برگ های برنده مانند تصویب طرح جنجالی یارانه نقدی و افزایش ناچیز نرخ ارز (۱۰۰تومان درچهارسال) و دادن وام های مختلف بدون ضابطه و ریخت و پاش بودجه ای و … باعث شد سال ۸۸ بااعتمادبه نفس خاصی وارد کارزارهای انتخابات شود و با ادبیات ، تیپ شخصیتی متفاوت وعامه پسند ازاولین تجربه مناظرات رودررو با تابوشکنی به خوبی بهره برداری کند. ضمنا در دست داشتن دولت و بودجه لبریز شده از پول نفت نزدیک ۱۰۰دلار بی رقیب بودن وی را دوچندان کرد.

? سال۹۶
آقای روحانی با تحویل گرفتن میراث ویرانه احمدی نژاد ضمن ترمیم آن و ثبت رزومه کاری کم نظیر مانند معجزه برجام , ثابت نگه داشتن ارز و طرح تحول سلامت و .. ،همچنین همراه داشتن آقای جهانگیری که وزنه بسیارسنگینی بود (مقایسه کنید با رحیمی معاون احمدی نژاد در چهارسال دوم ) پای به انتخابات ۹۶نهاد .
درمقابل وی آقای رییسی گمنام بدون داشتن هیچکدام ازجذابیتهای فریبنده احمدی نژاد و ضعف مشهود درمناظرات و نداشتن برنامه ای ملموس و قابل اجرا و بسنده کردن به کلی گویی های کلیشه ای در برنامه های صداوسیما و …شانس بسیار کمی برای پیروزی داشت .
ولی درکمال تعجب علاوه بر نزدیک به۸ میلیون رای ثابت اصولگرایان حدود ۸ میلیون رای توده مردم به ایشان اختصاص یافت(احتمالا به علت وعده یارانه۳برابری) و آقای روحانی با کارنامه کاری قابل قبول در۸استان شکست خورد.
البته درطرف مقابل علاوه بر نزدیک به ۱۲میلیون رای ثابت اصلاح طلبان آرای حدود ۱۲ میلیون رای توده مردم باعث پیروزی دکتر روحانی شد.

? نکته جالب توجه این است که وعده یارانه سه برابر حتی باتوجه به آثارمخرب ثابت شده برای همه ، جذابیتش از کارنامه قابل دفاع آقای روحانی بیشتر بود و دو پنجم رای های توده مردم را جذب نمود و یکی ازدلایل اصلی شکست دکتر روحانی در۸ استان را رقم زد .
با این اوصاف در سال ۸۸ طرح یارانه نقدی که هنوز چند ماه ازتصویبش نگذشته بود و آثار سوء آن برای مردم مشخص نشده بود ، چه تعداد از آرای توده و عوام مردم را جذب نمود؟
آیا محبوبیت احمدی نژاد (سال۸۸ ونه ۹۲ ) با توجه به اینکه همه طیف ها او را پدیده ای منحصر به فرد می نامند، در میان عامه مردم شهرهای بزرگ ، کوچک و روستاها معادل محبوبیت رییسی در سال ۹۶ بود؟ آیا هراس از رقیب در این انتخابات مانند ۸۸ بود؟

♨️ نتایج نظرسنجی های جامع سال ۱۳۸۸مانند نظرسنجی قبل از انتخابات موسسه آمریکایی ( TFTفردای بدون ترور “۱” صفحه۸ ) ومقاله روزنامه واشنگن پست “۲” بعدازانتخابات با تحلیل TFT ونظرسنجی موسسه آمریکایی پیپا”۳″ که نشان از اعتماد۶۲% مردم به رییس جمهورمتخب دارد ونتایج نظرسنجی پیش از انتخابات ۸دانشگاه درایران (ص۶)و پس از انتخابات موسسات ( گلوب اسکن”۴″ وwpo ص۷ )و دو دانشگاه ایران ، همگی از پیشتازی احمدی نژاد در آن سال حکایت دارند.
⚠️ تأمل در تمام نکات ذکر شده تاثیرگذاری رای توده مردم و تغییرات شوکه کننده این آرا در همسوشدن به هر یک از دو جریان سیاسی باتوجه به شرایط روز جامعه را بسیار روشن می سازد.
⚠️⚠️همچنین برسی این دو انتخابات یک پیام روشن و واضح داردو آن پیام هشدار به همه و مخصوصا مسئولین است . به تمامی مسئولین رده پایین , میانی, تراز اول دولت این هشدار را می رساند که اگر در این ۴ سال با تمام توان و درنهایت تعهد ,صداقت و شفافیت امور محوله را انجام ندهند وشایسته سالاری و مبارزه با فساد و تبعیض قابل لمس نگردد, توده و عوام مردم و معیشت خواهان با داشتن سبد رای حدود۲۰ میلیون ، سال ۱۴۰۰ اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را کاملا غافلگیر خواهند نمود.
#حمید_شفیعی/

۱- TFT Iran Survey Report.pdf
۲- Ken Ballen and Patrick Doherty. Monday, June 15, 2009
۳ – pipa survey By Steven Kull November 23, 2009
۴- IranElection_Feb10_rpt.pdf

? خوزتاب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.