حل مشکل سد گتوند حداقل ۸ سال زمان می‌برد

علی‌رغم‌اینکه در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ شورای عالی آب با اما و اگر تصمیم نهایی خود را درباره علاج‌بخشی سد گتوند گرفت اما هنوز این تصمیم در هاله ابهام باقی مانده و آنط‌ور که وزارت نیرویی‌ها می‌گویند قرار شده تا تنها راهکار سابق برای این طرح اجرایی شود. رحیم میدانی – معاون وزیر نیرو در

علی‌رغم‌اینکه در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ شورای عالی آب با اما و اگر تصمیم نهایی خود را درباره علاج‌بخشی سد گتوند گرفت اما هنوز این تصمیم در هاله ابهام باقی مانده و آنط‌ور که وزارت نیرویی‌ها می‌گویند قرار شده تا تنها راهکار سابق برای این طرح اجرایی شود.
57454765 300x200 حل مشکل سد گتوند حداقل ۸ سال زمان می‌برد
رحیم میدانی – معاون وزیر نیرو در امور آب‌وآبفا – در خصوص آخرین وضعیت تعیین تکلیف سد گتوند گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مدیریت مخزن در حال اجرایی شدن است، اما راهکار دوم که انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری بود، هنوز در مرحله اجرا قرار نگرفته است.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی وزارت نیرو این است که اگر با مدیریت مخزن پیش برویم، می‌توانیم نهایتا تا هشت سال آینده مساله گتوند را به طور کامل حل کنیم، اظهار کرد: تمام تلاش خود را برای علاج‌بخشی کامل گتوند انجام خواهیم داد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به مشکلات انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری گفت: اگر راهکار اول پاسخگو نباشد، می‌توانیم از راهکار دوم نیز استفاده کنیم اما باید به این مساله توجه کرد که انتقال آب شور به مکانی دیگر می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به همراه داشته باشد. علاوه بر این به نظر می‌رسد که محیط زیست برای این طرح نیز به راحتی مجوز نخواهد داد.

میدانی با بیان این‌که اجرای دو پروژه با یکدیگر می‌تواند تاثیرات منفی به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر بررسی‌های لازم برای راهکار دوم در حال انجام است و با تکمیل این بررسی‌ها در اختیار سازمان محیط زیست برای اخذ مجوز قرار می‌گیرد.

سد گتوند علیا یکی از بزرگترین سدهای ایران است که روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است. این سد، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. سد گتوندعلیا آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون است. ارتفاع این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلند ترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود.

حاشیه‌های ریز و درشت گتوند که از وجود گنبد نمکی و سازند گچساران در منطقه آبگیری این سد و در نتیجه احتمال شور شدن آب کارون شروع شده بود، بعدها با بدهی بالای پروژه و تعطیلی فعالیت‌های اجرایی و حتی تعویق چندباره وعده‌های مختلف درباره پروژه ادامه پیدا کرد. مدتی نیز آواره‌شدن چندهزار روستایی و زیرآب رفتن ده‌ها روستا با آبگیری گتوند در کانون توجه‌ها قرار داشت. در نهایت این سد با وجود همه حاشیه‌های ریز و درشت خود به بهره‌برداری رسید، اما این به معنی پایان حاشیه‌ها در این پروژه بزرگ نبود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 97 در انتظار بررسی : 96 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آزمون آیین نامه سه شنبه , 10 بهمن 1396 - 9:37

ممنون اطلاعت مفید و خوبی بود